A Magyarországi Tízpróba Magyarország Kft. És A Brit Decathlon Uk Ltd. Cégek Összehasonlíthatóságának Biztosítása A Cégcsoporton Belül

Demeter Ildikó (2020) A Magyarországi Tízpróba Magyarország Kft. És A Brit Decathlon Uk Ltd. Cégek Összehasonlíthatóságának Biztosítása A Cégcsoporton Belül. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Demeter Ildiko JM4EUO 2020.05.15.pdf] PDF
Demeter Ildiko JM4EUO 2020.05.15.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Április 16..

Download (8MB)
[thumbnail of Titkositasi-kerelem-2020 JM4EUO.pdf] PDF
Titkositasi-kerelem-2020 JM4EUO.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (58kB)
[thumbnail of Demeter Ildikó Összefoglalás JM4EUO 15.05.2020.pdf] PDF
Demeter Ildikó Összefoglalás JM4EUO 15.05.2020.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Április 16..

Download (242kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p><span xml:lang="hu" lang="hu">Sokan, akik a szakmában dolgoznak, elfelejtik a legfontosabb kérdést munkájuk során. Miért is csináljuk “ezt”? Függetlenül, attól, hogy milyen területén dolgozunk a pénzügynek, legyen az számlázás vagy banki utalások könyvelése, vagy akár egy cég pénzügyi igazgatójaként befektetési döntések meghozatala. Ha csak a személyes indíttatásaink jutnak eszünkbe, akkor is jó a válasz. A profitért. Ezért dolgozunk mind, vagy legalábbis a legtöbben, hogy a befektetett energiánk megtérüljön és cserébe fizetést kapjunk. De pont így, egy élőszervezethez hasonlóan működnek a vállalatok is, és ugyanígy a vállalat tevékenységének a megtérülése a cél, profit termelése. Ahhoz pedig, hogy a cég tudja, sikeres-e ebben, sajnos nekik nem olyan egyszerű ránézniük a bankszámlájukra és ezt eldönteni, mint a legtöbb személynek. A pénzügyi beszámolók célja, hogy a vállalat </span><span xml:lang="hu" lang="hu">vagyoni, pénzügyi helyzetét és eredményességét bemutassa, és mind, akik a számvitelben vagy pénzügyben dolgoznak, azzal a közös céllal teszik ezt, hogy ez a beszámoló pontos legyen, hogy ez alapján helyes döntéseket tudjon hozni a cég. A legtöbb</span><span xml:lang="hu" lang="hu"> esetben azonban nem elég csak a saját pénztárcánkba belekukkantani. Ahhoz, hogy értékelni tudjuk a saját teljesítményünket szükségünk van valamilyen referenciára, összehasonlításra. Ha mind máshogy mérjük a gazdagságunkat, akkor ez lehetetlen. A verseny egyre nagyobb arénában zajlik, a globalizációnak köszönhetően már nem mindig elég csak a saját országunkban stabilnak lenni. És csak a saját országunkban működő cégekhez hasonlítani magunkat sem elég már. Legfőképp olyan cégeknél elengedhetetlen egy közös standard létrehozása, ami nemzetközileg is alkalmazva van, amelyek számtalan országokban működnek. Alapesetben ez a standard mindig az anyavállalat országában alkalmazott számviteli törvény, de mennyivel egyszerűbb lenne az élet, ha ezek a törvények megegyeznének? Mennyivel könnyebb lenne összehasonlítani az összes céget, ha ugyanazok a standardok szerint lennének értékelve? Kutatásom tárgyaként azért a Decathlon csoportot választottam, mert már több éve, több országában is dolgoztam és mindig is érdekeltek a cégen belüli különbségek.</span></p> <p><span xml:lang="hu" lang="hu">A kutatás fő kérdése, hogy hogyan biztosítható a két különböző országban működő, de egy vállalatcsoporthoz tartozó társaság pénzügyi beszámolóinak összehasonlíthatósága? Mik azok a folyamatok, eszközök, szokások, melyek segítik a lokális pénzügyi csapatokat abban, hogy egységesen értékeljék a mérlegeiket és eredményeiket? A kiinduló hipotézis, hogy akármilyen egységes, jól strukturált és szigorúan ellenőrzött is a konszolidáció folyamata, elkerülhetetlen, hogy bizonyos mértékben hibákat tartalmazzon. Mivel a vállalatcsoport legtöbb költsége, befektetési döntései, human erőforrás döntései az árbevételtől függnek, ehhez viszonyítva a kutatás során mindkét vállalatban talált hibákat az árbevétel egy százaléka alá becsültem. A kutatás során gyűjtött kvantitatív és kvalitatív eredmények során a kutatás témája kicsit elkanyarodott a szigorúan csak a konszolidációs feladatok ellenőrzésétől. Mivel azt fedeztem fel, hogy a konszolidációs folyamat legtöbb tevékenysége automatikus, illetve szigorúan kontrollált rá kellett jöjjek, hogy a két cég között a legnagyobb különbséget a lokális tevékenységeik során található hibák okozzák. Vagyis hiába értékelik át azonos standardok alapján a mérlegeiket, ha a mérlegbe eleve rosszul becsült értékek, pontatlanságok kerültek, melyek közvetlenül hatással vannak az eredményükre is. Mivel a magyar társaságnál sokkal szigorúbbak a lokális törvények, ilyen hibákat leginkább a brit vállalatnál tudtam beazonosítani és számszerűsíteni az eltérés mértékét. A kvalitatív adatok eredménye alapján a hipotézis elfogadtam, ugyanis az összes talált hiba abszolút értéke sem érte el az árbevétel 0,16 %-át. A kutatásnak azonban jelentős korlátai vannak, hiszen a teljes populációból, vagyis az egész főkönyvnek, mindössze </span><span xml:lang="hu" lang="hu">0,16%-át vizsgáltam meg, és csak azokban a számlákban, ahol az interjú során, vagy saját tapasztalat alapján derült ki, hogy eltérések, hibák lehetségesek. Így a minta nem reprezentatív és a hipotézis elfogadása sem tekinthető statisztikai szempontból helyesnek, a kutatás során azonban sok olyan konklúzió is született, ami kvantitatív adatok támogatása nélkül is nagyon jó gyakorlatokat mutat be a konszolidációs folyamatok egységesítéséhez és betekintést kínál az olvasónak a magyar számvitel és a nemzetközi számvitel közötti számtalan eltéréshez egy kereskedelmi cég könyvein keresztül. Azonban a végső konklúziót, hogy érdemes-e a pontos összemérhetőség érdekében minden tevékenységet szigorúan kontrollálni, vagy hatékonysági szempontból bizonyos flexibilitást engedélyezni, ahol ez nem törvénybe ütköző, még ha ez torzítja is minimálisan az eredményt: ezt már az olvasóra, vagy a következő témában kutatóra bízom. A válaszhoz azonban ajánlom, hogy a már említett „miért is csináljuk ezt?” kérdést feltegyük magunknak. A pontos összemérhetőség biztosításáért, vagy a profitért?</span></p><br><p></p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Számvitel Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Számvitel

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Simon Szilvia
Belső
főiskolai docens, Számvitel Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: befektetett eszközök, hibafelderítés, hibaforrások, hibastatisztika, konszolidáció, konszolidált beszámoló, konszolidált eredmény kimutatás, leányvállalatok konszolidálása, nemzetközi összehasonlítás, Nemzetközi Számviteli Standardok, összehasonlítás, összehasonlító elemzés, számviteli politika, számviteli szabályozás, teljeskörű konszolidáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:21
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet