KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. önköltségszámítása

Varga Kinga (2020) KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. önköltségszámítása. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Varga Kinga_Szakdolgozat_XOY28S.pdf] PDF
Varga Kinga_Szakdolgozat_XOY28S.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 12..

Download (2MB)
[thumbnail of Doc Apr 09 2020 _kérelem.pdf] PDF
Doc Apr 09 2020 _kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (656kB)
[thumbnail of VK_Összefoglalás2020.pdf] PDF
VK_Összefoglalás2020.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 12..

Download (126kB)

Absztrakt (kivonat)

<p> </p><p>A mai gazdasági világban elmondható, hogy nélkülözhetetlen a naprakészség a gazdasági döntések megalapozásához, melyhez az információk és adatok célirányos, megfelelő csoportosítás szerinti gyűjtésével, azok feldolgozásával biztosít lehetőséget a vezetői számvitel, a kontrolling. A kontrolling rendszer segítségével tervezhetünk, majd elemezhetjük az eltéréseket az elvárásoktól, feltárhatjuk azok okait, valamint megoldási lehetőségeket kereshetünk a problémák kiküszöbölésére, ezzel segítve a vezetőség munkáját. </p><p> </p><p>A kontrolling, s ezen belül az önköltségszámítás, mint feladat minden cég életében nélkülözhetetlen, hiszen ennek révén látjuk tisztán az egyes termékekre vagy szolgáltatásokra eső költségeket, valamint ezek alapján tudjuk meghatározni az azokhoz kapcsolódó megfelelő árakat is. Azonban nem csak az a fontos, hogy működjön kontrolling és önköltségszámítási rendszer, melyet természetesen a számviteli törvény is egyes esetekben előír, hanem az is, hogy milyen önköltségszámítás és kontrolling tevékenység folyik egy vállalatnál. Természetesen a lényeg, hogy minél hatékonyabb és precízebb eredményeket tudjon biztosítani. </p><p> </p><p>A szakdolgozatomban szereplő KMKK Középkelet-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. is, melynek önköltségszámítási folyamatait mutatom be egy esettanulmányon keresztül, arra törekszik, hogy az előbbiekben említett, hatékony és pontos eredményeket szolgáltató önköltségszámítási rendszert működtessen.</p><p> </p><p>A dolgozat első fejezetei egyfajta elméleti alapot biztosítanak a későbbiekben ismertetésre kerülő gyakorlati fejezetekhez. A szakdolgozat fejezetei nem csak a téma elméleti részének megismeréséhez adnak lehetőséget, hanem az esettanulmány részen keresztül, részletes betekintést engednek annak gyakorlatban való alkalmazásának bemutatásával, egy konkrét önköltségszámítási folyamatba is. A folyamat bemutatása kapcsán megismerhetjük a kialakított kontrolling objektumrendszer felépítését, azok csoportosítását, valamint ciklusokban történő elszámolását a megfelelő statisztikai mutatószámok használatával. A szakdolgozat célja javaslattétel a cég önköltségszámításának fejlesztésére irányulóan, továbbá rámutatni az eddig fel nem tárt hibákra és azok jövőbeni javításának lehetőségeire. </p><p> </p><p>A KMKK Zrt. egy új program, az SAP bevezetésével alkotta meg új önköltségszámítási rendszerét 2018-ban. A társaság fő profilja a személyszállítás, vagyis jelen esetben egy szolgáltató cégről beszélhetünk, így az önköltségszámítás bemutatása is ezen a sajátosságon keresztül történik. A vezetőség, illetve a döntéshozók részére készítendő adatszolgáltatások, információs táblák is sokszor épülnek az egyes autóbuszok, valamint vonali költségek elemzésére. Fontos kérdés ugyanis a társaság vezetői számára, ahhoz, hogy megfelelő döntéseket tudjanak hozni, hogy az egyes autóbuszoknak mekkora költségei vannak, s hogy lássák az egyes vonalak önköltségét. </p><p> </p><p>A társaság speciális adatainak elemzése, bemutatása során, annak önköltségszámítási szabályzatát is segítségül vettem, a társaság egyéb belső szabályzatainak tanulmányozása mellett. A folyamatok szemléltetését, bemutatását követően egy konkrét autóbusz költségeinek vonali rendelésekre történő áramlását mutattam be. A kiválasztott autóbusz költségek és a vonali önköltségszámítás szemléltetése egy esettanulmányon keresztül történik, melyhez a társaság SAP vezető információs rendszeréből kinyert adatokat vettem alapul, s azokat elemezve, valamint az elszámolási folyamatokat részletesen megismerve és ismertetve, igyekeztem feltárni az esetleges hibákat, melynek célja a hatékonyabb döntés-előkészítés a pontosabb információk nyújtása által.</p><p> </p><p>A szakdolgozat az alábbi két hipotézist vizsgálja:</p><p> </p><ul><li><p>A költség-elszámolási ciklusok karbantartásának elmaradása jelentősen torzíthatja az egyes vonalak önköltségét.</p></li><li><p>A társasági általános költségek hibásan kerülnek felosztásra az egyes vonali rendelésekre, mivel a 250km alatt futott buszok, havi km adatait az SAP nem kezeli.</p></li></ul><p> </p><p>A kiválasztott autóbusz költségek áramoltatásának folyamatát részletesen végig vezetve, valamint a további költségek elszámolásának elméletét áttekintve, ezen felül további a bizonyítást segítő céges adatokat elemezve, próbálom igazolni, vagy éppen cáfolni a hipotézisekben megadott állításokat.</p><p> </p><p> A dolgozat rávilágít a vállalat által felépített elszámolási rendszer, valamint azok alkotóelemeinek folyamatos frissítésének fontosságára, hiszen ezen karbantartási feladatok ellátásának hiányában torzképet kaphatunk az egyes vonali önköltségek számítását tekintve. A megfelelő önköltség meghatározása, a költségeknek a legpontosabb és korrektebb felosztása, az árképzéshez és a támogatások igényléséhez is nélkülözhetetlen. A folyamatelemzés során számos kérdésre kaphatunk választ, mindamellett, hogy annak vizsgálata rámutat a további finomítások, fejlesztések igényeinek fontosságára is. </p><p> </p><p>A vizsgált két hipotézist eredménye:</p><p> </p><ul><li><p>A költségek áramlását segítő ciklusok folyamatos aktualizálása nem csak a karbantartás miatt lehet feladat, a torzított hatás elkerülése érdekében, hanem a vállalat életében megjelenő újítások okán is, hiszen mindig előfordul valami új minden társaság életében, akár egy új projekt, akár egy gazdasági helyzet, melynek következtében az aktuális elszámolási rendszer frissítése is szükségessé válik. </p></li><li><p>A hipotézis alapján vizsgált 250km alatt futott autóbuszok km adatait tekintve bebizonyosodott, hogy azok valóban nem kerülnek bele a felosztásba, azonban az is kiderült, hogy ezek az elenyésző darabszám miatt, valamint annak okán, hogy egyébként sem konkrétan a személyszállítás, hanem a karbantartások kapcsán merülnek fel, nincsenek torzító hatással a társasági általános költségek felosztására. </p></li></ul><p> </p><p>Az ismertetésre került példán túl, természetesen számos más kérdés is felmerülhet, melyet javasolt újragondolni, a felosztásban érintett részt ellenőrizni, annak helyes alkalmazásáról megbizonyosodni. Érdemes volna az elemzést a felosztásoknál használt statisztikai mutatók megfelelőségével tovább vizsgálni, tesztelni azt, hogy hatékonyabb költségelszámolás érhető-e el, ha másik mutatót alkalmazunk.</p><p> </p><p>Sajnos a most megjelent korona vírus is egy olyan helyzetet teremtett, melynek során az elszámolási ciklusok és CO objektumok aktualizálásának feladata nem kérdéses. A már újonnan felvett objektumokon és ciklus beállításokon túl, számos további feladat vár még ezzel kapcsolatosan a kontrolling csoportra. Fontos kutatni új módszerek után, valamint feltárni az esetleges hibákat, hiszen azok a legjobbnak vélt egységben is előfordulhatnak.</p><p> </p><p>Úgy vélem, a tapasztalatok, az információgyűjtés, a fejlődésre és a hatékonyságra való törekvés biztos út egy olyan rendszer kialakításához, mely minden szempontból megállja a helyét. </p><p> </p><p>  Tapasztalatot nem csak saját rendszerünkön, hibáinkon keresztül szerezhetünk egy-egy elszámolást tekintően, hanem megismerve más programokat, felosztási eljárásokat, önköltségszámítási módszereket is szert tehetünk a fejlődést elősegítő építő jellegű szakismeretre, tudásra. A cég kontrollinges munkatársaként ebben, a véleményem szerint, izgalmas feladatban tevékenykedem. Bízom benne, hogy a dolgozatot olvasva, nem csak nekem, de az olvasónak is egy izgalmas téma megismerésében volt része. <br /></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Krisztina
Belső
főiskolai docens, Számvitel Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: költségelemzés, költségfelosztás, önköltség, önköltségszámítás, önköltségszámítási szabályzat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:28
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:38

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet