Haszon Emese (2020) Felelős vállalat-Felelős fogyasztó, Csomagolásmentes boltok. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat_Haszon Emese_Q8BE2V.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
|
PDF
Temavazlat-es-osszefoglalas_Haszon Emese_Q8BE2V.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (333kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomsorán a felelős vállalati és fogyasztói magatartással, valamint acsomagolásmentes boltokkal foglalkoztam. Választásom azért esett a csomagolásmentesboltokra, mert véleményem szerint ez az üzletág szimbolizálja leginkább avállalati és fogyasztói felelősségvállalás kapcsolatát. Ezek a boltok tesziklehetővé sok vásárló számára, hogy minél inkább környezettudatosan tudjákelvégezni vásárlásaikat. Szakdolgozatomelső részét szakirodalmi áttekintés keretében a CSR meghatározásával,megjelenésével és elterjedésével kezdtem a téma mélyebb megismerése érdekében.Igyekeztem dolgozatomat logikusan felépíteni, ezért a vállalati és fogyasztóifelelősségvállalás kapcsolatával folytattam, majd áttértem a tudatos fogyasztástémakörére, amelynek elemeit egyenként elemeztem. Kitértema hulladék problémákra is, elsősorban a műanyag hulladékot illetően. Célom voltszemléltetni a műanyagok természetre mért káros hatásait. Ezt a részt azérttartottam fontosnak elemezni, mivel a csomagolásmentességgel rengeteg műanyaghulladék felhasználását tudnánk megelőzni és elkerülni. Dolgozatom folytatásaképen bemutattam néhány példa által olyan nagyvállalatokat, akik a környezetérdekében léptek fel, termékeik gyártását környezetkímélőbbé tették, vagy olyaneljárásokat hoztak létre, amellyel termékeik csomagolását tettékfenntarthatóvá. Majd ezek után áttértem szakdolgozatom egyik fő elemzendőtémájára a csomagolásmentes boltokra, amelyet részletesen áttekintettem egészenmegjelenésüktől kezdve. Primerkérdőíves kutatásomban elemeztem a lakosság szelektív hulladékgyűjtésiszokásait. Az eredményeket igen pozitívan alakultak, a lakosság több mint 80százaléka lakóhelyén van lehetőség szelektív hulladékgyűjtésre és a legtöbbenélnek is ezzel a lehetőséggel. Azonban nem állapítható meg, hogy a fiatalabbgeneráció tagjai érzékenyebbek lennének a szelektív hulladékgyűjtés témakörében.A fogyasztók vásárlási szokásaikat és mindennapi életüket illetően egyre inkábboda figyelnek és előtérbe helyezik a környezetei tényezőket, még fogyasztásukatis hajlandóak lennének csökkenteni ennek érdekében. Ezzel szemben atársadalomtudatosság közepes mértékben jelenik meg életükben. Akörnyezetkímélőbb termékek választását vizsgálva arra a megállapításra jutotta,hogy a magasabb jövedelemmel rendelkezők és a drágább, de környezetkímélőbbtermékek között nincs szignifikáns kapcsolat. A fogyasztók vásárlási szokásaitleginkább befolyásoló tényezők közé tartozik a termék minősége, a megfelelőár-érték arány és az, hogy megbízható forrásból származzon a termék. Ezek atényezők arra utalnak, hogy a fogyasztókat leginkább vásárlásaik során azönérdekre koncentráló tudatosság vezérli. Kutatásomból az is kiderül, hogy afogyasztókra a kozmetikumok területén a legjellemzőbb a márkahűség.Élelmiszerek esetében a fogyasztók akkor hajlandóak többet költeni egytermékre, ha azzal a magyar termelőket vagy a gazdaságot tudják támogatni, akörnyezeti tényezőket ebben az esetben kevésbé veszik figyelembe. Kutatásomkövetkező részében az üzletválasztási szokásokat vizsgáltam, amelyből kiderült,hogy a vásárlókat leginkább a bolt közelsége, az egy-egy termék szélesválasztéka és a termék jó minősége befolyásolja. A fogyasztók bolt választásaszempontjából tudatosok, nem hagyják magukat befolyásolni a reklámok által. Üzlettípus szempontjából a legnépszerűbbek adiszkont áruházak, de az is kiderült, hogy a fiatalabb fogyasztók is járnakrendszeresen piacokra vásárolni. Ugyana fogyasztók többsége jobb minőségűnek és egészségesebbnek tartja a hazaitermékeket, választásukat nem ezen tényezők alapján hozzák meg, a köz érdekéttartják szem előtt, sokkal inkább motiválja őket, hogy ezen termékekvásárlásával a magyar gazdaságot, a magyar munkahelyeket és gazdálkodókattudják támogatni. Arra is választkaptam, hogy a fogyasztók 30 százaléka hozza meg döntését rendszeresen a termékcsomagolása alapján, ebből arra a következtetésre jutottam, hogy a jövőben afogyasztók 30 százalékát lesz a legnehezebb rávenni a csomagolásmentesfogyasztásra. Dolgozatom következőszakaszában a csomagolásmentességre való átállási hajlandóságot elemeztem. Véleményemszerint a csomagolásmentes boltok szép jövő előtt állnak, a fogyasztók 80százaléka már tisztában van ezeknek a boltoknak a piaci jelenlétével. Ahogy azkutatásomból is kiderül az emberek egyre inkább odafigyelnek arra, hogyfogyasztásuk környezettudatos legyen. Afogyasztók nem zárkóznak el a kimérős termékek kapcsán sem, sőt preferálnák, hatöbb helyen lehetne ilyen formában vásárolni. Kérdőívemből az is kiderült, hogylenne igény még több csomagolásmentes boltra, a fogyasztók szeretnék, havidéken is nyílnának ilyen jellegű üzletek. Napjainkban a koronavírus járvány, sajnosnegatív hatással van a csomagolásmentes árusításra, mivel ebben az időszakban inkábbtöbbször csomagolunk biztonsági szempontból, mint egyszer se. Véleményemszerint, ha minden visszaáll a normál rendbe ez az üzletág újra fel foglendülni.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Gazdálkodási és menedzsment (BA)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | csomagolás, CSR, felelősség, fogyasztói társadalom, környezettudatosság |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 27. 04:37 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 10:42 |
Actions (login required)
Tétel nézet |