Bennárik Csilla (2020) Pénzforgalmi, illetve lakossági folyószámla nyitása, számlavezetés, és a bankszámlák pénzforgalmával kapcsolatos feladatok a bankszférában. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
záródolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
FOSZK OF Bennárik Csilla DHZIE1.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (141kB) |
Absztrakt (kivonat)
A záródolgozatom célja az volt, hogy a bankszférát kicsit jobban megismertessem az olvasóval.A fentiekben nem összehasonlítottam a bankokat, hanem egy átfogó, általános képet akartam az emberek és magam elé tárni.A pénz a mozgatórugója az embereknek, a pénzforgalmi szolgáltatóknak, a gazdaságnak vagy is az egész világnak. A korábbiakban ismertettem lépésről lépésre a modern pénz kialakulását. Hogyan szakad el a pénzrendszer az arany fedezettől. A mai modern pénz mellett létre jönnek a pénzhelyettesítők például a bankkártya, a hitelkártya, a csekk és a váltó.Mivel a bankokról írtam, így fontosnak tartottam a bankok kialakulását részletesen szemléltetni. Az ókortól egészen a mai modern korig fejttettem ki. Az ókorban még csak érméket cseréltek a pénzváltók segítségével. A középkorban jött létre a pénzhelyettesítő fizetőeszköz, amit elismervénynek hívtak. Ez bizonyította, hogy a partner fizetőképes. Megalakult a klasszikus banki alapfunkció a betétgyűjtés és hitelkihelyezés. Így mondhatom, hogy a középkorban alakult ki az első bank, ami hasonlít a mostaniakra. Az újkorban Magyarország a Habsburg uralkodóház fennhatósága alatt állt és 1841-ben létre jött az első Pesti Kereskedelmi Bank, ami a magyar jegybank szerepét töltötte be. A modernkorban lényegesnek tartottam részletezni a Magyar Nemzeti Bank megalakulását és feladatát, majd az egyszintű és kétszintű bankrendszer felépítését szemléltettem ábrákkal.Ahogy korábban megállapítottam a pénzintézetek nagy hangsúlyt fektetnek ügyfélszerzésre és reklámokra. A manapság készülő reklámok esetében egyre látványosabb, fantáziadúsabb, meghökkentőbb ötletekkel próbálják megnyerni az ügyfeleket. Azonnal alkalmazkodva akár a jelenlegi (koronavírusos) helyzethez is. Az Erste Bank is, az otthon maradásra hívja fel a figyelmet a Veled Vagyunk reklámjában. Az egyszer már jól bevált, képi információt újra felhasználva készít egy új reklámot. A Budapest Bank reklámjainál láthatjuk, hogy minden gurul, görkori- babakocsi- bicikli, ezzel szimbolizálják a gördülékenységet. ügyfélélmény és egy jó reklám többek között a siker kulcsa. A pénzintézeteknél ügyfélélménynek számít az internetbank, mobilapplikáció, gyors és egyszerű ügyintézés stb. Minden, amivel jót teszünk és segítünk az ügyfeleknek. Az ügyfélélményt nem csak a pénzintézetek tartják fontosnak, hanem a vállalatok is. Egy jó reklámra sokáig emlékeznek az ügyfelek. Például egy régebbi Budapest Bankos reklámnak az utolsó mondatát idézem: „Köszönjük Emese”.A 4. fejezetben az ügyfélazonosítást és az ügyfél-átvilágítást fejtettem ki, a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló 2017. évi LIII. törvény alapján. Az ügyfélazonosítást két alfejezetre bontottam: személyes és online azonosításra. Személyes azonosításnál ismertettem, hogy kikre terjed ki a pár mondattal fentebb említett törvény hatálya. Természetes személynél a szolgáltatónak többek között muszáj rögzítenie az ügyfél születési helyét és idejét, édesanyja nevét, állampolgárságát, magyar állampolgárnál kell személyi igazolvány és lakcímkártya, külföldi állampolgár esetében úti okmánya is kell. Majd a jogi személy vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezet esetén is ismertettem, hogy miket kell rögzíteniük, leellenőrizniük és végül lefénymásolniuk a szolgáltatóknak. A magánszemélyeket online is lehet azonosítani. Nagyjából 15 percet vesz igénybe és csak személyi okmányok kellenek hozzá, így mondható, hogy gyors és egyszerű, mint bemenni a bankfiókba. Az online azonosítást, internetbankolást inkább a fiatalok választják, míg az idősek jobban szeretik személyesen intézni az ügyeiket. Külön hangsúlyt fektettem az ügyfél-átvilágításra is, mivel sajnos nem tudhatjuk egyik ügyfélnél sem, hogy kockázatos-e. A kockázatos ügyfeleket próbálják kiszűrni, majd jobban odafigyelni rájuk. A bank legnagyobb kockázata a hitelkihelyezésben van. Az egyik híres írónktól, Móra Ferenc idézetével szemléltetem: „Ha azt akarod, hogy pénzt kapj kölcsön, hitesd el, hogy van pénzed.” Az ügyfelek mindent megtesznek azért, hogy megkapják a kölcsönt.Az utolsó előtti fejezetben a bankszámlák fajtáinak jártam részletesen utána. A fentiekből kiderül, hogy elengedhetetlennek tartom, hogy az embereknek legyen valamilyen megtakarításuk. Lényegesnek tartottam a számtalan lehetőség közül az értékpapírszámlát és a Tartós Befektetési számlát. A Tartós Befektetési Számlát már az egyetemen is tanultuk, így a záródolgozatomban tudtam kamatoztatni a megkapott tudást. A legalapvetőbb számla a folyószámla. A lakosság többsége arra kapja a munkabérét és a felsőfokú tanulmányok megkezdéséhez is szükséges. Tudunk róla utalni és akár pénzt is felvenni. Kapunk hozzá egy bankkártyát is, ami megkönnyíti a minden napos vásárlásokat. A bankkártyának köszönhetően nem kell, hogy sok pénz legyen nálunk. A lakossági folyószámlához még kapcsolódik a folyószámlahitel, ami egy fogyasztási hiteltermék. Az átmeneti pénzhiány áthidalására segítséget nyújt.Végezetül a pénzforgalmi bankszámla és lakossági bankszámla közti különbséget boncolgattam. Majd rátértem, hogy a törvény szerint kiknek kell nyitniuk pénzforgalmi bankszámlát és milyen dokumentumok szükségesek hozzá. Minden bankszámlanyitáskor a szerződő fél kap egy pénzforgalmi jelzőszámot. A pénzforgalmi jelzőszám felépítését számról számra bemutattam és ábrával is szemléltettem.Ebben a témában rengeteg minden érdekelt, így nehezen tudtam választani, hogy melyekről írjak. Végül röviden ismertettem az összefoglalásban is, hogy melyikeket választottam ki a záródolgozatom megírásához.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Pénzügy Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | bankok, bankok kialakulása, bankszámla, ügyfélazonosítás, ügyfélélmény |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 27. 04:26 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 09:32 |
Actions (login required)
Tétel nézet |