A kisvállalkozás társadalmi beágyazottsága. Családi vállalkozás.

Béndek József (2020) A kisvállalkozás társadalmi beágyazottsága. Családi vállalkozás. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A kisvállalkozás társadalmi beágyazottsága. Családi vállalkozás..pdf] PDF
A kisvállalkozás társadalmi beágyazottsága. Családi vállalkozás..pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Témavázlat és Összefoglalás.pdf] PDF
Témavázlat és Összefoglalás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (232kB)

Absztrakt (kivonat)

A témám választásának a hátterében acsaládi vállalkozásaink állnak. Szüleim a munkájuk mellett párhuzamosanépítgették a családi vállalkozásainkat is, mára pedig már teljes állásbanvállalkozói tevékenységet folytatnak. Folyamatosan a részese voltam és vagyok acégekkel kapcsolatos folyamatoknak gyerekkorom óta, így belelátásom nyílt egykis családi vállalkozás mindennapjaiba. Ez volt a fő motivációm a témaválasztásakor.Dolgozatom elméleti részében a kisvállalkozásokés családi vállalkozások hátterét tárom fel, valamint a számviteliszolgáltatást nyújtó cégek helyzetét a digitalizáció korában, különösképpen amagyar piacot tekintve.Több mint 700 ezer kis- ésközépvállalkozás van ma Magyarországon, hazánkban a KKV-k ágazati megoszlásaszerint körülbelül a háromnegyedük a szolgáltatási szektorban tevékenykedik,így magasan ez a legelterjedtebb ágazat. Magyarországon a vállalatok 70százaléka családi tulajdonban van ez körülbelül 30.000-34.000 vállalkozás jelent,bár nehéz erre vonatkozóan pontos adatokkal szolgálni a családi vállalkozáspontos meghatározása miatt.Bár jelenleg növekedés jellemző ebbena szegmensben, számos rizikófaktor van jelen. Egy tipikus kihívás, amikülönösen a családi vállalkozásokra jellemző, az a generációváltás kérdése. Amásik fő tipikus kihívás, amellyel szembe kell nézniük a családivállalkozásoknak, a professzionalizáció kérdése.Ezt követően a fő veszélyeket éslehetőségeket mutatom be a kisvállalkozások esetében. A felsorolt elemek adottesetben hátráltató tényezők lehetnek egy sikeres vállalkozás esetében, azonbanmegfelelően menedzselve őket lehetőségekké alakulhatnak. Ilyenek a növekedéssel járó problémák kezelése, az újdolgozók bevonása, a kereslet-kínálat helyes felmérése, a differenciálás, egyszínvonalas arculat kialakítása, a folyamatos innováció, a megfelelőértékesítési/eladási stratégia kiépítése, a vállalatközi kapcsolatok és apotenciális fogyasztók elérése, a szakemberek bevonása és a folyamatosteljesítményértékelés.Ezt követően a számviteli szektorratérek ki. Magyarországon jelenleg megközelítőleg 50.000 bejegyzett könyvviteliszolgáltatást végző személy van. A könyvvitel folyamatosan reagál azinformációs igények változására és a mai napig jelentős változásokon megykeresztül. Ma a technikai fejlődés következő lépcsőjén állunk, ahol akönyvelést az elektronikai adatfeldolgozással lehet kombinálni. A digitalizációmegjelenésével a számviteli szolgáltatók is új kihívások elé néznek. Adigitalizációnak rendkívül fontos szerepe van a mai világban azadatfeldolgozásban, adattárolásban és adattovábbításban, mert a különbözőformában és helyszínen tárolt adatokat hasonló hatékonysággal lehet módosításvagy beavatkozás nélkül felhasználni. A könyvelési és könyvvizsgálói munkamanapság a legtöbb helyen már automatizált folyamatok révén valósul meg, melycsak informatikai eszközök használatával végezhető el, és ez a tendencia ajövőben is csak növekedni fog.A következő részben aszolgáltatásmarketing- és menedzsmentre térek ki. Említésre kerülnek akülönféle csoportosításai és a jellegükből adódó csoportosítások. Bemutatásrakerül továbbá a HIPI-elv is, mint a szolgáltatásmarketing legfontosabb tétele,valamint a szolgáltatásminőség különböző megközelítési. A Rés-modell isbemutatásra kerül dolgozatomban. A Rés-modell egy többdimenziós kutatásimodell, mely a fogyasztók potenciális elvárásait és igényeit hivatott kimutatnia szolgáltatásminőség öt dimenziója mentén. A modell alapján a vevőnek aszolgáltatással szemben támasztott elvárásai háromféle szempont alapjántörténnek: mások véleményéből, a vevő egyéni igényeiből és korábbitapasztalataiból.A kutatási folyamat során primerkutatást alkalmaztam, mely során a vállalat ügyfeleinek küldtem kielektronikusan kérdőívet, illetve a cég vezetőjével készítettem mélyinterjút. Akutatás célja a saját családi könyvelő iroda fenntarthatóvá tétele, hogy hogyanlehet működőképes a 21. század változó kihívásai közepette, és a felméréseredményeinek tükrében javaslatok kidolgozása a cég továbbfejlesztésére. Akutatás során a vállalkozás ügyfeleit az elvárásaikkal, tapasztalataikkalkapcsolatban kérdeztem.  A kutatási kérdések kitértekáltalánosan az ügyfelek könyvelőirodával szemben támasztott elvárásaikra,illetve a családi könyvelőirodával való együttműködés során tapasztaltjelenségekre. A vizsgálat tartalma szerint acégvezetőtől konkrét tényeket, információkat szereztem, míg az ügyfelektőlvéleményeket, reakciókat gyűjtöttem, azaz két fázisból állt a primer kutatás.Első része egy kvantitatív kutatás volt,tehát számszerű eredményekre voltam kíváncsi, a vállalat ügyfeleit kérdeztem,illetve kértem, hogy értékeljék, véleményezzék a könyvelőiroda különbözőaspektusait, szolgáltatásait, melyeket statisztikai módszerekkel elemeztem. Azadatgyűjtés kérdőíves megkérdezés volt CAWI, azaz online formában.A primer kutatás második részekvalitatív jellegű volt. Jellegét tekintve egy mélyinterjú készült a cégvezetőjével. A cégvezetőnek feltett kérdésekben a véleményére voltam kíváncsi acég helyzetét illetően, illetve arra irányultak a kérdések, hogy mélyebbenmegértsem a gondolkodásmódját és döntéseit a vállalatot illetően. Előremegtervezett irányított kérdések voltak, hogy biztosítsam az interjúfolyamatosságát és az információszerzést, a válaszadás és a megkérdezésifolyamat azonban kötetlen volt.A kutatási kérdések öt fő témakörköré csoportosultak: mik az ügyfeleink igényei, milyen trendek mutatkoznak meg,milyen követelményeket támaszt a digitalizáció, melyek a legfontosabbügyfélelvárások, és milyen új üzleti modell életképes e téren. A kutatásielemzés többnyire a cégvezető és az ügyfelek által küldött válaszok köztihasonlóságokra/különbségekre fókuszál. A kutatás lezajlását követően a beérkezőeredmények összegyűjtése, rendszerezése és elemzése következett.A kutatás konklúziójakéntegyértelműen elmondható, hogy a vállalat általánosságban jó kapcsolatot ápol azügyfeleivel, azok döntő részt elégedettek. Többnyire magánvállalkozásokból,családi vállalkozásokból áll az ügyfélkör, méretüket tekintve teljes mértékbenvegyes a kép, az egészen kicsi egy-két főt foglalkoztató cégek mellett 50+ fősvállalatok könyvelését is folytatja a cég. Az ügyfélkört a könyvelőirodafolyamatosan építette fel, a kezdetektől a mai napig egy egyenletes növekedéstapasztalható az ügyfelek létszámát illetően. További növekedés várható, ígykérdés, hogy mikor lesz szükség új munkatársak felvételére, hogy továbbra ismagas szinten tudják ellátni feladataikat. Főként szájról-szájra terjedő ismeretségútján jut újabb ügyfelekhez az iroda, ezt igyekeznek a jövőben fejleszteni azonline jelenléttel, melynek első jelei már tapasztalhatóak. Vannak persze olyan területekmelyeket érdemes lehet fejleszteni, azonban színvonalat tekintve kiemelkedő minőségétnyújt a vállalat az ügyfelek visszajelzései alapján, ez tekinthető talán a cégfő erősségének. A megbízhatóságot tartják emellett az ügyfelek egyrészt alegfontosabb szempontnak egy könyvelőirodánál, illetve az iroda másikerősségének. Lévén a többi fő szempontot (segítőkészség, rugalmasság,kommunikáció) is magas színvonalúra értékelték az ügyfelek, általánosságbanelmondható, hogy a könyvelőiroda magas színvonalú szolgáltatást nyújt. Apróbbhiányosságok, hibák azonban előkerültek a kérdőíves megkérdezés során, ezeketszükséges javítani, fejleszteni.A beérkező válaszok alapján isegyértelműen kiderült, hogy a számviteli szolgáltatások területét is elérte adigitalizáció, és lépések szükségesek minden vállalatnál, mely versenyképeskíván maradni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: családi vállalkozás(ok), kisvállalkozások, könyvviteli szolgáltatás, könyvviteli szolgáltatás - könyvelőiroda, üzleti modellek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:43
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 11:12

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet