Lesz-e munkám 5 év múlva? Digitalizáció, automatozáció és robotizáció hatása a könyvelői munkára

Stockbauer Anikó (2020) Lesz-e munkám 5 év múlva? Digitalizáció, automatozáció és robotizáció hatása a könyvelői munkára. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Stockbauer Anikó_GDCT5Y_SZAKDOLGOZAT_Lesz-e munkám 5 év múlva.pdf] PDF
Stockbauer Anikó_GDCT5Y_SZAKDOLGOZAT_Lesz-e munkám 5 év múlva.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Stockbauer Anikó_GDCT5Y_Összefoglaló.pdf] PDF
Stockbauer Anikó_GDCT5Y_Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (291kB)

Absztrakt (kivonat)

<div><p align="center"><b><u></u></b></p><p align="center"></p><p align="center"><b><u><b>ÖSSZEFOGLALÁS</b></u></b></p><b><u><br /></u></b><p></p><p align="center"><br /></p><p align="center">LESZ-E MUNKÁM 5 ÉV MÚLVA?</p> <p align="center">DIGITALIZÁCIÓ, AUTOMATIZÁCIÓ ÉS ROBOTIZÁCIÓ HATÁSA A KÖNYVELŐI MUNKÁRA</p><br /><p></p><p align="center"><b><u><br /></u></b></p><p align="center"><b><u>Stockbauer Anikó</u></b></p> <p><b><u> </u></b></p> <p align="center">Levelező/Pénzügy mesterszak)/Vállalati pénzügy</p><br /></div><div><br /></div><div><br /></div><p>Dolgozatomat fő célja volt bemutatni és megvizsgálni az automatizáció, digitalizáció és robotizáció hatását a könyvelői munkára. Dolgozatom megírásának kezdetén még nem gondoltam, hogy ennyire aktuális lesz a téma a jelenlegi járványhelyzet miatt, hiszen sokunk kényszerült otthonról dolgozni elektronikus, digitális számlákkal. A kisebb cégek a következő évekre tervezett fejlesztéseket, digitális folyamatok bevezetését hetek, sőt napok alatt hajtották végbe. Saját és környezetem tapasztalatai azt mutatták, hogy nagyjából minden könyveléssel foglalkozó, pénzügy-számvitel területen foglalkoztató munkahelynek viszonylag zökkenőmentesen ment. A digitális átállás felsőoktatásban is gyorsan végbement, itt talán nem is okozott akkor problémát, hiszen nagyon sok egyetem már korábban bevezette a digitális tanulófelületeit. Nagyobb problémának láttam ezt az általános iskolai és középiskolai oktatásban. Itt sem a tanárok nem voltak felkészülve, sem a diákok a digitális oktatásra. Ennek a témakörnek a vizsgálataihoz szekunder és primer kutatásokat is végeztem. A szekunder kutatáshoz felhasználtam szakirodalmakat és segítségemre volt az internet is. A primer kutatásomhoz készítettem egy 27 kérdésből álló kérdőívet, melyet 162 emberrel sikerült kitöltetni, így átfogó képet kaptam az átlagemberek informáltságáról, tapasztalatairól. </p> <p>Első fejezetemben bemutattam a könyvelés kialakulását, kezdve az időszámításunk előtti időkből. Enélkül nehéz lenne megérteni, hogyan jutottak el az országok a mai modern számvitelhez és könyveléshez. A következő fejezetben bemutattam, hogy mit is jelentenek a címben fellelhető fogalmak, azaz az automatizáció, a digitalizásció és a robotizáció. Ezeket részletesebben mutattam be a könyvelői munkára gyakorolt hatásaikat.</p> <p>Következő nagy fejezetem fő témája a fiatalok érdeklődése a gazdaságtudományi területek iránt. Ennek elemzésében nagy segítségemre volt a találmányaim során mélyebben elsajátított Excel és SPSS programok. Először a gazdaságtudományok népszerűségét vizsgáltam, majd a területi megoszlások változását, végül a 4 legnépszerűbb szak, a TOP 5 egyetem gazdasági karának változásait. Úgy gondolom, nagyon fontos azoknak a fiataloknak, akik most érettségiznek, hogy tisztában legyenek az általuk választott iránnyal kapcsolatban mely egyetemek lehetnek a legjobb választások. Ezen adatok beszerzésében felvi.hu volt nagy segítségemre, elemzésükben pedig az Excel.</p> <p>Ezt követően kezdtem bele a primer kutatásom elemzésébe, mely során a 27 kérdésemet több csoportra szétválasztva elemeztem. Először a válaszadóim összetételét vizsgáltam (pl. nemek aránya, kor, végzettség). Ezt követte a könyvelői szakma választás okainak vizsgálata. Kíváncsi voltam, mi volt az az indok, amely elindította őket a könyvelői munkakör betöltése felé vezető úton. Fontos volt vizsgálni a különböző programok ismereteit, hiszen egy könyvelő Excel és könyvelőprogram felhasználása nélkül nem tudja elvégezni munkáját. Utolsó kérdésként pedig saját véleményekre és észrevételekre voltam kíváncsi, amelyek közül rengeteg érdekes hozzászólás érkezett. Ezekből többet csatoltam is. </p><p>Végezetül bemutattam röviden a jelenlegi járványhelyzetet, annak gazdasági hatásait, kitérve a részévnyárfolyamok változására, a benzin és gázolaj árak csökkenésére, az oktatásra és a forint árfolyam növekedésére, valamint hogy válaszadóimnak hogyan változtak meg a Home Officban eltölthető napok száma a vészhelyzet kihirdetésével.</p> <p>Úgy gondolom ez egy nagyon érdekes és aktuális téma, melyet a későbbiekben szeretném mélyebben kutatni, jelen dolgozatommal szerettem volna átfogóan és érthetően elmagyarázni a digitalzáció, automatizáció hatásait a múltban és, hogy mi várható a jövőben, ami talán már nincs is annyira messze. </p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Dobák Dóra
Belső
főiskolai docens, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: automatizáció - automatizálás, digitalizáció, generációváltás, könyvelés, könyvelő, könyvelőcégek, könyvelőrobotok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:42
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 11:04

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet