Tóth Péter (2020) Azonnali fizetési rendszer bevezetése egy magyarországi bankban. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szakdolgozat_tóth_péter_iq7u7n.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 30.. Download (1MB) |
|
PDF
Titkositas_szakdoga.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (465kB) |
|
PDF
BA_TO_tóth_péter_iq7u7n.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 30.. Download (204kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatombana K&H Bank Zrt. Azonnali Fizetési Rendszer bevezetésével kapcsolatosprojekttel foglalkoztam. A projekt ismertetése előtt kutatást végeztem amagyarországi lakosság elmúlt éves fizetési szokásairól, amelyből kiderült,hogy még mindig nagyon készpénz pártiak vagyunk. A vizsgálat soránkirajzolódott, hogy a kártyás vásárlások száma növekvő tendenciát mutat azelmúlt években, de még mindig messze van az európai átlagtól. Személyesvéleményem szerint ez azért lehetséges, mert a jelenlegi társadalomban túlnyomótöbbségben a 30 és 70 év közöttiek vannak jelen, akik kevésbé nyílnak az újdolgok felé. A dolgozatomban bemutatott projekt és a rá épülő lehetőségekviszont kiváló lehetőséget biztosíthatnak hazánkban a digitalizációra valógyorsabb átállásra.A K&HBankban 2019 októberében kezdtem meg gyakornoki munkámat, a bank informatikairészlegén, azon belül a számlavezetés rendszerszervezés területen. Érkezésemmelegyből a bank legizgalmasabb és legnagyobb projektjén kezdhettem el munkámat,amely hatalmas változást hozott a hazai bankszektorban és a közéletben. Ugyanis2020 március 2-ától 5 másodperc alatt végezhetünk átutalást 10 millió forintösszeghatárig az év bármely napján 0-24 órában, amely a kedvezményezett félnekazonnal felhasználhatóvá válik a számláján. Dolgozatombanbemutattam, hogy az adott projekt hogyan valósult meg a K&H Bankban,egészen a Magyar Nemzeti Bank javaslatától a működőképes rendszerleszállításáig.Az új fizetésirendszer ötlete 2016-ban fogalmazódott meg az MNB részéről, ezzel azt a céltakarta elérni, hogy a hazai pénzforgalom hatékonyabban működjön, csökkenjen akézpénz állomány, illetve, hogy a hazai gazdaság versenyképes maradhasson. Ajavaslat 2017-ben elfogadásra került, majd elkezdődtek a munkálatok.Megalkotásra került az új fizetési rendszer működésének modellje, valamintmegtörténtek a létrehozásával kapcsolatos jogszabályi változások. A hazaibankok a megadott működési elv alapján elkezdték elkészíteni a sajátmegoldásukat az új rendszer megteremtéséhez.A K&HBankban a rendelet tanulmányozásával létrejött az üzleti követelmény, amelytartalmazta a bank saját megoldását a működőképes rendszerhez. A bank többkülsős beszállítói partnerrel kötött szerződést a hatalmas projektmegvalósításához. Az üzleti követelmény alapján kidolgozásra került az ún.System Concept dokumentáció.Ez a dokumentumaz üzleti igényeket fordította le azok informatikai megvalósítására. Bemutattaaz architekturális követelményeket, a rendszerek kapcsolatát UML diagrammokalkalmazásával. A változtatásokat igénylő rendszerek fejlesztéseit, illetveújabb rendszerek megalkotásának szükségességét is tartalmazta. Ez a dokumentumkerült át a rendszerszervezőkhöz és a különböző rendszerekhez specifikációkatkészítettek belőle a fejlesztők részére, akik többféle programozási nyelvekhasználatával, megalkották az új rendszer egyes részeit. Én a megalkotottfejlesztések tesztelésében vettem részt többnyire. Hibákat kerestem, az előremegadott működés alapján. A bankban a fejlesztések és tesztelések módszertantalkalmazva haladtak előre. Több környezet került megalkotásra, ezek voltak aDEV, INT, UAT és a PRO, amelyen jelenleg is működik az azonnali fizetésirendszer. A DEV a beszállítói partnerünk tesztkörnyezete volt. A K&HBanknál minden apró fejlesztést először az Integrációs (INT) környezetenkezdtünk, ha egy adott funkció működőképessé vált, felkerült az üzletielfogadói (UAT) környezetre, amelyen már több modul közös működését teszteltükvagy hiba esetén javításra bocsátottuk. Amint egy adott nagyobb funkcióelkészült, kikerült az éles (PRO) környezetre.A fejlesztésekmegvalósításának nem csak szoftveres, de hardveres része is volt, egy olyaninfrastruktúrát kellett megépítenie a banknak, amely kiszolgálja a napitranzakciókat mindezt az év 365 napján 0-24 órában. Ennek kutatásában kiválószerepet játszott a GIRO Zrt., amely a hazai átutalások feldolgozásánakközponti szereplője. A bankok egy adott fejlesztési szint elérése után, amikormár tudtak tranzakciókat küldeni és fogadni, országos teszteken vettek részt.Az itt egymásnak küldött tranzakciók során lehetőség volt felmérni a rendszerfizikai igényeit.A projektelkészültével az 2020. március 2-án élesítésre került, amelynek során apróhibák kerültek a felszínre. Ezeket a projekt csapata azonnal nyomozás alávette, és elkezdte rendkívül gyors javításukat. Személyes élményem volt,miszerint egy kis számban jelentkező hibát, egy ismerősöm bejelentésének segítségéveltudtunk pillanatok alatt megtalálni, a javítást tesztelni, majd véglegesenjavítani a többi ügyfél számára is.A bankban aprojekt hatalmas erőforrást igénylő feladatnak bizonyult. Több kevesebbdöccenővel minden fejlesztés időben befejeződött. Ez az új fizetési rendszerhatalmas lehetőségeket fog szolgálni a jövőben. Hiszen a PSD2, az új nemzetközipénzforgalmi irányelv hatására, a bankok kötelesek belső hozzáféréstbiztosítani harmadik fél számára, ezáltal számos új megoldást megalapozva. Ezeka megoldások fogják a jövőnk részét alkotni, megkönnyíteni mindennapiéletünket, és megváltoztatni bankolási szokásainkat.Dolgozatomelején feltett kérdéseimre hosszas kutató munka eredményeként megtaláltam aválaszokat.Az új fizetésirendszer bevezetésének megvalósítását a K&H Bankban, részletesebben aharmadik, illetve a negyedik fejezetben mutattam be, továbbá a fentimondatokban törekedtem ezen részek tömörebb de érthető bemutatását ismegalkotni.Azt, hogy azemberek szokásait miként változtatta meg az új rendszer bevezetése, sajátkutatásaimra alapozva a második fejezetben mutattam be részletesen. Ebbőlkiderült, hogy az emberek foglalkoznak utalásaikkal például a késő esti órákbanis. Ezenfelül, az új lehetőségeket kihasználva, a lakosság már a hétvégefolyamán is magas számban veszi igénybe, az Azonnali Fizetési Rendszer általnyújtott szolgáltatásokat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Azonnali Fizetési Rendszer, bank informatikai rendszerei, bankközi klíring, K&H Bank Zrt., Magyar Nemzeti Bank |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 27. 04:22 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 09:15 |
Actions (login required)
Tétel nézet |