Azonnali fizetési rendszer bevezetése egy magyarországi bankban

Tóth Péter (2020) Azonnali fizetési rendszer bevezetése egy magyarországi bankban. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_tóth_péter_iq7u7n.pdf] PDF
Szakdolgozat_tóth_péter_iq7u7n.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 30..

Download (1MB)
[thumbnail of Titkositas_szakdoga.pdf] PDF
Titkositas_szakdoga.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (465kB)
[thumbnail of BA_TO_tóth_péter_iq7u7n.pdf] PDF
BA_TO_tóth_péter_iq7u7n.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 30..

Download (204kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p>Szakdolgozatomban a K&H Bank Zrt. Azonnali Fizetési Rendszer bevezetésével kapcsolatos projekttel foglalkoztam. A projekt ismertetése előtt kutatást végeztem a magyarországi lakosság elmúlt éves fizetési szokásairól, amelyből kiderült, hogy még mindig nagyon készpénz pártiak vagyunk. A vizsgálat során kirajzolódott, hogy a kártyás vásárlások száma növekvő tendenciát mutat az elmúlt években, de még mindig messze van az európai átlagtól. Személyes véleményem szerint ez azért lehetséges, mert a jelenlegi társadalomban túlnyomó többségben a 30 és 70 év közöttiek vannak jelen, akik kevésbé nyílnak az új dolgok felé. A dolgozatomban bemutatott projekt és a rá épülő lehetőségek viszont kiváló lehetőséget biztosíthatnak hazánkban a digitalizációra való gyorsabb átállásra.</p> <p>A K&H Bankban 2019 októberében kezdtem meg gyakornoki munkámat, a bank informatikai részlegén, azon belül a számlavezetés rendszerszervezés területen. Érkezésemmel egyből a bank legizgalmasabb és legnagyobb projektjén kezdhettem el munkámat, amely hatalmas változást hozott a hazai bankszektorban és a közéletben. Ugyanis 2020 március 2-ától 5 másodperc alatt végezhetünk átutalást 10 millió forint összeghatárig az év bármely napján 0-24 órában, amely a kedvezményezett félnek azonnal felhasználhatóvá válik a számláján. </p> <p>Dolgozatomban bemutattam, hogy az adott projekt hogyan valósult meg a K&H Bankban, egészen a Magyar Nemzeti Bank javaslatától a működőképes rendszer leszállításáig.</p> <p>Az új fizetési rendszer ötlete 2016-ban fogalmazódott meg az MNB részéről, ezzel azt a célt akarta elérni, hogy a hazai pénzforgalom hatékonyabban működjön, csökkenjen a kézpénz állomány, illetve, hogy a hazai gazdaság versenyképes maradhasson. A javaslat 2017-ben elfogadásra került, majd elkezdődtek a munkálatok. Megalkotásra került az új fizetési rendszer működésének modellje, valamint megtörténtek a létrehozásával kapcsolatos jogszabályi változások. A hazai bankok a megadott működési elv alapján elkezdték elkészíteni a saját megoldásukat az új rendszer megteremtéséhez.</p> <p>A K&H Bankban a rendelet tanulmányozásával létrejött az üzleti követelmény, amely tartalmazta a bank saját megoldását a működőképes rendszerhez. A bank több külsős beszállítói partnerrel kötött szerződést a hatalmas projekt megvalósításához. Az üzleti követelmény alapján kidolgozásra került az ún. System Concept dokumentáció.</p> <p>Ez a dokumentum az üzleti igényeket fordította le azok informatikai megvalósítására. Bemutatta az architekturális követelményeket, a rendszerek kapcsolatát UML diagrammok alkalmazásával. A változtatásokat igénylő rendszerek fejlesztéseit, illetve újabb rendszerek megalkotásának szükségességét is tartalmazta. Ez a dokumentum került át a rendszerszervezőkhöz és a különböző rendszerekhez specifikációkat készítettek belőle a fejlesztők részére, akik többféle programozási nyelvek használatával, megalkották az új rendszer egyes részeit. Én a megalkotott fejlesztések tesztelésében vettem részt többnyire. Hibákat kerestem, az előre megadott működés alapján. A bankban a fejlesztések és tesztelések módszertant alkalmazva haladtak előre. Több környezet került megalkotásra, ezek voltak a DEV, INT, UAT és a PRO, amelyen jelenleg is működik az azonnali fizetési rendszer. A DEV a beszállítói partnerünk tesztkörnyezete volt. A K&H Banknál minden apró fejlesztést először az Integrációs (INT) környezeten kezdtünk, ha egy adott funkció működőképessé vált, felkerült az üzleti elfogadói (UAT) környezetre, amelyen már több modul közös működését teszteltük vagy hiba esetén javításra bocsátottuk. Amint egy adott nagyobb funkció elkészült, kikerült az éles (PRO) környezetre.</p> <p>A fejlesztések megvalósításának nem csak szoftveres, de hardveres része is volt, egy olyan infrastruktúrát kellett megépítenie a banknak, amely kiszolgálja a napi tranzakciókat mindezt az év 365 napján 0-24 órában. Ennek kutatásában kiváló szerepet játszott a GIRO Zrt., amely a hazai átutalások feldolgozásának központi szereplője. A bankok egy adott fejlesztési szint elérése után, amikor már tudtak tranzakciókat küldeni és fogadni, országos teszteken vettek részt. Az itt egymásnak küldött tranzakciók során lehetőség volt felmérni a rendszer fizikai igényeit.</p> <p>A projekt elkészültével az 2020. március 2-án élesítésre került, amelynek során apró hibák kerültek a felszínre. Ezeket a projekt csapata azonnal nyomozás alá vette, és elkezdte rendkívül gyors javításukat. Személyes élményem volt, miszerint egy kis számban jelentkező hibát, egy ismerősöm bejelentésének segítségével tudtunk pillanatok alatt megtalálni, a javítást tesztelni, majd véglegesen javítani a többi ügyfél számára is.</p> <p>A bankban a projekt hatalmas erőforrást igénylő feladatnak bizonyult. Több kevesebb döccenővel minden fejlesztés időben befejeződött. Ez az új fizetési rendszer hatalmas lehetőségeket fog szolgálni a jövőben. Hiszen a PSD2, az új nemzetközi pénzforgalmi irányelv hatására, a bankok kötelesek belső hozzáférést biztosítani harmadik fél számára, ezáltal számos új megoldást megalapozva. Ezek a megoldások fogják a jövőnk részét alkotni, megkönnyíteni mindennapi életünket, és megváltoztatni bankolási szokásainkat.</p> <p>Dolgozatom elején feltett kérdéseimre hosszas kutató munka eredményeként megtaláltam a válaszokat.</p> <p>Az új fizetési rendszer bevezetésének megvalósítását a K&H Bankban, részletesebben a harmadik, illetve a negyedik fejezetben mutattam be, továbbá a fenti mondatokban törekedtem ezen részek tömörebb de érthető bemutatását is megalkotni.</p> <p>Azt, hogy az emberek szokásait miként változtatta meg az új rendszer bevezetése, saját kutatásaimra alapozva a második fejezetben mutattam be részletesen. Ebből kiderült, hogy az emberek foglalkoznak utalásaikkal például a késő esti órákban is. Ezenfelül, az új lehetőségeket kihasználva, a lakosság már a hétvége folyamán is magas számban veszi igénybe, az Azonnali Fizetési Rendszer által nyújtott szolgáltatásokat.</p><br>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus (BA)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Dobák Dóra
Belső
főiskolai docens, Gazdaságinformatika Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Azonnali Fizetési Rendszer, bank informatikai rendszerei, bankközi klíring, K&H Bank Zrt., Magyar Nemzeti Bank
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:22
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:15

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet