Felelős vállalat-Felelős fogyasztó, Csomagolásmentes boltok

Haszon Emese (2020) Felelős vállalat-Felelős fogyasztó, Csomagolásmentes boltok. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Haszon Emese_Q8BE2V.pdf] PDF
Szakdolgozat_Haszon Emese_Q8BE2V.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Temavazlat-es-osszefoglalas_Haszon Emese_Q8BE2V.pdf] PDF
Temavazlat-es-osszefoglalas_Haszon Emese_Q8BE2V.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (333kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p>Szakdolgozatom során a felelős vállalati és fogyasztói magatartással, valamint a csomagolásmentes boltokkal foglalkoztam. Választásom azért esett a csomagolásmentes boltokra, mert véleményem szerint ez az üzletág szimbolizálja leginkább a vállalati és fogyasztói felelősségvállalás kapcsolatát. Ezek a boltok teszik lehetővé sok vásárló számára, hogy minél inkább környezettudatosan tudják elvégezni vásárlásaikat. </p> <p>Szakdolgozatom első részét szakirodalmi áttekintés keretében a CSR meghatározásával, megjelenésével és elterjedésével kezdtem a téma mélyebb megismerése érdekében. Igyekeztem dolgozatomat logikusan felépíteni, ezért a vállalati és fogyasztói felelősségvállalás kapcsolatával folytattam, majd áttértem a tudatos fogyasztás témakörére, amelynek elemeit egyenként elemeztem. </p> <p>Kitértem a hulladék problémákra is, elsősorban a műanyag hulladékot illetően. Célom volt szemléltetni a műanyagok természetre mért káros hatásait. Ezt a részt azért tartottam fontosnak elemezni, mivel a csomagolásmentességgel rengeteg műanyag hulladék felhasználását tudnánk megelőzni és elkerülni. Dolgozatom folytatása képen bemutattam néhány példa által olyan nagyvállalatokat, akik a környezet érdekében léptek fel, termékeik gyártását környezetkímélőbbé tették, vagy olyan eljárásokat hoztak létre, amellyel termékeik csomagolását tették fenntarthatóvá. Majd ezek után áttértem szakdolgozatom egyik fő elemzendő témájára a csomagolásmentes boltokra, amelyet részletesen áttekintettem egészen megjelenésüktől kezdve. </p> <p>Primer kérdőíves kutatásomban elemeztem a lakosság szelektív hulladékgyűjtési szokásait. Az eredményeket igen pozitívan alakultak, a lakosság több mint 80 százaléka lakóhelyén van lehetőség szelektív hulladékgyűjtésre és a legtöbben élnek is ezzel a lehetőséggel. Azonban nem állapítható meg, hogy a fiatalabb generáció tagjai érzékenyebbek lennének a szelektív hulladékgyűjtés témakörében. A fogyasztók vásárlási szokásaikat és mindennapi életüket illetően egyre inkább oda figyelnek és előtérbe helyezik a környezetei tényezőket, még fogyasztásukat is hajlandóak lennének csökkenteni ennek érdekében. Ezzel szemben a társadalomtudatosság közepes mértékben jelenik meg életükben.  </p> <p>A környezetkímélőbb termékek választását vizsgálva arra a megállapításra jutotta, hogy a magasabb jövedelemmel rendelkezők és a drágább, de környezetkímélőbb termékek között nincs szignifikáns kapcsolat. A fogyasztók vásárlási szokásait leginkább befolyásoló tényezők közé tartozik a termék minősége, a megfelelő ár-érték arány és az, hogy megbízható forrásból származzon a termék. Ezek a tényezők arra utalnak, hogy a fogyasztókat leginkább vásárlásaik során az önérdekre koncentráló tudatosság vezérli. Kutatásomból az is kiderül, hogy a fogyasztókra a kozmetikumok területén a legjellemzőbb a márkahűség. Élelmiszerek esetében a fogyasztók akkor hajlandóak többet költeni egy termékre, ha azzal a magyar termelőket vagy a gazdaságot tudják támogatni, a környezeti tényezőket ebben az esetben kevésbé veszik figyelembe. </p> <p>Kutatásom következő részében az üzletválasztási szokásokat vizsgáltam, amelyből kiderült, hogy a vásárlókat leginkább a bolt közelsége, az egy-egy termék széles választéka és a termék jó minősége befolyásolja. A fogyasztók bolt választása szempontjából tudatosok, nem hagyják magukat befolyásolni a reklámok által.  Üzlettípus szempontjából a legnépszerűbbek a diszkont áruházak, de az is kiderült, hogy a fiatalabb fogyasztók is járnak rendszeresen piacokra vásárolni. </p> <p>Ugyan a fogyasztók többsége jobb minőségűnek és egészségesebbnek tartja a hazai termékeket, választásukat nem ezen tényezők alapján hozzák meg, a köz érdekét tartják szem előtt, sokkal inkább motiválja őket, hogy ezen termékek vásárlásával a magyar gazdaságot, a magyar munkahelyeket és gazdálkodókat tudják támogatni.  Arra is választ kaptam, hogy a fogyasztók 30 százaléka hozza meg döntését rendszeresen a termék csomagolása alapján, ebből arra a következtetésre jutottam, hogy a jövőben a fogyasztók 30 százalékát lesz a legnehezebb rávenni a csomagolásmentes fogyasztásra. </p> Dolgozatom következő szakaszában a csomagolásmentességre való átállási hajlandóságot elemeztem. Véleményem szerint a csomagolásmentes boltok szép jövő előtt állnak, a fogyasztók 80 százaléka már tisztában van ezeknek a boltoknak a piaci jelenlétével. Ahogy az kutatásomból is kiderül az emberek egyre inkább odafigyelnek arra, hogy fogyasztásuk környezettudatos legyen.  A fogyasztók nem zárkóznak el a kimérős termékek kapcsán sem, sőt preferálnák, ha több helyen lehetne ilyen formában vásárolni. Kérdőívemből az is kiderült, hogy lenne igény még több csomagolásmentes boltra, a fogyasztók szeretnék, ha vidéken is nyílnának ilyen jellegű üzletek. Napjainkban a koronavírus járvány, sajnos negatív hatással van a csomagolásmentes árusításra, mivel ebben az időszakban inkább többször csomagolunk biztonsági szempontból, mint egyszer se. Véleményem szerint, ha minden visszaáll a normál rendbe ez az üzletág újra fel fog lendülni.<br>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Győri Zsuzsanna
Belső
egyetemi docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: csomagolás, CSR, felelősség, fogyasztói társadalom, környezettudatosság
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:37
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 10:42

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet