A munkáltatói márka szerepének és jelentőségének vizsgálata generációs aspektusból

Bende Zsolt (2020) A munkáltatói márka szerepének és jelentőségének vizsgálata generációs aspektusból. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of BGE_szakdolgozat_2020_Bende_Zsolt_IGXRYY.pdf] PDF
BGE_szakdolgozat_2020_Bende_Zsolt_IGXRYY.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of SZTK_TO_bende_zsolt_igxryy.pdf] PDF
SZTK_TO_bende_zsolt_igxryy.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (673kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p>A dolgozat célja a munkáltatói márka és márkaépítés, valamint az egyes generációs attitűdök bemutatása, és annak a vizsgálata, hogy a különböző generációk mennyire különböznek a munkahelyválasztást befolyásoló tényezők és az álláskeresési szokások tekintetében. A szakdolgozat két fő részből épült fel, egy szekunder és egy primer kutatásból. A szekunder kutatási résszel kezdődik a dolgozat, ahol két elméleti témakört ismertettem a szakirodalmak alapján. Elsőként az egyes generációkat mutattam be, akiknek az eltérő attitűdjeik, preferenciáik nem csak a hétköznapi életben, hanem a munka világában is megkülönböztetik őket, nem kis kihívást okozva ezzel a vállalatoknak, hogy hogyan menedzseljék az együtt, azonos helyen dolgozó, de különböző élményekkel, tapasztalatokkal és igényekkel rendelkező különböző generációkhoz tartozó munkavállalókat. A másik szekunder kutatási témakör, amit hosszabb terjedelemben ismertettem, a munkáltatói márka volt. A definíció meghatározáson túl bemutattam, hogy a márkából kiindulva hogyan fejlődött önálló témakörré, és milyen okok idézték elő, hogy az elmúlt években népszerű kutatási területté vált. Ehhez kapcsolódva ismertettem a munkáltatói értékígéretet, a munkáltatói márka lehetséges építőelemeit, a munkáltatói márkaépítés céljait és a vele elérhető hasznokat, valamint a tudatos márkaépítés folyamatát és a folyamat során alkalmazható eszközöket, illetve néhány közelmúltbeli kutatás eredményeit. A primer kutatásom során arra kerestem a választ, hogy milyen hasonlóságok és különbségek vannak a különböző generációjú munkavállalók között abban, hogy mely tényezők befolyásolják leginkább őket munkahelyválasztás vagy váltás esetén, mennyi időre terveznek és mennyi időt töltenek egy munkahelyen, valamint hogy melyek a leginkább kedvelt és használt álláskeresési felületek. Két kutatási módszert alkalmaztam, a nagy mintán készült, online kérdőíves felmérésen alapuló kvantitatív kutatáson 335 fő vett részt, akik a Boomer, X, Y és Z generáció tagjai, a Covid-19 járvány okozta munkát érintő változásokról és hatásokról szóló fókuszcsoportos beszélgetésen pedig 5 fő vett részt, Y és Z generációsok.  A kutatás eredményei azt mutatták meg, hogy az Y és Z generáció válaszai és preferenciái között a legtöbb esetben csak nagyon kis különbségek vannak, viszont a Boomer és X generáció már nagyobb mértékben különbözik a fiatalabb generációktól. Beigazolódott az a nemzetközi kutatásokon alapuló sejtés, hogy az Y és Z generációk jóval kevesebb időre terveznek és kevesebb időt is töltenek egy munkahelyen, mint az idősebb generációk. Azonban ennek a javítására tudatos és célzott lépéseket tud tenni egy vállalat a munkáltatói márka eszközeivel. A álláskeresési platformok népszerűségével kapcsolatban megállapítottam, hogy generációktól függetlenül az internetes álláshirdetési portálok a legnépszerűbbek, és szintén általánosan fontos mindenki számára a kollegáktól, volt kollegáktól, ismerősöktől jövő ajánlás vagy vélemény. Az Y és Z generáció esetében pedig igen magas a közösségi oldalak és a szakmai közösségi oldalak népszerűsége is. A munkahelyválasztást befolyásoló tényezőknél egy vonzó munkahely legfontosabb jellemzői, hogy versenyképest fizetést és más juttatásokat biztosítson, hogy egyensúlyban legyen a munka és a magánélet, hogy jó legyen a kapcsolat és a kommunikáció a vezetővel, valamint hogy kellemes legyen a munkahelyi környezet és munkatársi légkör. Ugyanakkor a világjárvány okozta bizonytalan helyzetben ismét felértékelődött a stabilitás és a hosszú távú biztonság is.</p>

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Mérnök közgazdász

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Németh Szilárd
Belső
főiskolai docens, Menedzsment Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: márka, márkaépítés, márkázás, rugalmas munkaidő, Y generáció
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:21
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:12

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet