Cloud Computing alkalmazása és felhő alapú szoftverek bevezetésének elemzése

Tóth Roland (2020) Cloud Computing alkalmazása és felhő alapú szoftverek bevezetésének elemzése. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Toth_Roland_Szakdolgozat.pdf] PDF
Toth_Roland_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (725kB)
[thumbnail of BA_TO_Toth_Roland_NKXHEV.pdf] PDF
BA_TO_Toth_Roland_NKXHEV.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (337kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat részletesvázlata:Tartalomjegyzék1.     Bevezetés 32.     CloudComputing. 52.1Témához kapcsolódó kifejezések. 52.2Érvek a felhőalapú számítástechnika mellett és ellen. 63.     Piacvezetőcégek és szolgáltatók. 93.1.Microsoft 93.1.1.Microsoft Cloud platform: Microsoft Azure. 103.1.2.Felhő Szolgáltatások. 103.1.3.Azure Virtuális Gépek. 113.1.4.Adatkezelés és tárolás 113.1.5.Web Applikációk. 113.2.Google. 123.2.1.Projektek. 123.2.2.Szolgáltatások. 133.1.3.      Erőforrások. 143.3.Amazon. 143.3.1.Amazon Elastic Compute Cloud. 153.3.2.AWS Cloud Platform.. 163.3.3.Fejlesztői eszközök. 163.3.4.Biztonságért felelős eszközök. 173.4.A vizsgált piaci részvevő, az SAP cég története: 173.4.1.SAP Felhő Platform.. 183.4.2.A SAP Felhő Platform felépítése. 184.     AzSAP vizsgált szoftverkörnyezetei 204.1.Neo környezet 204.2.Cloud Foundry. 214.2.1.A Cloud Foundry-n tárolt erőforrások helye. 224.2.2.A Cloud Foundry komponensek kommunikációja. 224.2.3.A Cloud Foundry működése. 224.2.4.Hogyan rendszerezi a CF a munkaterületeket és a felhasználókat 234.2.5.Az appok futása. 244.3Összegzés 245.     VizsgáltSzolgáltatási fajták. 265.1.     SaaS. 265.2.     On-Premise. 275.3.     Összehasonlítás 286.     SAPAdvanced Compliance Reporting Service. 306.1.     ACRSműködése. 306.2.Elérhető funkciói Magyarországon. 326.3.Alkalmazása egy modell vállalatnál és megtérülési mutatói 337.     SAPEnable Now.. 377.1.     Általánosleírás 377.2.     Vizsgáltfunkciók és lehetőségek. 387.3.     Megtérülésszámítás a különböző szektorokban. 397.3.1.Multinacionális vállalatok. 397.3.2.KKV-szektor 417.3.3.Ügyintézési szektor 428.     Összegzés 449.     Hivatkozások: 479.1.     Irodalomjegyzék. 479.2      Ábrajegyzék. 48    ÖSSZEFOGLALÁSCloudComputing alkalmazása és felhő alapú szoftverekbevezetésének elemzése_________________________________________________TóthRolandNappali,Gazdaságinformatikus szak Logisztikai Specializáció                      Témaválasztásomindoklása, hogy ez év elején kezdtem új munkahelyemen, az SAP Hungary Kft.-nél,ahol a feladatom felhő alapú alkalmazások monitorozása. Előtte a Kis- ésközépvállalkozás szektorban dolgoztam, ahol rengeteg folyamatot lehetneoptimalizálni és problémákat megoldani, ha több szoftvert alkalmaznának acégek. A felhő szolgáltatások piaca folyamatosan nő és egyre több lehetőség vana Cloud Computingban, ami továbbra is a számítástechnika egyik húzó irányalehet.         Dolgozatom elején megjelölöm a felhőszolgáltatók piacának vezetőit, röviden ismertetem a cégek történetét, majd aszolgáltatásaikat részletezem. A négy piacvezető cég után a jelenlegimunkahelyemmel is hasonlóan teszek. Ezután két szoftver környezetet, a Neoplatformot és a Cloud Foundryt hasonlítom össze. A fő különbségek, hogy a Neokörnyezet kötöttebb. Ott csak 3 kódolási nyelvet lehet használni, kizárólagHana adatbázissal használható, a többi nem kompatibilis vele, ezáltal egydrágább megoldás. Talán a legfőbb különbség, hogy a Cloud Foundry nyíltforráskódú, szabadabban használható ezért több lehetőség van benne a jövőrenézve.          Dolgozatom következő szakaszában azáltalam vizsgált szolgáltatási fajtákat mutatom be. Ismertetem a Szoftver mintszolgáltatás (SaaS) és az onPremise tulajdonságaikat és különbségeiket. Ezeketaz összegzésben 3 fő kategóriára bontottam, mint idő, költségek és biztonság.Idő tekintetében a felhő alapú megoldás beüzemelése pár hónap, míg az onPremiselehetőségnél figyelembe kell venni az infrastruktúra kiépítését, a megfelelőmunkaerő megszerzését vagy kitanítását a beüzemelési időn kívül. Időtekintetében fontos tényező a frissítésekre és az esetleges problémákmegoldására szánt idő, amik lényegesebben hosszabb folyamatok onPremiseesetében. A költségeket nézve a felhő alapú rendszerrel együtt kapjuk az ottanidolgozók szakértelmét, az infrastruktúrát, a frissítések is problémákkezelését. Ezek mind költséges tényezők. Hiába épít ki egy vállalat egy adottidőben jó infrastruktúrát, ha arra fél éven belül van egy sokkal hatékonyabbmegoldás, anyagi csőd lenne lecserélni, ennek következtében viszont hátrányhozjuthat a piacon. A biztonsági tényező az, ahol az onPremise előnyösebbmegoldás, hiszen nem kerülnek ki harmadik félhez az adatok. Az utóbbi évekbennagy hangsúly volt a felhő szólalgatások biztonságosságán, de még mindig jobbanbíznak a saját maguk által kezelt adatbázisokban.          Primer és kvalitatív kutatásomeredménye szerint folytattam tovább a dolgozatom. Két általam is monitorozottalkalmazást ismertetek, amelyek elérhetőek onPremise és felhő formában is.Az első az ACR,ami egy jelentés készítő alkalmazás. Ismertetem a működésének menetét, majd afunkcióit és előnyeit. Magyarországon két fő funkciója elérhető, az egyik ahátrasolt adó a másik pedig az általános forgalmi adó. Rövid interjúbanmegkérdeztem egy az aktuális piacon dolgozó könyvelőt a szoftver esetlegesalkalmazásának előnyeiről és hátrányairól, illetve, hogy az ő munkáltatójára, aDIAGEO-ra ez milyen hatásokkal lehetne. Az aktuális átlagbérekkel számoltam azalkalmazás használatának megtérüléseit egy olyan helyzetben, amikor a vállalataz érintett szektorokra bővítést tervezett. Számításokat végeztem afelszabadult munkaerő áthelyezésével kapcsolatosan is, viszont a piacrajellemző büntetéseket és az otthoni munkavégzés miatti kedvezőbb rezsiköltségekkel nem számoltam mivel  nem tudtam apontos adatokat. Összességében az 5 fős munkaerő bővítés helyett az alkalmazásbeüzemelésével a két adó osztályon havi szinten 1,460,138 forint, a munkaerőátcsoportosításával pedig 3,867,364 forint munkabért takarítana meg a vállalathavi szinten. Mindamellett, hogy ez munkamorál javuláshoz, otthoni munkavégzéslehetőséghez és gyorsabb és egyszerűbb folyamatokhoz vezetne éves szinten81,456,012 forinttal lehetne csökkenteni a személyi jellegű ráfordításokat,tehát ezalatt az éves költség alatt megéri alkalmazni az ACR felhő alapúszoftvert.         A következő alkalmazás a SEN, amely amunkaerő tanítását és továbbképzését segíti, illetve van egy funkciója, amivelminden oktatói anyag egy pillanat alatt elérhető akár egy problémára célzottanis. Több interjú után három szektorban végeztem vizsgálatot.          Minden szektorban a vizsgálataim során,amiket az interjúkból kapott adatok és körülmények alapján végeztem egységesenkiderült, hogy az alkalmazás bevezetése pozitív hatással lenne a költségekcsökkentésére, a munkamorálra és a teljesítményre. Egyedül a BOSCH hatvaniüzemében dolgozó interjú alanyom mondta azt, hogy náluk tökéletesen működik abetanítási folyamat és semmilyen változtatásra nincs szükség a tapasztalataiszerint.          Multinacionális vállalatok esetében,ahol ezer alkalmazott végez napi szinten egy 3 perces folyamatot 150 alkalommalegy nap, ha mindösszesen 5 másodperccel optimalizálunk akkor az éves szintentöbb mint 50 millió forint költséghatékonysághoz vezethet. Vizsgáltalkalmazásom adott bolt hálózat üzleteinél való bevezetésének eredménye 3alkalmazottnál heti 6 óra megtakarítás, ami 763,785 forint bérköltségnekfelelne meg. Az alkalmazás éves használati díja 126,000 forint a háromfelhasználóra, tehát egy üzletnél 637,758 forint, 50-nél pedig több mint 31millió forint megtakarítást jelent egy évre.         A KKV szektorban egy szállítmányozássalfoglalkozó vállalatot vizsgáltam, ahol a piaci előny a gyors munkavégzésbőlszármazik, napi bontásra vannak kiadva a fuvarok ezért a szervezés egy kritikuspont. Nemrég vásárolt meg egy szoftvert, amelyben az adminisztrátorok afuvarokat jegyzik és amiből a fuvarszervezők a  munkákat adjákki. A pontatlanság és a leterheltség nagy probléma, ezért két fővel szeretnékbővíteni a csapatot. A SEN bevezetésével havi 21,000 forint kiadással 633,000forint munkabért takarítani meg a cég és a fuvarszervezőknek sem kellenetúlórázniuk.         Az ügyintézési szférában a problémáklegtöbb esetben a szoftverek használásából származnak. A munkakezdőalkalmazottaknak több hónapra van szüksége, hogy magabiztosan kezeljék a cégesszoftvereket, addig pedig az ő munkavégzésük lassabb, a tapasztalt kollégákatpedig sokszor leterhelik. Sok esetben fordul elő, hogy kiosztott feladatkörökvannak, de az ügyfelek nem minden feladatkörre egységesen jönnek ezért egy-egyalkalmazott túlterhelt lesz, de a többiek nem tudnak neki segíteni. Ezekre aproblémákra tökéletes megoldás lenne a SEN alkalmazás. Ennek alkalmazásával nemlenne szükség a plusz munkaerő felvételére, hiszen a jelenlegi állománymunkavégzése sokkal optimálisabb lenne. Számításaim szerint ez havi 654,000forint helyett 28,000 forint költséggel járna, azaz 626,000 forintotmegtakarítana a cég amellett, hogy optimalizálná a munkavégzést és ezáltalegyszerűsíteni, illetve növelné a munkamorált és az ügyfelek elégedettségét.         Vizsgálatom eredménye, hogy az adottpiaci helyzetekben és a rendelkezésemre álló adatok szerint pozitív hatásokatváltana ki az alkalmazások használata. A jelenlegi világszíntű karanténhelyzetre is megfelelő megoldás az otthoni munkavégzés segítése a felhő alapúszoftverek alkalmazása. A SEN minden olyan cégnek jó megoldás lehet a fentebbemlített problémákra, ahol használnak céges szoftvereket bármilyen folyamatra,legyen az adminisztráció, raktározás, pénzügyek stb.         Az ACR magyarországi funkciói elégbehatároltak, de a megfelelő szektorban szintúgy megérné alkalmazni a fentemlített éves költség alatt az adott piaci helyzetben a rendelkezésemre állóadatokkal

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: alkalmazások, applikációk, cégek, cloud, felhő
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:36
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 10:40

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet