Formula 1 közösségi média marketingkommunikációs innovációi

Horváth Bence (2020) Formula 1 közösségi média marketingkommunikációs innovációi. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of A Formula 1 közösségi média marketingkommunikációs innoviciói_Horváth Bence.pdf] PDF
A Formula 1 közösségi média marketingkommunikációs innoviciói_Horváth Bence.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of BA_TO_Horváth_Bence_RCPTHC.pdf] PDF
BA_TO_Horváth_Bence_RCPTHC.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (76kB)

Absztrakt (kivonat)

<p><strong> </strong></p><p> </p><h2><b>. Összefoglalás</b></h2><p> </p><p> </p><p> </p><p>            Szakdolgozatom során a Formula 1 közösségi médiás jellemzőit vizsgáltam, valamint hogy az Y és Z generáció számára (akiket a sport a jelenben a leginkább kíván megszólítani) milyen pilóták, csapatok és ez által mely márkák állnak a legközelebb, illetve hogy azok névértékét befolyásolja-e a sportban való jelenlét. </p><p> </p><p>            Elsődlegesen a szakirodalmakat összegyűjtve a marketingkommunikációt és annak legfontosabb jellemzőit boncolgattam. Ennek során világossá vált, hogy a marketingkommunikáció széles eszköz teret biztosít a hirdetni vágyóknak. Ennek egyik legdinamikusabban fejlődő ága a közösségi médiás marketingkommunkáció mely az Y és Z generáció elérésére az egyik legalkalmasabbnak mondható módszer.  A Z generáció szokásai ugyan még kialakulóban vannak, hiszen az otthonról hozott hagyományok mellet próbálják kialakítani saját tapasztalataik mentén a személyiségüket és személyes preferenciarendszerüket. Míg az Y generáció már jóval kiforrottabb személyiséggel rendelkezik és jóval fizetőképesebb vásárlói réteg is az övék. Ezen szemlélet követve és mert számukra a legnépszerűbb közösségi médiás platform az Instagram, így annak rövid történetébe és a jelenben kínált lehetőségeiben is elmélyedtem a hirdetni vágyók szemszögéből. Úgy vélem megállapítható, hogy az Instagram a közösségi médiás marketing egyik zászlóshajójának tekinthető hiszen számtalan különféle módot kínál a fogyasztók elérésére és bevonására. Elméleti háttérkutatásom során fény derült továbbá arra is hogy az az a platform, amit mára a nagyvállalatok is előszeretettel alkalmaznak hirdetések szempontjából legyen szó a saját oldalukról, szponzorált tartalmakról vagy influenszerek bevonásáról.</p><p> </p><p>            Mindezek ismeretében az általam választott brand a Formula 1 kapcsán is új megvilágításba helyeztem ezt a fajta közösségi médiás marketinget. Felkutattam a Formula 1 szponzorációs marketinggel kapcsolatos múltját, aminek kapcsán kiderül a sportág is gyakorlatilag egy mozgó színes hirdető tábla, ezzel párhuzamosan értettem meg mit is takar gyakori beceneve a Száguldó Cirkusz. Világossá vált, hogy az F1-ben a hirdetők mindig képesek valami újat és merészet mutatni legyen szó az autók festéséről vagy az offline/online reklámozásról. Nyugtáztam továbbá azt is, hogy a sportág keresi a modern korral összefüggésben megjelenő platformokon történő hirdetést, mint pl.: az Instagrammon.</p><p> </p><p> </p><p> </p><p>Primer kutatásomban a fentiek ismeretében az Y és Z generációra koncentrált, akikkel összefüggésben megállapítottam, hogy legkedveltebb közösségi oldaluk az Instagram és több mint egyharmaduk átlagosan 1-2 órát tölt es, másik harmaduk pedig 2 óránál is többet, illetve döntő hányaduk 0-400 közötti profilt követ az Instagram oldalán. </p><p> </p><p>A primer kutatásom következő szcenáriójában a kitöltőknek a Formula 1-gyel való kapcsolatát vizsgáltam a tekintetben, hogy milyen szorosan követik a sportág eseményeit akár a TV-ben akár online.  Megállapítható, hogy a kitöltők döntő hányada a két véglet valamelyikébe sorolható. Tehát hogy vagy szorosan követi a sportágat a lehető legtöbb platformon, vagy számára teljes mértékben közömbös a sportág iránt. E kérdés legizgalmasabb része mindazonáltal személyes álláspontom szerint az, hogy egy 21%-os réteg követi ugyan a sportot futamhétvégéről futamhétvégére. ám az F1 közösségi médiás platformja idegenként hat még számára. E réteg felé érdemes nyitnia a Formula 1 közösségi médiás marketingkommunikációval foglalkozó csapatának a Liberty Médiának hiszen ezt a réteget egy jól átgondolt, jól strukturált marketingkampánnyal könnyedén lehetne átcsábítani az online térbe is. Ha a Formula 1 1 milliárdos éves nézettségére vetítjük ezt, akkor kb. 200 millió látogató csábítható el a sportág Instagram profiljára. Ezek az ott jelenlévő hirdetők számára rengeteg plusz elérést jelent, ami növelheti az oldal hatékonyságát. </p><p> </p><p>Ezt követő kérdésekben választ kaptam arra kik is a legértékesebb nevek az F1-ben, ha a marketingről van szó, és egyértelművé vált, hogy a pilóták tekintetébe toronymagasan Lewis Hamilton viszi a prímet tehát a jelenlegi legsikeresebb aktív pilóta éri a legtöbbet, ha szponzorálásról van szó, jól mutatja ezt a 15 milliós Instagram követettség is. A csapatok tekintetében a legpatinásabb Ferrari a legkedveltebb csapat, a vörösök bár már 1950-óta a rajtrácson vannak úgy tűnik népszerűségre tudják váltani a klasszisukat. Ennek fényében és annak tudatában, hogy a Száguldó Cirkusz a reklámbevételekből tartja fenn magát, érdemes átgondolni azt a kérdést mekkora hírverést érhetne el azzal a sportág a hagyományos és közösségi médiában, ha Lewis Hamilton a Ferrarihoz igazolna. </p><p> </p><p>Az utolsó blokkban a Formula 1 el összekapcsolt márkákat vizsgáltam. Itt szabad asszociáció segítségével kértem a kitöltőket, hogy nevezzenek meg számukra ismert az F1-hez köthető márkákat. E tekintetben világossá vált, hogy a Red Bull uralja a terepet köszönhetően erős közösségi médiás jelenlétüknek, valamint, hogy csapat szinten is képviseltetik magukat a sportban ráadásul négy autóval. Bizonyosságot nyert továbbá az is hogy a dohánymárkák fél évszázados jelenléte a sportban nem múlt el nyomtalanul, hiszen a válaszadók második legnagyobb arányban valamilyen cigaretta márkát említettek ebben a kérdéskőrben. Záró kérdésként még megvizsgáltam mennyiben járul hozzá egy márka imázsához, ha jelen van a sportban a versenypályán, illetve a sportág közösségi felületein. E tekintetben beigazolódott, hogy a válaszadók több mint fele nagyobb nívót tulajdonit azon márkáknak, akik részt vesznék az F1 vérkeringésében. </p><p> </p><p>Összességében úgy gondolom a Formula 1 közösségi média marketingkommunikációs innovációi elérték a kívánt hatást a Liberty Média számára ám ezek még csak az első lépések az úton és még rengeteg fejlődési potenciál van e téren a Formula 1 háza táján. </p><p> <br></p><p> <br></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdálkodási és menedzsment (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Brávácz Ibolya
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: adaptáció, autó, ábraelemzés, ábrák, sport
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:26
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet