Az Európai Unió költségvetésének bemutatása, valamint az európai uniós források felhasználása az Agrárminisztérium igazgatása által bonyolított pályázatok alapján

Jankovics Tamás (2020) Az Európai Unió költségvetésének bemutatása, valamint az európai uniós források felhasználása az Agrárminisztérium igazgatása által bonyolított pályázatok alapján. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Jankovics_Tamás_ EAD6CC_ Szakdolgozat -végleges.pdf] PDF
Jankovics_Tamás_ EAD6CC_ Szakdolgozat -végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Összefoglalás_Jankovics_Tamás_EAD6CC.PDF] PDF
Összefoglalás_Jankovics_Tamás_EAD6CC.PDF
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (80kB)

Absztrakt (kivonat)

<p></p><p align="center">Összefoglalás</p> <p>A szakdolgozatomban az Európai Unió költségvetésének, valamint az Agrárminisztérium igazgatása által bonyolított európai uniós projektek bemutatása, elemzése alapján egy jól átfogó és értelmezhető képet kaphatott az olvasó az európai uniós források felhasználásról.</p> <p>Egy vizuális kép alapján képzeltem el a szakdolgozatomat és a mentét. Egy „tölcsér”- elv mentén haladtam végig.  A nagyobb egység felől közeledtem a kisebb felé. Az Európai Uniós költségvetéstől egészen a magyarországi költségvetésen át, majd az Agrárminisztériumon át az esettanulmányok elemzéséig haladtam. </p> <p>Első nagyobb részében rövidebb áttekintést adtam az Európai Uniós költségvetés megállításáról és annak meghatározásának módjáról. Indokoltnak gondoltam, hogy teljes mértékben egy átfogó és strukturált, logikai módszert követő vonalat kövessek. Ennek okán kifejtettem a 2018. évi magyarországi európai uniós költségvetés bevételi és kiadási számát és ennek jelentőségét. Kisebb egységben e ponton belül ismertettem általánosságban ezeket a költséget. A költségek és kiadási oldal mellett fontosnak tartottam az uniós programok bevételeit is elemezni, amelyhez szorosan kapcsolódik az uniós támogatások utólagos megtérülésének ismertetése. </p> <p>Második nagyobb részben a Minisztériumok közül az Agrárminisztérium és a hozzá kapcsolódó 2018-as európai uniós források eloszlása és azok az éves költségvetési tervbe történő integrálása került részletesebben elemzésre.  Ebben a részben kutatás- és interjúkészítés kvalitatív módszerek segítségével értelmeztem és elemeztem a rendelkezésemre álló adatokat.</p> <p>Mint egy tölcsér szűkül ennek okán a „legkeskenyebb” részben és eme révén a szakdolgozatomban is egyre részletesebb részekre kellett a figyelmemet összpontosítani. Előzetes említés után került sor a 2 esettanulmányom részletesebb elemzésére. Első választásom a KEHOP-5.2.11-16-2016-00084 „ A Földművelésügyi Minisztérium agrár-szakképző iskolák épületeire napelemes rendszerek telepítése” program volt, amiben a kvantitatív vizsgálatok (tényellentétes hatásvizsgálatok, egyéb regressziós összefüggések, adatelemzések, leíró statisztikák) a pénzügyi és monetáris rendszer elemeire gyakorolt hatásait, a költségvetési hatásokat és az egyes beavatkozási területek eredményességét vizsgáltam, az esettanulmányaim elemzésénél kiemelten elemeztem. Az esettanulmány során részletes kifejtésre került a pénzügyi adatok eloszlása és az adatok értelmezése.  A teljes pénzügyi háttér megismerését követően a projekt hasznosságát és eredményességét vizsgáltam. Ezekben a segítségemre voltak a különböző adatok, tervek, leírások, hatástanulmányok. A napelemes adatok elemzése hiányosságában villamosmérnökkel egyeztettem és ennek során kerültek átfordításra az adatok pénzügyileg is értelmezhető legyenek. A szakdolgozatom bevezetésre 2 feltételezést állapítottam meg az egyik, hogy a KEHOP-5.2.11 ,, Fotovoltaikus rendszerek kialakítása központi költségvetési szervek részére" projekt megvalósítása után az iskolák épületei energiatakarékosabbak és gazdaságosabban üzemeltethetők lettek. A részletes levezetés után ez a feltételezésem bizonyosságot szerzett. </p> <p>A hosszas és alapos elemzésem során kiderült, a „villanyszámlájuk” csökkent jelentősebb mértékben. Kifejtésre került részemről, hogy a legjobb, ha az uniós program hatékonyságát a beruházást követő 10 év után vizsgáljuk részletesebben, mivel megbízható és objektív adatokon alapuló következtetéseket csak ennyi év viszonylatában lehet értékelni, elemezni. Az esettanulmány elemzése során sok érdekes újabb kérdést is vetett fel maga után a napelemes rendszer hatékonyságának a vizsgálata. Összességgében a projekt a várt és kívánt eredményt hozta.</p> <p>A „tölcsér”-elv másik része, azaz a második volt az EFOP-3.1.8-17-2017-00112 „Együtt testvérként iskolaközi szemléletformáló” program volt. Ez egy komplexebb elemzést és részletesebb áttekintést igényelt. A programnak a célja az volt, hogy egy szemléletváltást generáljon, amely egy hosszú és komplex folyamat, ami leginkább már gyermekkorban a hatékony az oktatás- nevelés területén jelentkezik. A konstrukció fő célja, hogy a különböző társadalmi hátterű tanulók közti kapcsolatok létrehozását elősegíteni. Ez közvetlenül hozzájárul a kapcsolati tőke kialakításához és már gyermekkorban elindulhat a társadalmi felelősségvállalás fontosságának az előtérbe kerülése. A vizsgálatom alapja a program keretein belül egy iskola kiválasztása volt. Bemutattam, illetve elemeztem, hogy milyen hatást és eredményességet értek el a program megvalósításával kapcsolatosan az iskola. Módszerként kvalitatív módszert (interjúk, esettanulmányok, fókuszcsoportos megbeszélések, szakirodalmi áttekintés) választottam. A Bedő Albert Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégium igazgatójával folytatott interjú. Az elbeszélgetés Skype program keretein belül valósult meg három alkalommal. Indokoltnak tartottam az interjúnak a mennyiségét, egyes kérdések részletesebb kifejtése vagy megerősítése érdekében. </p> <p>Második feltételezésem a szakdolgozatom, hogy az EFOP- 3.1.8.17,, Együtt, testvérként- iskolaközi szemléletformáló program'' hozzájárul a különböző társadalmi rétegekből származók közötti kapcsolatok erősödéséhez, ez kis mértékben, de megvalósult. Hozzátettem, hogy az összegzés részben a szakdolgozatomban, hogy ez a program folytatódik az adott iskolánál.  Két vagy több év távlatában nagyobb mértékben lehet mérni a változás mértékét, valamint a különböző társadalmi hátterű tanulók közti kapcsolatok létrehozásának elősegítését.</p> <p>Összefoglalásom legutolsó részében a szakdolgozatomról néhány szót mondanék. Részletes és alapos kutató munkát igényelt részemről. Különböző eszközöket és elemzési módszereket használtam fel a mélyreható elemzéshez. Úgy gondolom, hogy a kigondolt elv mentén tudtam haladni és tüzetes kifejtés megvalósult és sikerült leírnom a szakdolgozatomban.</p><br />

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr.habil. Losoncz Miklós
Belső
egyetemi tanár, Pénzügy Tanszék, PSZK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: EU és Magyarország, EU források, EU projektek, EU támogatások, Európai Unió költségvetése, felhasználás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:19
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet