A fast fashion és a fenntarthatóság kapcsolatának vizsgálata az Inditex cégcsoport esetében

Kiss Afrodité (2020) A fast fashion és a fenntarthatóság kapcsolatának vizsgálata az Inditex cégcsoport esetében. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Végleges - Kiss Afrodité záródolgozat-converted (2).pdf] PDF
Végleges - Kiss Afrodité záródolgozat-converted (2).pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (555kB)
[thumbnail of Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz-converted.pdf] PDF
Nyilatkozat-a-szakdolgozat-statuszarol-_korlatozott_nyilvanos_bizalmas_2020-tavasz-converted.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (88kB)

Absztrakt (kivonat)

Jelenleg az Inditex cég egyik leányvállalatánál a Stradivarius ruhaüzletben dolgozom eladóként, ahol az eldobható divat darabjait értékesítjük nap, mint nap. Munkám során lehetőségem van megfigyelni, hogyan lehet a marketing eszközök segítségével befolyásolni vásárlóinkat és eladóként hogyan tudjuk őket befolyásolni vásárlási döntéseik meghozatalában. A környezetvédelem és a divat meghatározó eleme életünknek, célom, hogy rávilágítsak arra, hogy a divatiparnak mekkora felelőssége van a fenntarthatóság szempontjából. Bolygónkat egyre nagyobb káros hatások érik, a fast fashion vállalatoknak egyre drasztikusabb módszereket kell alkalmazniuk tevékenységük minden egyes szegmensében a Föld védelméért. Ennek érdekében különböző fenntarthatósági stratégiákat vezetnek, hogy megfelelően reformálhassák ellátási láncukat. A környezetbarát eljárások során alkotott ruhaneműikkel és árucikkeikkel megcélozzák azt a csoportot, amely ezen szempontokat helyezi előtérbe. A fast fashion és a fenntarthatóság kapcsolatát kutatom munkám során, melyet az Inditex cég marketing tevékenységén keresztül mutatok be, illetve ezt az ambivalens érzéseket keltő kontaktust elemzem a fogyasztói igények a környezettudatosság szemszögéből. A vállalat legfontosabb marketing eszközei segítségével (szóbeszéd marketing, in-store marketing, online marketing) vizsgálom a vállalat fentarthatóság irányában tett lépéseit, javaslatokat teszek arra, hogy a környezettudatosságot hogyan lehet befolyásolni ezek használatával.  A szakirodalmi áttekintésben bemutatom a textilipar történetét és a hozzá szorosan kapcsolódó iparágat, a ruhaipart, mely ezeknek a termékeknek a feldolgozásával a foglalkozik. A viselettörténet kezdetével megjelentek a különböző korszakok stílus irányzatai, kialakult a divat. A divat szezonról szezonra való átalakulása, a technikai és a technológiai fejlődése lehetővé tette a tömegtermelést, melynek állandó fejlődése a fogyasztói társadalom létrejöttét eredményezte. A fast fashion jelenség alatt a piacot a lehető leggyorsabban elárasztó divatot értjük, melynek célja a gyorsaság, a vásárlói kiszolgálás felgyorsítása, jellemzői pedig az olcsón kínált ruhadarabok. Az Inditex cég által kínált fast fashion márkák leginkább kifutók által ihletett trendeket kínálják kedvezően, így reklámra sincs szükségük, azonban a kirakat, a szóbeszéd marketing és az online marketing segítségével kiválóan formálhatóak a vásárlók, könnyebben ösztönözhetőek a környezetbarát termékek megvásárlására is. Napjainkban egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a különböző kis-és nagyvállalatok a környezetünk megóvására, a fenntarthatóságára, melyre jogszabályok is kötelezik őket. Egy vállalat számára engedhetetlen, hogy tisztában legyen tevékenységének környezetre gyakorolt hatásával, és olyan eljárásokat tudjon kidolgozni, amelyekkel a szennyezés mértéke csökkenthető. Kiemelkedő a divatcégek felelőssége, így határozott lépések megtétele szükséges, ahhoz, hogy gyártási folyamatokban ne használjanak veszélyes anyagokat. A fenntartható divat fogalma a tervezéstől kezdve, a gyártási folyamatokon keresztül a kereskedelemig az egész folyamatot foglalja magába. Az Inditex leányvállalatainál is egyre jellemzőbbek a környezettudatos kollekciók tervezései és ezek forgalmazása. A cégcsoportnak komoly lépéseket kell tenni a fenntarthatóság felé és reális távlati célokat kell meghatároznia a megvalósítás érdekében. A marketing eszközök segítségével lehet a fenntarthatóság fontosságát közvetíteni a fogyasztók felé. Hatékony marketing stratégiával a fogyasztókat befolyásolni lehet a fenntarthatóság szükségessége irányában, igényeik és szükségleteik figyelembevételével, ezt támasztom alá kutatásommal melyhez a mindennapos munkavégzésem nyújt segítséget. Az Inditex széleskörű intézkedéseket tesz a biodiverzitás védelemre, a víz-, energia- és egyéb erőforrások fogyasztásának csökkentése, a pazarlás elkerülése és az éghajlatváltozás elleni küzdelem érdekében. A ruhaneműk minősége az Inditex egyik legfőbb prioritása, ezért a termékek megalkotásakor a minőség, fenntarthatóság és tartósság szempontjait helyezi előtérbe. Az évente növekvő eladási számok igazolják, hogy van kereslet a környezetbarát technológiával készült termékek iránt a tudatos vásárlók körében, tehát értelmét nyeri a cégnek a környezettudatos marketinggel ezeknek a cikkeknek a vásárlására ösztönözni a fogyasztóit, úgy, hogy közben ők is nyereségesek tudnak maradni. Az Inditex számos környezettudatos távlati tervvel rendelkezik, melyek megvalósítására 2025-ig kötelezettséget vállalt. A cégcsoport feladata, hogy a tevékenységek környezetileg kedvező változásait beépítse a marketingmunkába, eladja ezt és kommunikálja vásárlói felé. A vállalat megcélozza a környezettudatos fogyasztók szegmensét és olyan termékkel jelentkezik, ami a számukra vonzóbb alternatívát kínál, ezáltal stabil fogyasztókra tesz szert, illetve új fogyasztók bevonásával növelheti a piac méretét és az értékesítés árbevételét is. A jövőt nézve a fogyasztói környezettudatosság mértéke a meghatározó a vásárlási döntések figyelembevételekor, legcélravezetőbb, ha a vevők is elvárják a környezeti orientációt a vállalattól. A fogyasztók gondolkodásmódjának változása mutat előre leginkább a fenntartható ruhadarabok értékesítésében. A környezeti és a társadalmi felelősségtudat fontosságának előtérbe helyezése kulcsfontosságú a fenntarthatóbb jövő érdekében a vállalatok és a fogyasztók szemszögéből egyaránt.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

kereskedelem és marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Miskolczi Tibor András
NEM RÉSZLETEZETT
Mestertanár, Marketing Tanszék, KKK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: divat, fenntarthatóság, környezettudatosság, marketingeszközök, ruhaipar
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 29. 19:41
Utolsó módosítás: 2020. Nov. 29. 19:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet