Haszon Emese (2020) Felelős vállalat-Felelős fogyasztó, Csomagolásmentes boltok. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat_Haszon Emese_Q8BE2V.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Temavazlat-es-osszefoglalas_Haszon Emese_Q8BE2V.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (333kB) |
Absztrakt (kivonat)
<p></p><p>Szakdolgozatom során a felelős vállalati és fogyasztói magatartással, valamint a csomagolásmentes boltokkal foglalkoztam. Választásom azért esett a csomagolásmentes boltokra, mert véleményem szerint ez az üzletág szimbolizálja leginkább a vállalati és fogyasztói felelősségvállalás kapcsolatát. Ezek a boltok teszik lehetővé sok vásárló számára, hogy minél inkább környezettudatosan tudják elvégezni vásárlásaikat. </p> <p>Szakdolgozatom első részét szakirodalmi áttekintés keretében a CSR meghatározásával, megjelenésével és elterjedésével kezdtem a téma mélyebb megismerése érdekében. Igyekeztem dolgozatomat logikusan felépíteni, ezért a vállalati és fogyasztói felelősségvállalás kapcsolatával folytattam, majd áttértem a tudatos fogyasztás témakörére, amelynek elemeit egyenként elemeztem. </p> <p>Kitértem a hulladék problémákra is, elsősorban a műanyag hulladékot illetően. Célom volt szemléltetni a műanyagok természetre mért káros hatásait. Ezt a részt azért tartottam fontosnak elemezni, mivel a csomagolásmentességgel rengeteg műanyag hulladék felhasználását tudnánk megelőzni és elkerülni. Dolgozatom folytatása képen bemutattam néhány példa által olyan nagyvállalatokat, akik a környezet érdekében léptek fel, termékeik gyártását környezetkímélőbbé tették, vagy olyan eljárásokat hoztak létre, amellyel termékeik csomagolását tették fenntarthatóvá. Majd ezek után áttértem szakdolgozatom egyik fő elemzendő témájára a csomagolásmentes boltokra, amelyet részletesen áttekintettem egészen megjelenésüktől kezdve. </p> <p>Primer kérdőíves kutatásomban elemeztem a lakosság szelektív hulladékgyűjtési szokásait. Az eredményeket igen pozitívan alakultak, a lakosság több mint 80 százaléka lakóhelyén van lehetőség szelektív hulladékgyűjtésre és a legtöbben élnek is ezzel a lehetőséggel. Azonban nem állapítható meg, hogy a fiatalabb generáció tagjai érzékenyebbek lennének a szelektív hulladékgyűjtés témakörében. A fogyasztók vásárlási szokásaikat és mindennapi életüket illetően egyre inkább oda figyelnek és előtérbe helyezik a környezetei tényezőket, még fogyasztásukat is hajlandóak lennének csökkenteni ennek érdekében. Ezzel szemben a társadalomtudatosság közepes mértékben jelenik meg életükben. </p> <p>A környezetkímélőbb termékek választását vizsgálva arra a megállapításra jutotta, hogy a magasabb jövedelemmel rendelkezők és a drágább, de környezetkímélőbb termékek között nincs szignifikáns kapcsolat. A fogyasztók vásárlási szokásait leginkább befolyásoló tényezők közé tartozik a termék minősége, a megfelelő ár-érték arány és az, hogy megbízható forrásból származzon a termék. Ezek a tényezők arra utalnak, hogy a fogyasztókat leginkább vásárlásaik során az önérdekre koncentráló tudatosság vezérli. Kutatásomból az is kiderül, hogy a fogyasztókra a kozmetikumok területén a legjellemzőbb a márkahűség. Élelmiszerek esetében a fogyasztók akkor hajlandóak többet költeni egy termékre, ha azzal a magyar termelőket vagy a gazdaságot tudják támogatni, a környezeti tényezőket ebben az esetben kevésbé veszik figyelembe. </p> <p>Kutatásom következő részében az üzletválasztási szokásokat vizsgáltam, amelyből kiderült, hogy a vásárlókat leginkább a bolt közelsége, az egy-egy termék széles választéka és a termék jó minősége befolyásolja. A fogyasztók bolt választása szempontjából tudatosok, nem hagyják magukat befolyásolni a reklámok által. Üzlettípus szempontjából a legnépszerűbbek a diszkont áruházak, de az is kiderült, hogy a fiatalabb fogyasztók is járnak rendszeresen piacokra vásárolni. </p> <p>Ugyan a fogyasztók többsége jobb minőségűnek és egészségesebbnek tartja a hazai termékeket, választásukat nem ezen tényezők alapján hozzák meg, a köz érdekét tartják szem előtt, sokkal inkább motiválja őket, hogy ezen termékek vásárlásával a magyar gazdaságot, a magyar munkahelyeket és gazdálkodókat tudják támogatni. Arra is választ kaptam, hogy a fogyasztók 30 százaléka hozza meg döntését rendszeresen a termék csomagolása alapján, ebből arra a következtetésre jutottam, hogy a jövőben a fogyasztók 30 százalékát lesz a legnehezebb rávenni a csomagolásmentes fogyasztásra. </p> Dolgozatom következő szakaszában a csomagolásmentességre való átállási hajlandóságot elemeztem. Véleményem szerint a csomagolásmentes boltok szép jövő előtt állnak, a fogyasztók 80 százaléka már tisztában van ezeknek a boltoknak a piaci jelenlétével. Ahogy az kutatásomból is kiderül az emberek egyre inkább odafigyelnek arra, hogy fogyasztásuk környezettudatos legyen. A fogyasztók nem zárkóznak el a kimérős termékek kapcsán sem, sőt preferálnák, ha több helyen lehetne ilyen formában vásárolni. Kérdőívemből az is kiderült, hogy lenne igény még több csomagolásmentes boltra, a fogyasztók szeretnék, ha vidéken is nyílnának ilyen jellegű üzletek. Napjainkban a koronavírus járvány, sajnos negatív hatással van a csomagolásmentes árusításra, mivel ebben az időszakban inkább többször csomagolunk biztonsági szempontból, mint egyszer se. Véleményem szerint, ha minden visszaáll a normál rendbe ez az üzletág újra fel fog lendülni.<br>
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Gazdálkodási és menedzsment (BA)
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | csomagolás, CSR, felelősség, fogyasztói társadalom, környezettudatosság |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 27. 04:37 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 10:42 |
Actions (login required)
Tétel nézet |