Az Európai Unió költségvetésének bemutatása, valamint az európai uniós források felhasználása az Agrárminisztérium igazgatása által bonyolított pályázatok alapján

Jankovics Tamás (2020) Az Európai Unió költségvetésének bemutatása, valamint az európai uniós források felhasználása az Agrárminisztérium igazgatása által bonyolított pályázatok alapján. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Jankovics_Tamás_ EAD6CC_ Szakdolgozat -végleges.pdf] PDF
Jankovics_Tamás_ EAD6CC_ Szakdolgozat -végleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Összefoglalás_Jankovics_Tamás_EAD6CC.PDF] PDF
Összefoglalás_Jankovics_Tamás_EAD6CC.PDF
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (80kB)

Absztrakt (kivonat)

ÖsszefoglalásA szakdolgozatomban az EurópaiUnió költségvetésének, valamint az Agrárminisztérium igazgatása általbonyolított európai uniós projektek bemutatása, elemzése alapján egy jól átfogóés értelmezhető képet kaphatott az olvasó az európai uniós források felhasználásról.Egy vizuális kép alapján képzeltemel a szakdolgozatomat és a mentét. Egy „tölcsér”- elv mentén haladtamvégig.  A nagyobb egység felől közeledtema kisebb felé. Az Európai Uniós költségvetéstől egészen a magyarországiköltségvetésen át, majd az Agrárminisztériumon át az esettanulmányok elemzéséighaladtam. Első nagyobb részében rövidebbáttekintést adtam az Európai Uniós költségvetés megállításáról és annakmeghatározásának módjáról. Indokoltnak gondoltam, hogy teljes mértékben egyátfogó és strukturált, logikai módszert követő vonalat kövessek. Ennek okánkifejtettem a 2018. évi magyarországi európai uniós költségvetés bevételi éskiadási számát és ennek jelentőségét. Kisebb egységben e ponton belülismertettem általánosságban ezeket a költséget. A költségek és kiadási oldalmellett fontosnak tartottam az uniós programok bevételeit is elemezni, amelyhezszorosan kapcsolódik az uniós támogatások utólagos megtérülésének ismertetése. Második nagyobb részben aMinisztériumok közül az Agrárminisztérium és a hozzá kapcsolódó 2018-as európaiuniós források eloszlása és azok az éves költségvetési tervbe történőintegrálása került részletesebben elemzésre. Ebben a részben kutatás- és interjúkészítés kvalitatív módszereksegítségével értelmeztem és elemeztem a rendelkezésemre álló adatokat.Mint egy tölcsér szűkül ennekokán a „legkeskenyebb” részben és eme révén a szakdolgozatomban is egyrerészletesebb részekre kellett a figyelmemet összpontosítani. Előzetes említésután került sor a 2 esettanulmányom részletesebb elemzésére. Első választásom aKEHOP-5.2.11-16-2016-00084 „ A Földművelésügyi Minisztérium agrár-szakképzőiskolák épületeire napelemes rendszerek telepítése” program volt, amiben akvantitatív vizsgálatok (tényellentétes hatásvizsgálatok, egyéb regressziósösszefüggések, adatelemzések, leíró statisztikák) a pénzügyi és monetárisrendszer elemeire gyakorolt hatásait, a költségvetési hatásokat és az egyesbeavatkozási területek eredményességét vizsgáltam, az esettanulmányaimelemzésénél kiemelten elemeztem. Az esettanulmány során részletes kifejtésrekerült a pénzügyi adatok eloszlása és az adatok értelmezése.  A teljes pénzügyi háttér megismerését követőena projekt hasznosságát és eredményességét vizsgáltam. Ezekben a segítségemrevoltak a különböző adatok, tervek, leírások, hatástanulmányok. A napelemesadatok elemzése hiányosságában villamosmérnökkel egyeztettem és ennek soránkerültek átfordításra az adatok pénzügyileg is értelmezhető legyenek. Aszakdolgozatom bevezetésre 2 feltételezést állapítottam meg az egyik, hogy aKEHOP-5.2.11 ,, Fotovoltaikus rendszerek kialakítása központi költségvetésiszervek részére" projekt megvalósítása után az iskolák épületeienergiatakarékosabbak és gazdaságosabban üzemeltethetők lettek. A részleteslevezetés után ez a feltételezésem bizonyosságot szerzett. A hosszas és alapos elemzésemsorán kiderült, a „villanyszámlájuk” csökkent jelentősebb mértékben. Kifejtésrekerült részemről, hogy a legjobb, ha az uniós program hatékonyságát a beruházástkövető 10 év után vizsgáljuk részletesebben, mivel megbízható és objektívadatokon alapuló következtetéseket csak ennyi év viszonylatában lehetértékelni, elemezni. Az esettanulmány elemzése során sok érdekes újabb kérdéstis vetett fel maga után a napelemes rendszer hatékonyságának a vizsgálata.Összességgében a projekt a várt és kívánt eredményt hozta.A „tölcsér”-elv másik része, azaza második volt az EFOP-3.1.8-17-2017-00112 „Együtt testvérként iskolaköziszemléletformáló” program volt. Ez egy komplexebb elemzést és részletesebbáttekintést igényelt. A programnak a célja az volt, hogy egy szemléletváltástgeneráljon, amely egy hosszú és komplex folyamat, ami leginkább márgyermekkorban a hatékony az oktatás- nevelés területén jelentkezik. Akonstrukció fő célja, hogy a különböző társadalmi hátterű tanulók köztikapcsolatok létrehozását elősegíteni. Ez közvetlenül hozzájárul a kapcsolatitőke kialakításához és már gyermekkorban elindulhat a társadalmifelelősségvállalás fontosságának az előtérbe kerülése. A vizsgálatom alapja aprogram keretein belül egy iskola kiválasztása volt. Bemutattam, illetveelemeztem, hogy milyen hatást és eredményességet értek el a programmegvalósításával kapcsolatosan az iskola. Módszerként kvalitatív módszert(interjúk, esettanulmányok, fókuszcsoportos megbeszélések, szakirodalmiáttekintés) választottam. A Bedő Albert Erdészeti Szakképző Iskola és Kollégiumigazgatójával folytatott interjú. Az elbeszélgetés Skype program keretein belülvalósult meg három alkalommal. Indokoltnak tartottam az interjúnak amennyiségét, egyes kérdések részletesebb kifejtése vagy megerősítése érdekében.Második feltételezésem aszakdolgozatom, hogy az EFOP- 3.1.8.17,, Együtt, testvérként- iskolaköziszemléletformáló program'' hozzájárul a különböző társadalmi rétegekbőlszármazók közötti kapcsolatok erősödéséhez, ez kis mértékben, de megvalósult.Hozzátettem, hogy az összegzés részben a szakdolgozatomban, hogy ez a programfolytatódik az adott iskolánál.  Két vagytöbb év távlatában nagyobb mértékben lehet mérni a változás mértékét, valaminta különböző társadalmi hátterű tanulók közti kapcsolatok létrehozásánakelősegítését.Összefoglalásom legutolsórészében a szakdolgozatomról néhány szót mondanék. Részletes és alapos kutatómunkát igényelt részemről. Különböző eszközöket és elemzési módszerekethasználtam fel a mélyreható elemzéshez. Úgy gondolom, hogy a kigondolt elvmentén tudtam haladni és tüzetes kifejtés megvalósult és sikerült leírnom aszakdolgozatomban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Pénzügy Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Pénzügyi

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: EU és Magyarország, EU források, EU projektek, EU támogatások, Európai Unió költségvetése, felhasználás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2020. Nov. 27. 04:19
Utolsó módosítás: 2021. Már. 29. 09:08

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet