Barabás-Márity Katalin (2020) A vezetői információs rendszer és a kontrolling kapcsolata a CARNET INVEST ZRT. esetében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Barabás-Márity Katalin_Szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (2MB) |
|
PDF
Barabás-Márity Katalin_Összefoglaló.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (305kB) |
Absztrakt (kivonat)
A szakdolgozatom megírása sorána kontrolling témakör és az abba tartozó „vezetői információs rendszer és a kontrolling kapcsolata” című témátválasztottam, melyet egy konkrét cég esetén keresztül mutattam be. Esetemben acég a CarNet Invest Zrt., ami ma Magyarország legnagyobb többmárkásgépjármű-kereskedelmi hálózata. A kontrollingnek, valamint a vezetőiinformációs rendszernek az aktualitása egy vállalkozás életébenmegkérdőjelezhetetlen, hiszen szerves részét alkotják a rendszernek. Aszakdolgozat megírása során törekedtem a vállalkozás által alkalmazottrendszerek közötti kapcsolat bemutatására, valamint maguk a rendszerek feltárásárais. De emellett fontosnak tartottam még, hogy két kisebb kutatási kérdésselbővítsem a szakdolgozatomat, amely egy részről a 2019. április 17.-én elfogadott(EU) 2019/631 rendelettel foglalkozik és annak várt hatásait vizsgálja. Ezenkívül pedig arra voltam kíváncsi a cég részéről, hogy a vezetőség, avezérigazgató a kontrolling eszköztárra alapulva meghozott beszámolókra,információkra milyen mértékben hagyatkozik a tervezés és döntéshozatal során.Valamint, a CarNet milyen intézkedési lépéseket, csomagokat tervezett a jövőrevonatkozóan, hogy az esetleges krízis helyzetet elkerüljék.A CarNet Invest Zrt akilencvenes években alakult vállalat, ez alatt töretlen sikereket ért el aziparban, sorra nyitotta ki az újabb márkakereskedéseket és vásárolt felújabbakat. Ennek a töretlen sikernek az egyik kulcsa a felépített rendszer.Ami, biztos alapokat nyújt a vállalat működtetéséhez. A vállalat általalkalmazott VIR és a kontrolling rendszer közötti közvetlen kapcsolategyértelmű, folyamatos az információáramlás és a rendszerből kinyerhetőbeszámolók, jelentések készítése. A vezetők részéről a folyamatos beszámoltatásalapfeltétele az eredményesség felmutatásához. A szükséges heti, havijelentések, amelyek rá világítanak az esetleges problémás területekre vagyéppen alátámasztják az előzőekben szükséges beavatkozások sikerességét,mind-mind hozzájárulnak az eredményes működéshez. A szoros és közvetlenkapcsolat a két rendszer között képes megteremteni az összes szükségesinformációt ahhoz, hogy a vezetők a leghatékonyabb módon tudják a vállalattervezését megvalósítani és a szükséges döntéseket megteremteni.A szakdolgozatom részét képeztea szakirodalmi rész feltárása mellet a jármű ipar jelenlegi helyzete, mindmagyar, mind nemzetközi tekintetben. A jármű ipar részletes bemutatását azérttartottam lényegesnek, mert ebből jól rá lehetett rávilágítani az Európai Unióáltal meghozott rendelet fontosságára. A 2019. április 17.-én elfogadott (EU) 2019/631 rendelet,lényegében arra vonatkozik, hogy a hagyományosbelső égésű motorral felszerelt járművek (új személygépkocsik és könnyűhaszongépjárművek) kibocsátásait 2020 után tovább kell csökkenteni. Ennekhatására számos autógyárnak kellett átalakítania az autó paletta összetételét,és a rendeletnek nem megfelelő autók gyártását be kellett szüntetni. Aszakdolgozatomban ennek a rendeletnek a gazdasági hatásait vizsgáltam. A CarNetInvest gazdasági igazgatójával folytatott interjúm során, olyan információkratettem szerint, miszerint még a pénzügyi elemzők sem igazán tudják megjósolni arendelet hatásait. Egyes gazdasági elemzők +10%-os növekedést, míg másodikinkább -10%-os csökkenést várnak a piactól. Maga a CarNet óriási hullámzást váraz elkövetkező időben. Ezen információk tudatában, első körben, elkészítettem avállalat eredmény tervét, pénzforgalmi tervét, valamint cash flow tervét+10%-os, valamint -10%-os gazdasági értékekkel. Majd megvizsgáltam a kétvárható jövőbeli forgatókönyv közötti különbséget. Mind a három terv esetében,látványos különbség mutatkozott a pozitív, valamint negatív scenárió között, apozitív előrejelzés olyan prognózis, melyet bármely vállalat elfogadna, egyilyen „bizonytalan” helyzetben. Míg a negatív jövőkép esetébenszámviteli értelemben vett negatív értékek sora, ami jellemezte a terveket. Azismeretlen helyzet kialakulása érdekében a vállalat részéről intézkedésilépéseket meghozatala törvényszerű lépés, de így az esetleges negatívelőrejelzés elkerülése érdekében pedig létfontosságú is. A +10%-os cash flowterven még elvégeztem egy érzékenységi vizsgálatot is, ahol azt vizsgáltam,hogy a terv a +10% áremelésre, a -10%-oa működési költség, valamint -10%-osdirekt költség csökkentésére mennyire érzékeny. A vizsgálat során kiderült,hogy a modell az áremelésre, és a direkt költség csökkentésére érzékeny,viszont a működési költség csökkentésére már nem.Arendelet várt hatásainak bizonytalan kimenetele megkívánja a beavatkozást ésreagálást a vállalat részéről. Egy részt a jelenlegi helyzet rávilágította acégvezetést arra, hogy nem lehet csupán az autóértékesítésre hagyatkozni,szükséges a többi üzletág fejlesztéseit tovább folytatni. Valamint alegfontosabb, hogy az ügyfélkezelést magasabb minőségben és szinten kell ajövőben végezni, annak érdekében, hogy a meglévő ügyfelek, ne forduljanak el acégtől, hanem minden iparra vonatkozó szolgáltatást a CarNet-től vegyenekigénybe. Ezen kívül a kínált autó paletta átdolgozása kihagyhatatlan lépés,hiszen a rendelet következtében kikerültek eddig rendelhető autók a kínálatból.(Például: Renault Captur és Clio 0,9 TCE motor esetében megszűnt, helyette márcsak 1.0 TCE motorral rendelhető.) Valamint, sajnálatos módon szükség szerűlépés az átalakított autók árainak megemelése, egy +10%-os áremelés elegendőlenne, hogy például a kínált autók listájából kikerült „sláger” autókbólszármazó kieső bevételeket, valamint a szükségszerű lépések költségeit fedeznitudják.A szakdolgozatombantovábbá megvizsgáltam, hogy a CarNet vezérigazgatója, valamint vezetőségemennyire hagyatkozik döntéseinek meghozatalakor a kontrolling nyújtottainformációkra, valamint milyen intézkedési csomagok kerültek beütemezésre abizonytalan helyzetkezelés érdekében. A kérdések feltárásában az interjú adtalehetőségével éltem, de a helyzetre való tekintettel számítógép általközvetített interjú formájában történt a kérdésfeltevés. A kapott válaszokatösszefüggéseiben próbáltam értelmezni. A CarNet részéről a vezetőség akontrollingtól kapott adatokat minden esetben figyelembe veszi, és amegalapozott vezetői tudással karöltve, hozza meg a szükséges intézkedéseket. Avezetők részéről elkerülhetetlen, hogy foglalkozzanak a beszámolókkal, hiszennagymértékben segítik a munkájukat, átláthatóbbá téve a céget és felhívva azüzletágvezetőket is a hiányosságokra, problémákra. A bizalom, ami a kétrendszer fennállásának és működésének alapköve, szinte meginghatatlan, amiannak is köszönhető, hogy a gazdasági vezető, valamint főkontroller is, 17-18éve a vállalat nagyra becsült tagjai. A vállalat részéről a „krízis” helyzetelkerülése érdekében intézkedési lépések természetesen megvalósításárakerültek, ilyenek voltak például a likviditás megőrzésére (pl. készletek finanszírozása,stb.), költségek csökkentésére (nem azonnal szükséges fejlesztések időbenieltolása, személyi jellegű költségek csökkentése, stb.), meglévőszerződésállomány megtartására és növelésére készültek tervek és ennekmegfelelően történtek az intézkedések is. Azonban fontos megjegyezni, hogy ez ahelyzet folyamatos informális és formális tervezést igényel, ami a CarNetesetében meg is történik. A jövőre vonatkozó ismeretlen helyzet megkívánja,hogy óvatos, de azonnali reagálás valósuljon meg a vállalat részéről. A meglévőkontrolling rendszer a vállalat számára eddig is és a jövőben is biztosalapokat nyújt. A CarNet a folyamatos fejlesztésekre mindig is nagy hangsúlytfektet, mind a kontrollerekkel kapcsolatos új elvárások esetében, mind ahasznált IT rendszerek vonatkozásában. A CarNet rendelkezik azon tulajdonságokösszességével, amelyek szükségesek egy ilyen bizonytalan helyzet„átvészelésére”
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Számvitel Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | controlling - kontrolling, érzékenységvizsgálat, járműipar - gépjárműipar, vezetői információs rendszer(ek), VIR rendszerek |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 27. 04:23 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 09:18 |
Actions (login required)
Tétel nézet |