Farkas Bálint Attila (2020) Projektmenedzsment módszertana, alkalmazása és támogató rendszerei (szoftverei) nagyvállalati környezetben. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
BA_Szakdolgozat_Farkas_Balint_Attila_NBC4IB.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18.. Download (2MB) |
|
PDF
BA_TK_Farkas_Balint_Attila_NBC4IB.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (204kB) |
|
PDF
BA_TO_Farkas_Balint_Attila_NBC4IB.pdf Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel) until 2025. Május 18.. Download (172kB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom alapvető célja azvolt, hogy bemutassa a projektmenedzsment elméleti és gyakorlati oldalát,szemléltesse a projektvezetők mindennapi tevékenységeit és az általuk használtrendszert. Ennek az elgondolásnak a mentén alakítottam ki a dolgozat fejezeteités az alapoktól kezdtem el építkezni.Mielőtt még elkezdtem volnakonkrétan definiálni a projekt fogalmát és a rá épülő többi fogalmat,gondolkodásmódót, igyekeztem pár szemléletes példát hozni a mindennapi életből.Felvezettem a rutin és projekt közötti különbségeket, majd áttértem atörténelmi kialakulásra. Végig vettem azokat a fontos személyeket, akikhozzájárultak tudásukkal, tapasztalataikkal és újszerű meglátásaikkal ennek amodern tudományágnak a fejlődéséhez.Eztkövetően már úgy véltem valós értéket tud képviselni a témában szereplőfogalmak kibontása, a történeti fejezetben előkerülő módszertanok részletesebbismertetése. Annak érdekében, hogy releváns, helyes megfogalmazásokat írjak lesegítségül vettem a PMBOK Guide című könyvnek két kiadását is. A könyv a PMI(Project Management Institute) saját fejlesztésű összefoglaló tudásanyagotleíró műve, amely a szakmában elhelyezkedő kezdő munkavállalóknak is hatalmassegítség tud lenni. Az elméleti tudás megszerzésétkövetően kutakodni kezdtem, hogy a világban, milyen projektmenedzsmentettámogató szoftverek állnak a felhasználók segítségére. Igyekeztem olyanprogramokat keresni, amelyek ingyenesek, kevés funkcióval bírnak és márfizetős, komplexebb rendszereket is ezzel lefedve a piacot. Ezek melletfontosnak tartottam, olyan rendszer keresését, amely okoseszközeinkről(telefon, tablet) is elérhető. Ennek fényében találtam rá többek között az EasyProject, Trello vagy Nostromo termékeire, amelyek közül az Easy Project-etrövidebb ideig személyesen is használtam. A kialakult személyes tapasztalatokatkésőbb a vállalatom által használt rendszer bemutatása kapcsán fejtettem ki.Ezekután visszatértem picit az elméleti vonalra és bemutattam, hogyan épülnek be azelméleti elemeket egy nagyvállalat életében és milyen eltérések jelentkeznek ITprojektek esetében. Ezen felül próbáltam definiálni és bemutatni, hogyanműködik a projektek ütemterve, amely egy alapvető dokumentum minden egyesprojekt életében. Hiszen az ütemterv segíti például az informatikaifejlesztések megtervezését időszükséglet és tevékenység szinten egyaránt. Egyjól összeállított ütemtervvel hatékonyabban menedzselhetők a projektek éssegítségével nyomon követhetjük, hogy kezdeti becsléseink az idő előrehaladtávalmennyire tértek el a valóságtól.A dolgozatom utolsó harmadában rátértem az általamis napi szinten használt PPM (Project and Portfolio Management) rendszerbemutatására, azoknak a funkcióknak a mentén, amelyek legfőbbképp támogatják aprojektvezetők és a projekt team munkáját. Mindezt szemléletes módonképernyőképek segítségével tettem meg, a fejezet végén visszatértem a máremlített Easy Project szoftverre. Saját tapasztalataim és véleményemmegfogalmazásával hasonlítottam össze a két komplex, rengeteg funkcióval bírórendszert. Végezetüla vírushelyzet által kialakult állapotot vizsgáltam, természetesen, annak aprojektvezetőkre és a projektvezetésre gyakorolt hatását. Összeállítottam,ezért egy 20 kérdéses kérdőívet, amellyel sikerült megállapítanom, hogy agyakorlati helyemen dolgozó főleg IT projektvezetőket, hogyan és mibenbefolyásolta a pandémiás helyzet.Aválaszokból kiderült, hogy az otthoni munkavégzésre való átállás szerencsérenem volt negatív hatással a projektek megvalósítására. A válaszadók nagyrésze,inkább semleges vagy pozitív tapasztalatokról tudott beszámolni. Az egyetlenjelentős fejlesztésre szoruló terület a táv kommunikációs eszközt (Skype-ot)érintette, amelynek kapcsán sokan számoltak be, köztük én is gyakori hibákról.Összességébenezeknek a résztémáknak a segítségével igyekeztem minél jobban prezentálni aprojektmenedzsment területét és az ahhoz kapcsolódó összes elengedhetetlenfogalmat, átadva személyes érzéseimet és szimpátiámat.Gyakorlatomsorán szerzett tapasztalataim nagyban hozzájárultak a diplomamunkaösszeállításához, hiszen a szakirodalmak használatán túlmutatóan beleláthattama nagyvállalati alkalmazásába is. Nem láttam el még projektvezetői feladatokat,de, ahol tudtam segítettem kollégáim munkáját, legyen szó kimutatások,elemzések készítéséről vagy ütemtervek PPM-be vagy MS Project-be történőfelvitelét. Továbbá a rendszeres értekezletek hatására egyre inkább bővülttudásom az egyes projektek és projekt folyamatok kapcsán.Ezekmellett támogathattam osztályvezetőm munkáját a felsőbb vezetőség feléprezentálandó ppt-k részleges összeállításával, illetve felszabaduló időmben avállalat más területén tettem szert új tudásra e-szolgáltatási adatlapokkitöltésében.A féléves gyakorlati idő alatt úgy gondolom méginkább megkedveltem a projektirányítás területét és a jövőben el tudomképzelni, hogy már saját magam menedzseljek kisebb informatikai projekteket atervezéstől a megvalósításig. Elnyerte tetszésemet az eddig idegen számomraidegen home office kifejezés is, amely számos új lehetőséget tárt fel számomraés jobb munkakedvvel, kiegyensúlyozottabb feladatmegoldással szolgált.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Gazdaságinformatika Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | IT fejlesztés, kérdőíves felmérés, Project and Portfolio Management rendszer, projektmenedzsment, ütemterv |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Nov. 27. 04:19 |
Utolsó módosítás: | 2021. Már. 29. 09:08 |
Actions (login required)
Tétel nézet |