A vezetői információs rendszer és a kontrolling kapcsolata a CARNET INVEST ZRT. esetében

Barabás-Márity Katalin (2020) A vezetői információs rendszer és a kontrolling kapcsolata a CARNET INVEST ZRT. esetében. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Barabás-Márity Katalin_Szakdolgozat.pdf] PDF
Barabás-Márity Katalin_Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of Barabás-Márity Katalin_Összefoglaló.pdf] PDF
Barabás-Márity Katalin_Összefoglaló.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (305kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p>A szakdolgozatom megírása során a kontrolling témakör és az abba tartozó „vezetői információs rendszer és a kontrolling kapcsolata” című témát választottam, melyet egy konkrét cég esetén keresztül mutattam be. Esetemben a cég a CarNet Invest Zrt., ami ma Magyarország legnagyobb többmárkás gépjármű-kereskedelmi hálózata. A kontrollingnek, valamint a vezetői információs rendszernek az aktualitása egy vállalkozás életében megkérdőjelezhetetlen, hiszen szerves részét alkotják a rendszernek. A szakdolgozat megírása során törekedtem a vállalkozás által alkalmazott rendszerek közötti kapcsolat bemutatására, valamint maguk a rendszerek feltárására is. De emellett fontosnak tartottam még, hogy két kisebb kutatási kérdéssel bővítsem a szakdolgozatomat, amely egy részről a 2019. április 17.-én elfogadott (EU) 2019/631 rendelettel foglalkozik és annak várt hatásait vizsgálja. Ezen kívül pedig arra voltam kíváncsi a cég részéről, hogy a vezetőség, a vezérigazgató a kontrolling eszköztárra alapulva meghozott beszámolókra, információkra milyen mértékben hagyatkozik a tervezés és döntéshozatal során. Valamint, a CarNet milyen intézkedési lépéseket, csomagokat tervezett a jövőre vonatkozóan, hogy az esetleges krízis helyzetet elkerüljék.</p> <p>A CarNet Invest Zrt a kilencvenes években alakult vállalat, ez alatt töretlen sikereket ért el az iparban, sorra nyitotta ki az újabb márkakereskedéseket és vásárolt fel újabbakat. Ennek a töretlen sikernek az egyik kulcsa a felépített rendszer. Ami, biztos alapokat nyújt a vállalat működtetéséhez. A vállalat által alkalmazott VIR és a kontrolling rendszer közötti közvetlen kapcsolat egyértelmű, folyamatos az információáramlás és a rendszerből kinyerhető beszámolók, jelentések készítése. A vezetők részéről a folyamatos beszámoltatás alapfeltétele az eredményesség felmutatásához. A szükséges heti, havi jelentések, amelyek rá világítanak az esetleges problémás területekre vagy éppen alátámasztják az előzőekben szükséges beavatkozások sikerességét, mind-mind hozzájárulnak az eredményes működéshez. A szoros és közvetlen kapcsolat a két rendszer között képes megteremteni az összes szükséges információt ahhoz, hogy a vezetők a leghatékonyabb módon tudják a vállalat tervezését megvalósítani és a szükséges döntéseket megteremteni.</p> <p>A szakdolgozatom részét képezte a szakirodalmi rész feltárása mellet a jármű ipar jelenlegi helyzete, mind magyar, mind nemzetközi tekintetben. A jármű ipar részletes bemutatását azért tartottam lényegesnek, mert ebből jól rá lehetett rávilágítani az Európai Unió által meghozott rendelet fontosságára. A 2019. április 17.-én elfogadott <b>(EU) 2019/631 </b>rendelet, lényegében arra vonatkozik, hogy a hagyományos belső égésű motorral felszerelt járművek (új személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek) kibocsátásait 2020 után tovább kell csökkenteni. Ennek hatására számos autógyárnak kellett átalakítania az autó paletta összetételét, és a rendeletnek nem megfelelő autók gyártását be kellett szüntetni. A szakdolgozatomban ennek a rendeletnek a gazdasági hatásait vizsgáltam. A CarNet Invest gazdasági igazgatójával folytatott interjúm során, olyan információkra tettem szerint, miszerint még a pénzügyi elemzők sem igazán tudják megjósolni a rendelet hatásait. Egyes gazdasági elemzők +10%-os növekedést, míg második inkább -10%-os csökkenést várnak a piactól. Maga a CarNet óriási hullámzást vár az elkövetkező időben. Ezen információk tudatában, első körben, elkészítettem a vállalat eredmény tervét, pénzforgalmi tervét, valamint cash flow tervét +10%-os, valamint -10%-os gazdasági értékekkel. Majd megvizsgáltam a két várható jövőbeli forgatókönyv közötti különbséget. Mind a három terv esetében, látványos különbség mutatkozott a pozitív, valamint negatív scenárió között, a pozitív előrejelzés olyan prognózis, melyet bármely vállalat elfogadna, egy ilyen „bizonytalan” helyzetben. Míg a negatív jövőkép <span style="font-size: 0.9375rem;">esetében számviteli értelemben vett negatív értékek sora, ami jellemezte a terveket. Az ismeretlen helyzet kialakulása érdekében a vállalat részéről intézkedési lépéseket meghozatala törvényszerű lépés, de így az esetleges negatív előrejelzés elkerülése érdekében pedig létfontosságú is. A +10%-os cash flow terven még elvégeztem egy érzékenységi vizsgálatot is, ahol azt vizsgáltam, hogy a terv a +10% áremelésre, a -10%-oa működési költség, valamint -10%-os direkt költség csökkentésére mennyire érzékeny. A vizsgálat során kiderült, hogy a modell az áremelésre, és a direkt költség csökkentésére érzékeny, viszont a működési költség csökkentésére már nem.</span></p> <p>A rendelet várt hatásainak bizonytalan kimenetele megkívánja a beavatkozást és reagálást a vállalat részéről. Egy részt a jelenlegi helyzet rávilágította a cégvezetést arra, hogy nem lehet csupán az autóértékesítésre hagyatkozni, szükséges a többi üzletág fejlesztéseit tovább folytatni. Valamint a legfontosabb, hogy az ügyfélkezelést magasabb minőségben és szinten kell a jövőben végezni, annak érdekében, hogy a meglévő ügyfelek, ne forduljanak el a cégtől, hanem minden iparra vonatkozó szolgáltatást a CarNet-től vegyenek igénybe. Ezen kívül a kínált autó paletta átdolgozása kihagyhatatlan lépés, hiszen a rendelet következtében kikerültek eddig rendelhető autók a kínálatból. (Például: Renault Captur és Clio 0,9 TCE motor esetében megszűnt, helyette már csak 1.0 TCE motorral rendelhető.) Valamint, sajnálatos módon szükség szerű lépés az átalakított autók árainak megemelése, egy +10%-os áremelés elegendő lenne, hogy például a kínált autók listájából kikerült „sláger” autókból származó kieső bevételeket, valamint a szükségszerű lépések költségeit fedezni tudják.</p> A szakdolgozatomban továbbá megvizsgáltam, hogy a CarNet vezérigazgatója, valamint vezetősége mennyire hagyatkozik döntéseinek meghozatalakor a kontrolling nyújtotta információkra, valamint milyen intézkedési csomagok kerültek beütemezésre a bizonytalan helyzetkezelés érdekében. A kérdések feltárásában az interjú adta lehetőségével éltem, de a helyzetre való tekintettel számítógép által közvetített interjú formájában történt a kérdésfeltevés. A kapott válaszokat összefüggéseiben próbáltam értelmezni. A CarNet részéről a vezetőség a kontrollingtól kapott adatokat minden esetben figyelembe veszi, és a megalapozott vezetői tudással karöltve, hozza meg a szükséges intézkedéseket. A vezetők részéről elkerülhetetlen, hogy foglalkozzanak a beszámolókkal, hiszen nagymértékben segítik a munkájukat, átláthatóbbá téve a céget és felhívva az üzletágvezetőket is a hiányosságokra, problémákra. A bizalom, ami a két rendszer fennállásának és működésének alapköve, szinte meginghatatlan, ami annak is köszönhető, hogy a gazdasági vezető, valamint főkontroller is, 17-18 éve a vállalat nagyra becsült tagjai. A vállalat részéről a „krízis” helyzet elkerülése érdekében intézkedési lépések természetesen megvalósítására kerültek, ilyenek voltak például a likviditás megőrzésére (pl. készletek finanszírozása, stb.), költségek csökkentésére (nem azonnal szükséges fejlesztések időbeni eltolása, személyi jellegű költségek csökkentése, stb.), meglévő szerződésállomány megtartására és növelésére készültek tervek és ennek megfelelően történtek az intézkedések is. Azonban fontos megjegyezni, hogy ez a helyzet folyamatos informális és formális tervezést igényel, ami a CarNet esetében meg is történik. A jövőre vonatkozó ismeretlen helyzet megkívánja, hogy óvatos, de azonnali reagálás valósuljon meg a vállalat részéről. A meglévő kontrolling rendszer a vállalat számára eddig is és a jövőben is biztos alapokat nyújt. A CarNet a folyamatos fejlesztésekre mindig is nagy hangsúlyt fektet, mind a kontrollerekkel kapcsolatos új elvárások esetében, mind a használt IT rendszerek vonatkozásában. A CarNet rendelkezik azon tulajdonságok összességével, amelyek szükségesek egy ilyen bizonytalan helyzet „átvészelésére”<br>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Krisztina
Belső
főiskolai docens, Számvitel Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: controlling - kontrolling, érzékenységvizsgálat, járműipar - gépjárműipar, vezetői információs rendszer(ek), VIR rendszerek
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:23
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:18

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet