Takács Anett Zsuzsanna (2020) Beszerzési folyamatok a Prizma Csoportnál. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Beszerzési folyamatok a Prizma Csoportnál.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
Összefoglaló.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (461kB) |
Absztrakt (kivonat)
<p></p><p>A 14 hetes szakmai gyakorlatomat a Prizma Csoportnál töltöttem, ahol gyakornok könyvelőként segítettem a könyvelési csoportot.</p> <p>A záródolgozatom témájául beszerzést választottam, mert az egyetemi éveim során a Tevékenységmenedzsment tantárgyam keretében már megismerkedhettem a beszerzésmenedzsment fogalmával, ami már akkor felkeltette az érdeklődésemet. Pluszban megerősítette döntésemet, hogy a szakmai gyakorlatom során a beszerzési csoporttal a nonfood-és áruszámlák kapcsán is kapcsolatba kerülhettem. </p> <p>Záródolgozatom fejezetei: 1. Beszerzés, 2. Beszállítók, 3. Beszerzés a Prizma Csoportnál, <br> 4. Következtetéseim.</p> <p>A <i>hagyományos felfogás</i> szerint a beszerzés feladata, hogy a termeléshez szükséges inputigényeket kielégítse. Ennek az értelmezésnek a középpontjában a termelési tevékenységek kiszolgálása, a termelésellátás áll. A hagyományos felfogás értelmében a beszerzésnek az ellátás folyamatosságát és biztonságát kell optimális költségszinten megoldania, azaz a megfelelő mennyiséget a megfelelő minőségben, a megfelelő időben, a megfelelő áron beszereznie. </p> <p>A <i>kiterjesztett beszerzésértelmezés</i> szerint a beszerzés a tevékenységek elvégzéséhez szükséges kiadások vállalati stratégiai célokkal való összehangolásáért, kontrolljáért felelős.</p> <p>A beszerzés hatékonyságának növeléséhez különböző módszerek alkalmazhatóak. Ezek közül a legfontosabbak: a szükségletek elemzése, a piacelemzés, az árelemzés és az értékelemzés.</p> <p>Direkt beszerzés csoportjába azok az inputok tartoznak, amelyek a vállalat termékébe illetve szolgáltatásába közvetlenül beépülnek, esetleg azzal szoros kapcsolatban kerülnek értékesítésre. Ebbe a csoportba tartoznak az alapanyagok, alkatrészek, csomagolóanyagok, szolgáltatások és az újrafelhasználásra kerülő termékek. </p> <p>Az indirekt beszerzés csoportjába azon a termékek és szolgáltatások beszerzése tartozik, melyek nem épülnek bele közvetlenül a termékbe, szolgáltatásba vagy azok értékesítésébe, viszont a vállalat működésének fenntartásához nélkülözhetetlen. Ide tartozik az egyéb anyagok, a beruházási javak és az energia beszerzése. </p> <p>A szolgáltatások jellegüktől függően lehetnek direkt és indirekt beszerzések is.</p> <p>A felsővezetés 3 beszerzési megoldás közül választhat: a centralizált, a decentralizált és a beszerzésgazda rendszerek közül.</p> <p>A beszállítók fejezetben a szállítói kapcsolatokról és az értékelési módszerekről írok.</p> <p>A szakirodalmak két szállítói kapcsolatot emlegetnek, a tranzakcióorientáltat és az együttműködőt. Adott beszerzési szituációkban el kell dönteni, hogy melyik kapcsolat kialakítása a legcélravezetőbb. Ennek elemzésére a leggyakrabban használt módszer a Krajlic-mátrix. Ez a módszer a beszerzés kockázata és fontossága alapján osztályozza a termékeket.</p> <p>E szerint vannak rutintermékek, befolyásolható termékek, stratégiai termékek és szűk keresztmetszetű termékek.</p> <p>A szállítóértékelés során kiválasztható a legjobb szállító, a legjobb ajánlat is, továbbá a meglévő beszállítók teljesítménye nyomon követhető és fejleszthető. 4 módszert különböztetünk meg: a kategorikus rendszert, a súlyozott pontrendszert, a költségalapú módszert és a tulajdonlás teljes költsége meghatározása módszert. </p> <p>A szakmai gyakorlati helyem, a Prizma Csoport volt, ami egy teljeskörű FM szolgáltatásokat nyújtó cégcsoport. </p> <p>Több évtizedes tapasztalattal rendelkezik az építményüzemeltetési, közétkeztetési és takarítási területeken. Műszaki üzemeltetése az ország minden pontjában elérhetőek. A cégcsoport felel több tömegközlekedési eszköz és utasforgalmi területek, kórházak és irodaházak tisztaságáért. Az étkeztetés üzletág pedig kórházi, iskolai, óvodai valamint munkahelyi étkeztetésben vállal nagy szerepet.</p> <p>Ezeken kívül partnereik őrzési és kertészeti és tevékenységek ellátásában is számíthatnak rájuk.</p> <p>A Prizma Csoportnak van egy külön beszerzésre specializálódott csoportja, tehát elmondható, hogy központosított a beszerzési tevékenység. Ebben a csoportban van egy beszerzési igazgató és 4 beszerző. Az ő munkájuk feladatcsoportonként vannak felosztva. </p> <p>A Prizma Csoportnál főleg nagy tételű rendelések történnek, hiszen a szolgáltatások megfelelő színvonalú ellátásához és a haváriahelyzetek gyors orvoslásához nagy mennyiségű termék beszerzés és állandó készlet fenntartása szükséges. Saját raktárbázissal rendelkezek, azért nem csak azonnali felhasználásra, hanem raktárra történő vásárlások is történnek.</p> <p>Jellemzően több szállítótól történik a beszerzés. A szállítók kiválasztása gyakran próbavásárlás után történik vagy a beérkező ajánlatok alapján versenyeztetik a szállítókat, akik közül a „zöldáras” módszerrel választanak.</p> <p>A szállítók értékelésére kategorikus pontrendszert használnak, melynek fő pontjai a minőség, a szállítási feltételek, az ár, és a pontosság.</p> <p>Úgy gondolom, hogy már most nagyon fejlődésen ment keresztül a beszerzés. </p> <p>Fontosnak tartom, hogy egy kézben összpontosuljanak ezek a feladatok a hatékony nyomonkövetés és ellenőrizhetőség érdekében. Jó megoldásnak találom, hogy gyakran választják ki a szállítókat a helyszíni szemle és próbavásárlások után. Ez egy megfontolt döntés, nagymértékben kiszűrhetők vele a nem megfelelő és megbízhatatlan szállítók.</p> <p>Ami módosításra szorul, az egy egységes és hatékony vállalatirányítási rendszer létrehozása és bevezetése. Jelenleg 4 rendszerrel dolgoznak , de ezek közül egy sem vált be igazán, gyakran használják az Excelt, ami bár alkalmas az adatok tárolására, de nehezen nyerhetők ki belőle a szükséges információk.</p><br>
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Konzulens(ek)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | beszállító(k), beszállító-értékelés, beszerzés, beszerzési stratégia, beszerzési tevékenység |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 27. 04:28 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 09:35 |
Actions (login required)
Tétel nézet |