A pénzmosás kockázatai és az ellene való küzdelem vizsgálata

Balogh Adél (2020) A pénzmosás kockázatai és az ellene való küzdelem vizsgálata. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A pénzmosás kockázatai és az ellene való küzdelem vizsgálata_Balogh Adél_XYRSHI (2).pdf] PDF
A pénzmosás kockázatai és az ellene való küzdelem vizsgálata_Balogh Adél_XYRSHI (2).pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítás.pdf] PDF
Titkosítás.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (39kB)
[thumbnail of BA_TO_Balogh_Adél_XYRSHI.pdf] PDF
BA_TO_Balogh_Adél_XYRSHI.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18..

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p>A pénzmosás egy olyan súlyos gazdasági és társadalmi hatásokat generáló illegális tevékenység, ami a piszkos pénzek legálisnak való feltüntetését célozza. Forrása alapbűncselekmények elkövetése, mint például a kábítószer kereskedelem, terrorizmus elkövetése, csalások, korrupció. A pénzmosási tevékenység az egész világot behálózza, határokon átnyúló globális probléma. </p> <p>Kutatásom során megismerhettem az ellene való küzdelem jogi hátterét a hazai jogszabályok tekintetében is, a banki gyakorlatot és vizsgáltam az innovációs pénzügyi rendszer kockázatait. Hipotéziseimet azok a felmerülő kérdések alapozták meg, hogy vajon a nemzetközi szigorú szabályozásnak eleget téve hatékony-e a pénzmosás és a terrorizmusfinanszírozás elleni küzdelem, az országok egységes érdeke, hogy harcoljanak ellene, jogszabályi keretrendszerük megfelelőek-e ehhez. A magyar megfelelősséget is vizsgáltam ilyen szempontból és végigkövettem annak kialakulását. Késedelmes reakciókat tapasztaltam sok esetben, de Magyarország, az Európai Uniós tagság miatt is, de véleményem szerint stabil jogszabályi háttérrel rendelkezik, hogy eleget tudjon tenni a pénzmosás elleni kötelezettségeinek. Azonban vannak olyan, főleg egzotikus országok, akik lazább állami és jogi rendszerrel rendelkeznek, lehetővé téve az odaáramló tőke kedvezőbb feltételek közötti felhasználását. Őket hívjuk adóparadicsomoknak, offshore pénzügyi szolgáltatásoknak, akik üzleti és banki titoktartási kötelezettségük miatt - ezáltal könnyű anonimitást biztosítva – vonzzák a pénzmosókat és más bűnözőket. Gazdasági okokból azonban azt vallják, hogy a hozzájuk érkező befektetések miatt, amik az ország bevételi forrását is adják, nem válogathatják meg a tőke eredetét, így azt sok esetben azt se, hogy kinek nyitnak esetleg bankszámlát. Sok esetben az államok területén zajló </p> <p><br /> <br /> konfliktusok, háborús zónák megléte nem ad lehetőséget arra, hogy az ország szilárd állami irányítás mellett működjön. A terrorista események megnövekedett száma is aggodalmakat kelthet. A törékeny struktúrájú területek állampolgárai nagyobb kockázatokat jelenthetnek banki kapcsolat kezdeményezésekor is. Az ilyen lazább háttérrel rendelkező, vagy gyenge szabályozással működő országok miatt nehéz kialakítani egy világot átívelő, egységes pénzmosás elleni stratégiát. A nemzetközi szervek által meghozott direktívákat, ajánlásokat nem képes vagy más egyéb érdek miatt nem áll módjában minden nemzetnek implementálni. Éppen ezért az erős szabályozási struktúrát alkalmazó országok is falakba ütközhetnek, amikor egy, a pénzmosás gyanúja miatt indított hatósági nyomozás eljut egy offshore pénzügyi központhoz, ahol a számlát nyitó ügyfélről nem tudnak információt kiadni, vagy azért, mert maguk sem vizsgálták, vagy mert a titoktartási kötelezettségük nem engedi.</p> <p>A törvények és egyéb jogszabályokon túl, azok gyakorlati megvalósítását a bankrendszeren belül vizsgáltam, hogy megbizonyosodjak arról, hogy az egyik legkockázatosabb szektor vajon eleget téve kötelezettségeinek, megfelelően beépítette rendszerébe az ellenintézkedésekre vonatkozó kötelességeit és azokat alkalmazva rendelkezik-e azzal a szisztémával, ami segíti a gyanús ügyletek kiszűrését. Vagyis második hipotézisemet arra vonatkozóan határoztam meg, hogy a szigorú előírások betartásával a bankon belüli pénzmosásra utaló esetek felderítése érdekében a pénzintézet képes és meg is tudja tenni a szükséges lépéseket. Az intézkedések bemutatásával, ami a bankon belüli háttérfolyamatokra is vonatkozik, ismertetem az olvasóval hogyan zajlik ez a procedúra, és támasztom alá, hogy véleményem szerint a pénzintézetek működésében alkalmazott pénzmosás elleni intézkedések nagyfokú betartásával minden bizonnyal szűrhetőek a gyanúra okot adó esetek, ügyfelek. </p> <p>A bankokon túl, de az őket is érintő, így továbbra is a pénzügyi rendszerre koncentrálva, dolgozatom harmadik hipotézisét a területen kialakuló főbb technológiai innovációk és az azokban rejlő pénzmosási kockázatok vizsgálata alapozta meg. Az IT fejlesztéseknek köszönhetően a banki szolgáltatások nagyrésze már akár teljes mértékben nyújtható online felületen, így a pénzügyek kezelése egy újabb, kényelmesebb szintre léphetett. A digitális ügyintézésre fókuszálva kialakultak az úgynevezett FinTech cégek, de olyan digitális innovációs termékek is megjelentek a piacon, mint a virtuális valuták, más néven kriptovaluták – Bitcoin és társai. A bennünk rejlő kockázatok főként az ügyfél-azonosítás művelet során jelennek meg: a FinTech ,,neobankok” tekintetében az online számlanyitás a személyek, <br /> <br /> <br /> <br /> entitások okmányainak, dokumentumaink fotója alapján zajlik mindenféle személyes kontaktus nélkül, ami azonban nagyban hozzájárulhat a személyiséglopások elkövetésével, hamis dokumentációk benyújtásával történő kapcsolatlétrehozáshoz. A gyanús emberek egy élő kereketek között zajló számlanyitás esetében könnyebben kiszúrhatóak csakúgy, mint a hamis okmányok. Van, ahol egy közüzemi számlán szereplő cím is igazolhatja, hol lakunk. A kriptopénzek kereskedelmében is az ügyfélazonosítás, vagy inkább annak hiánya jelent gondokat – valamint az azokat övező jogi bizonytalanság. Éppen ezért ad remek lehetőséget a pénzmosóknak, de más bűnözőknek is arra, hogy anonim módon bonyolítsák le illegális üzleteiket Bitcoinban vagy más virtuális valutában.</p> <p>Azonban a korszerű megoldások szerencsére ugyanúgy új módszereket jelenthetnek a bűnmegelőzési folyamat során. Az innovációs IT lehetőségek a pénzmosás ellen harcolni vágyó FinTech cégek megjelenésével fokozhatják annak hatékonyságát. A bankon belüli rendszerek, szűrőszoftverek fejlesztése is szintlépést jelenthet a még eredményes fellépésben, annak hiányosságai kiküszöbölhetőek. Szabályozási elmaradásokra is új technikai megvalósítás alakulhat ki. Így habár szerintem a pénzügyi technológiai innovációk megkönnyítik a pénzmosók dolgát, úgy az ellene folytatott küzdelem során is elterjednek az innovációs megoldások alkalmazása és válaszra találnak az eddig megválaszolatlan regulációs és felügyelői kérdések.</p><br />

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Üzleti Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügy és számvitel (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Hauber György
Belső
főiskolai docens, Üzleti Gazdaságtan Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: bank, banki tevékenységek, bankkockázat, bankműködés, bűnüldözés, elektronikus banki szolgáltatások, elektronikus pénzügyi szolgáltatások, globális pénzmosás, kriptopénz, nemzetközi szervezett bűnözés, pénzmosás, terrorizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:41
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 11:02

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet