Lesz-e munkám 5 év múlva? Digitalizáció, automatozáció és robotizáció hatása a könyvelői munkára

Stockbauer Anikó (2020) Lesz-e munkám 5 év múlva? Digitalizáció, automatozáció és robotizáció hatása a könyvelői munkára. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Stockbauer Anikó_GDCT5Y_SZAKDOLGOZAT_Lesz-e munkám 5 év múlva.pdf] PDF
Stockbauer Anikó_GDCT5Y_SZAKDOLGOZAT_Lesz-e munkám 5 év múlva.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Stockbauer Anikó_GDCT5Y_Összefoglaló.pdf] PDF
Stockbauer Anikó_GDCT5Y_Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (291kB)

Absztrakt (kivonat)

ÖSSZEFOGLALÁSLESZ-E MUNKÁM 5 ÉVMÚLVA?DIGITALIZÁCIÓ,AUTOMATIZÁCIÓ ÉS ROBOTIZÁCIÓ HATÁSA A KÖNYVELŐI MUNKÁRAStockbauerAnikó Levelező/Pénzügymesterszak)/Vállalati pénzügyDolgozatomat fő céljavolt bemutatni és megvizsgálni az automatizáció, digitalizáció és robotizáció hatásáta könyvelői munkára. Dolgozatom megírásának kezdetén még nem gondoltam, hogyennyire aktuális lesz a téma a jelenlegi járványhelyzet miatt, hiszen sokunkkényszerült otthonról dolgozni elektronikus, digitális számlákkal. A kisebbcégek a következő évekre tervezett fejlesztéseket, digitális folyamatokbevezetését hetek, sőt napok alatt hajtották végbe. Saját és környezetemtapasztalatai azt mutatták, hogy nagyjából minden könyveléssel foglalkozó,pénzügy-számvitel területen foglalkoztató munkahelynek viszonylagzökkenőmentesen ment. A digitális átállás felsőoktatásban is gyorsan végbement,itt talán nem is okozott akkor problémát, hiszen nagyon sok egyetem márkorábban bevezette a digitális tanulófelületeit. Nagyobb problémának láttam eztaz általános iskolai és középiskolai oktatásban. Itt sem a tanárok nem voltakfelkészülve, sem a diákok a digitális oktatásra. Ennek a témakörnek avizsgálataihoz szekunder és primer kutatásokat is végeztem. A szekunderkutatáshoz felhasználtam szakirodalmakat és segítségemre volt az internet is. Aprimer kutatásomhoz készítettem egy 27 kérdésből álló kérdőívet, melyet 162emberrel sikerült kitöltetni, így átfogó képet kaptam az átlagemberekinformáltságáról, tapasztalatairól. Első fejezetembenbemutattam a könyvelés kialakulását, kezdve az időszámításunk előtti időkből.Enélkül nehéz lenne megérteni, hogyan jutottak el az országok a mai modernszámvitelhez és könyveléshez. A következő fejezetben bemutattam, hogy mit isjelentenek a címben fellelhető fogalmak, azaz az automatizáció, adigitalizásció és a robotizáció. Ezeket részletesebben mutattam be a könyvelőimunkára gyakorolt hatásaikat.Következő nagy fejezetemfő témája a fiatalok érdeklődése a gazdaságtudományi területek iránt. Ennekelemzésében nagy segítségemre volt a találmányaim során mélyebben elsajátítottExcel és SPSS programok. Először a gazdaságtudományok népszerűségét vizsgáltam,majd a területi megoszlások változását, végül a 4 legnépszerűbb szak, a TOP 5egyetem gazdasági karának változásait. Úgy gondolom, nagyon fontos azoknak afiataloknak, akik most érettségiznek, hogy tisztában legyenek az általukválasztott iránnyal kapcsolatban mely egyetemek lehetnek a legjobb választások.Ezen adatok beszerzésében felvi.hu volt nagy segítségemre, elemzésükben pedigaz Excel.Ezt követően kezdtem belea primer kutatásom elemzésébe, mely során a 27 kérdésemet több csoportraszétválasztva elemeztem. Először a válaszadóim összetételét vizsgáltam (pl.nemek aránya, kor, végzettség). Ezt követte a könyvelői szakma választás okainak vizsgálata. Kíváncsi voltam,mi volt az az indok, amely elindította őket a könyvelői munkakör betöltése felévezető úton. Fontos volt vizsgálni a különböző programok ismereteit, hiszen egykönyvelő Excel és könyvelőprogram felhasználása nélkül nem tudja elvégeznimunkáját. Utolsó kérdésként pedig saját véleményekre és észrevételekre voltamkíváncsi, amelyek közül rengeteg érdekes hozzászólás érkezett. Ezekből többetcsatoltam is. Végezetül bemutattamröviden a jelenlegi járványhelyzetet, annak gazdasági hatásait, kitérve arészévnyárfolyamok változására, a benzin és gázolaj árak csökkenésére, azoktatásra és a forint árfolyam növekedésére, valamint hogy válaszadóimnakhogyan változtak meg a Home Officban eltölthető napok száma a vészhelyzetkihirdetésével.Úgy gondolom ez egynagyon érdekes és aktuális téma, melyet a későbbiekben szeretném mélyebbenkutatni, jelen dolgozatommal szerettem volna átfogóan és érthetően elmagyaráznia digitalzáció, automatizáció hatásait a múltban és, hogy mi várható a jövőben,ami talán már nincs is annyira messze.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: automatizáció - automatizálás, digitalizáció, generációváltás, könyvelés, könyvelő, könyvelőcégek, könyvelőrobotok
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:42
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 11:04

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet