Gesztes Nikolett Zsuzsanna (2020) A DS Smith Packaging Hungary Kft. ellátási láncának elemző bemutatása. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Záródolgozat Gesztes Nikolett Zsuzsanna PIN0DZ 05.09.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 09.. Download (2MB) |
|
PDF
Titkosítási kérelem.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (53kB) |
|
PDF
Összefoglalás_Gesztes Nikolett Zsuzsanna_PIN0DZ.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 09.. Download (387kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakmaigyakorlatomat a nagykátai DS Smith Packaging Hungary Kft. vevőszolgálatán töltöttem, ahol a beszerzőkés az értékesítők napi teendőinek támogatása volt a fő feladatom. Azértterelődött a figyelmem logisztikai témára, mert korábbi tanulmányaim és munkámsorán is volt lehetőségem a területentapasztalatot szerezni, ezért olyan témával akartam foglalkozni, melynél nincsegyetlen tökéletesen kidolgozott vállalati modell, amely biztosítaná azellátási lánc zavartalan működését. Minden cégnek egyedi megoldásai vannakegy-egy problémára, ami érdekessé teszi ezt a tárgykört.Dolgozatom célja, hogy általánosanösszefoglalva bemutassam a szervezet közvetlen ellátási láncának tagjait ésfolyamatainak működését az alapanyag beérkezésétől a termelésen át akiszállításig. A dolgozat első felében ismertetem alogisztika és az ellátásilánc-menedzsment szakirodalmi alapjait a fogalmimeghatározások, jelentőségük és egymáshoz való viszonyuk szerint. A vállalatilogisztikai tevékenységek felsorolása és az ellátási lánc jellemzőfolyamatainak bemutatása után áttérek a cég bemutatására. A harmadik fejezet a szakmaigyakorlatom helyéül szolgáló DS Smith Packaging Hungary Kft. fő termékeinek,szervezeti felépítésének és magyarországi telephelyeinek rövid ismertetéséttartalmazza. A következőkben alpontokra bontvaelsőként bemutatom az alkalmazott információs rendszereket, majd ellátási láncegyes tagjait és a hozzájuk kapcsolódó vállalati folyamatokat a vevői igénybeérkezésétől a kiszállításig. Adivizionális szervezeti felépítésből eredően valamennyi telephelyen operatívbeszerzés történik, melyet a stratégiai beszerzők által továbbított információkés utasítások alapján végeznek. A beszerzők feladata 6-8 hetes lebontásban előremeghatározni a várható keresletet az egyes papírtípusokra. Az adatokból előrejelzéstkészítenek, melyet továbbítaniuk kell a hollandiai székhelyű stratégiaibeszerzési csoportnak, ahol az igények alapján számítógépes szoftversegítségével meghatározzák az adott időszakra rendelhető mennyiségű alapanyagmennyiségét, illetve azt is, hogy melyik beszállítótól történhet ezek beszerzése. Stratégiai szinten bonyolódik atermékfejlesztés is. Itt az adott cikk tulajdonságainak megfelelően keresnekpotenciális beszállítókat. Csak a keretszerződéssel rendelkező partnerek feléadhatnak rendelést a feldolgozó telephelyek. A szervezet különlegessége, hogy aműködés során folyamatos akvizíciókkal saját tulajdonba vont 14 európai és 2amerikai papírgyárat, így csak nagyon komoly ellátási probléma esetén fordulnakkülső beszállítókhoz. A szervezethez legközelebb eső - németországi,horvátországi vagy hollandiai – gyárak szolgáltatják az alapanyagot a termelőés feldolgozó üzemeknek. Probléma esetén lehetőségvan eltérni ezektől a keretektől, hiszen a legfőbb szempont a termelészavartalanságának biztosítása. A helyi beszerző tehát CBS segítségével figyeliaz alapanyagraktár készletszintjét, nyomonköveti a fogyást, majd SAP-nkeresztül kiadja a rendelést és e-mail-en, illetve telefonon koordinálja abeérkezést. Agyártástervezők fő feladata az értékesítési koordinátorok által rögzítettrendelések termelésbe szabása, azaz, hogy adott termékekhez a megfelelőtulajdonságú hullámlemez készüljön, illetve, hogy a 12 feldolgozógépenfolyamatosan és egyenletesen legyenek munkák sorakoztatva az állásidőkminimalizálása érdekében. Ők gondoskodnak a vevő igények pontos elkészüléséért,a termelési terv folyamatos tervezésével és felügyeletével. Az elkészülttermékek egyedi azonosító kódot kapnak, majd a vevő igényeinek megfelelően egységrakományokba rendezve targoncákkal akésztermékraktárba szállítják, ahol tömbös tárolásban várakoznak akiszállításig. A CR (Continuous Replenishment) és a JIT (Just In Time) vevőktermékei is ide kerülnek, azonban az előbbi esetben továbbszállítják őket akülső raktárba, illetve az utóbbinál egyenesen a gyártó telephelyére fuvarozzáka rakatokat. Akésztermékraktárban tárolt rakományok az azonosítók segítségével megjelennek afuvartervezők által használt CBS-menüben is. Az ő feladatuk figyelemmel követnia gyártásban lévő rendeléseket, hogy mielőbb szállítmányt tudjanak belőlükképezni. A rendszer segítségével összeállítják a tehergépkocsi méreteitőlfüggően a feltervezhető egységrakományok számát és a rakodási listát, melyneksegítségével az anyagmozgatók a vevő igényeinek megfelelően tudják kamionrarakni a küldeményt. Munkájukat 3D-s tervezőprogram segíti, mely tartalmazza valamennyigépjármű méreteit és az egyes rakatok tulajdonságait, így minél hatékonyabb járatkihasználásttudnak elérni. Az elkészített tervekettovábbítják a raktárnak és ezzel egyidőben felveszik a kapcsolatot az egyikfuvarozó alvállalkozóval és leadják, hogy mikorra, hány kamionra lenne szükség,illetve, hogy hova kellene az árut továbbítani. A fuvarozó a kapacitásátólfüggően vagy elfogadja a kérést vagy elutasítja, ha nem tud a megfelelőidőpontra elegendő mennyiségű járművet biztosítani. A kért tehergépkocsikmegérkezést követően a raktár utasítása alapján rámpára állnak, ahol azanyagmozgatók a rakodási lista szerint felrakodják a küldeményt, míg a raktáriügyintézők kiállítják a szükséges okmányokat és elindulnak a vevő címére, aholélelmiszerrel, elektronikai vagy higiéniai termékekkel töltik meg a dobozokat,melyek így már polcra készen indulhatnak az üzletekbe a végső fogyasztókhoz. A szervezetiformából fakadóan a merev és hierarchikus struktúra megnehezíti az új ötletek,reformok áramlását és megvalósulását. Előrelépést jelenthet a termelésrekihelyezett ötletládák használata, melyekbe a dolgozóktól havi tematikusleosztásban várják a javaslatokat például a gyorsabb műszakváltásra vagy a jobbminőségre vonatkozóan. Úgy gondolom, hogy jó kezdeményezés lenne ezt azötletládát magasabb, menedzseri és vezetői szinteken is alkalmazni, ígylehetőség nyílna a folyamatos innovációra és hatékonyság növelésére.Hosszútávon komolyproblémát jelenthet a vállalatirányítási rendszerek nyújtotta lehetőségekelégtelen kihasználása. Nincs kellő technológiai támogatást jelentő szakember, akiaz automatizált rendszereket felügyelni és fejleszteni tudná. Véleményemszerint az informatikusok és programozók hiányának enyhítésére iskolák ésinformatikai szakok pénzbeli vagy azonnali elhelyezkedést biztosító akcióksegítségével lehetne hatni. Záródolgozatomtémájának a DS Smith Packaging Hungary Kft. közvetlen ellátási láncánakbemutatását választottam. A vállalat az egyik legismertebb vállalatirányításirendszer alkalmazása mellett iparágra szabott információs rendszer segítségévelbonyolítja a rendelések rögzítését, a készletszintek követését és akiszállítások ütemezését. A modern technológiák és a kreativitás nagybanhozzájárul a szervezet sikeréhez és a folyamatok összehangolt, zavartalanműködéséhez.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | árutermelés, beszerzés, disztribúció, DS Smith Packaging Hungary Kft., ellátási lánc - ellátó hálózat, logisztika |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 27. 04:23 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 09:18 |
Actions (login required)
Tétel nézet |