Beszerzési folyamatok a Prizma Csoportnál

Takács Anett Zsuzsanna (2020) Beszerzési folyamatok a Prizma Csoportnál. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Beszerzési folyamatok a Prizma Csoportnál.pdf] PDF
Beszerzési folyamatok a Prizma Csoportnál.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Összefoglaló.pdf] PDF
Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (461kB)

Absztrakt (kivonat)

A 14 hetes szakmai gyakorlatomat aPrizma Csoportnál töltöttem, ahol gyakornok könyvelőként segítettem akönyvelési csoportot.A záródolgozatom témájául beszerzéstválasztottam, mert az egyetemi éveim során a Tevékenységmenedzsment tantárgyamkeretében már megismerkedhettem a beszerzésmenedzsment fogalmával, ami márakkor felkeltette az érdeklődésemet. Pluszban megerősítette döntésemet, hogy a szakmai gyakorlatom során abeszerzési csoporttal a nonfood-és áruszámlák kapcsán is kapcsolatba kerülhettem.Záródolgozatom fejezetei: 1.Beszerzés, 2. Beszállítók, 3. Beszerzés a Prizma Csoportnál, 4. Következtetéseim.A hagyományosfelfogás szerint a beszerzés feladata, hogy a termeléshez szükséges inputigényeketkielégítse. Ennek az értelmezésnek a középpontjában a termelési tevékenységekkiszolgálása, a termelésellátás áll. A hagyományos felfogás értelmében abeszerzésnek az ellátás folyamatosságát és biztonságát kell optimálisköltségszinten megoldania, azaz a megfelelő mennyiséget a megfelelő minőségben,a megfelelő időben, a megfelelő áron beszereznie. A kiterjesztettbeszerzésértelmezés szerint a beszerzés a tevékenységek elvégzéséhezszükséges kiadások vállalati stratégiai célokkal való összehangolásáért,kontrolljáért felelős.A beszerzés hatékonyságánaknöveléséhez különböző módszerek alkalmazhatóak. Ezek közül a legfontosabbak: aszükségletek elemzése, a piacelemzés, az árelemzés és az értékelemzés.Direkt beszerzés csoportjába azok azinputok tartoznak, amelyek a vállalat termékébe illetve szolgáltatásába közvetlenülbeépülnek, esetleg azzal szoros kapcsolatban kerülnek értékesítésre. Ebbe acsoportba tartoznak az alapanyagok, alkatrészek, csomagolóanyagok,szolgáltatások és az újrafelhasználásra kerülő termékek. Az indirekt beszerzés csoportjábaazon a termékek és szolgáltatások beszerzése tartozik, melyek nem épülnek beleközvetlenül a termékbe, szolgáltatásba vagy azok értékesítésébe, viszont avállalat működésének fenntartásához nélkülözhetetlen. Ide tartozik az egyébanyagok, a beruházási javak és az energia beszerzése. A szolgáltatások jellegüktől függőenlehetnek direkt és indirekt beszerzések is.A felsővezetés 3 beszerzési megoldásközül választhat: a centralizált, a decentralizált és a beszerzésgazdarendszerek közül.A beszállítók fejezetben a szállítóikapcsolatokról és az értékelési módszerekről írok.A szakirodalmak két szállítóikapcsolatot emlegetnek, a tranzakcióorientáltat és az együttműködőt. Adottbeszerzési szituációkban el kell dönteni, hogy melyik kapcsolat kialakítása alegcélravezetőbb. Ennek elemzésére a leggyakrabban használt módszer aKrajlic-mátrix. Ez a módszer a beszerzés kockázata és fontossága alapjánosztályozza a termékeket.E szerint vannak rutintermékek,befolyásolható termékek, stratégiai termékek és szűk keresztmetszetű termékek.A szállítóértékelés során kiválaszthatóa legjobb szállító, a legjobb ajánlat is, továbbá a meglévő beszállítókteljesítménye nyomon követhető és fejleszthető. 4 módszert különböztetünk meg:a kategorikus rendszert, a súlyozott pontrendszert, a költségalapú módszert ésa tulajdonlás teljes költsége meghatározása módszert. A szakmai gyakorlati helyem, a Prizma Csoport volt,ami egy teljeskörű FM szolgáltatásokat nyújtó cégcsoport. Több évtizedes tapasztalattalrendelkezik az építményüzemeltetési, közétkeztetési és takarítási területeken.Műszaki üzemeltetése az ország minden pontjában elérhetőek. A cégcsoport feleltöbb tömegközlekedési eszköz és utasforgalmi területek, kórházak és irodaházaktisztaságáért. Az étkeztetés üzletág pedig kórházi, iskolai, óvodai valamintmunkahelyi étkeztetésben vállal nagy szerepet.Ezeken kívül partnereik őrzési éskertészeti és tevékenységek ellátásában is számíthatnak rájuk.A Prizma Csoportnak van egy különbeszerzésre specializálódott csoportja, tehát elmondható, hogy központosított abeszerzési tevékenység. Ebben a csoportban van egy beszerzési igazgató és 4beszerző. Az ő munkájuk feladatcsoportonként vannak felosztva. A Prizma Csoportnál főleg nagy tételűrendelések történnek, hiszen a szolgáltatások megfelelő színvonalú ellátásához és ahaváriahelyzetek gyors orvoslásához nagy mennyiségű termék beszerzés és állandókészlet fenntartása szükséges. Saját raktárbázissal rendelkezek, azért nem csakazonnali felhasználásra, hanem raktárra történő vásárlások is történnek.Jellemzően több szállítótól történika beszerzés. A szállítók kiválasztása gyakran próbavásárlás után történik vagya beérkező ajánlatok alapján versenyeztetik a szállítókat, akik közül a„zöldáras” módszerrel választanak.A szállítók értékelésére kategorikuspontrendszert használnak, melynek fő pontjai a minőség, a szállításifeltételek, az ár, és a pontosság.Úgy gondolom, hogy már most nagyonfejlődésen ment keresztül a beszerzés. Fontosnak tartom, hogy egy kézbenösszpontosuljanak ezek a feladatok a hatékony nyomonkövetés és ellenőrizhetőségérdekében. Jó megoldásnak találom, hogy gyakran választják ki a szállítókat ahelyszíni szemle és próbavásárlások után. Ez egy megfontolt döntés,nagymértékben kiszűrhetők vele a nem megfelelő és megbízhatatlan szállítók.Ami módosításra szorul, az egyegységes és hatékony vállalatirányítási rendszer létrehozása és bevezetése.Jelenleg 4 rendszerrel dolgoznak , de ezek közül egy sem vált be igazán, gyakranhasználják az Excelt, ami bár alkalmas az adatok tárolására, de nehezen nyerhetőkki belőle a szükséges információk.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: beszállító(k), beszállító-értékelés, beszerzés, beszerzési stratégia, beszerzési tevékenység
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:28
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:35

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet