Smart hotels, technológiai újítások, melyek megnövelik a vendégek elégedettségét és könnyebbé teszik a szálloda munkáját

Horváth István (2020) Smart hotels, technológiai újítások, melyek megnövelik a vendégek elégedettségét és könnyebbé teszik a szálloda munkáját. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Horváth_István.pdf] PDF
Szakdolgozat_Horváth_István.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szállodaipar, mint minden más iparág digitalizációja szinte elkerülhetetlen. Napról napra jelennek meg a legújabb smart eszközök, technológiai megoldások és találmányok. Dolgozatomban a bevezetésben megfogalmazott 2 állítással kapcsolatban kutattam, miszerint ezek az eszközök nemcsak a vendégek elégedettségét növelik a szállodában, hanem a dolgozók munkáját is nagyban segítik és megkönnyítik. Ezek alapján a szakdolgozatom célja az volt, hogy kiderítsem az okos eszközök milyen hatással vannak a szállodák mindennapjaira, hogy tudnak profitálni ezekből hosszú távon.  Az elméleti hátteret a szakirodalmi részben dolgoztam fel, próbáltam rávilágítani mindenre, ami a témához releváns és elég információt gyűjteni a hipotéziseim sikeres vizsgálatához. Az ezt követő interjúkban gyakorlati oldalról is szerettem volna információt gyűjteni, hogy valójában hogy is kell elképzelni ezen szoftverek, rendszerek felépítését, majd gyakorlati alkalmazását. Az első hipotézis, mely a smart eszközök és technológiai újdonságok pozitív hatását vizsgálta a vendégek elégedettségére bizonyítást nyert. A travelport.hu kutatása alátámasztja, hogy egyre több és több utazó támaszkodik okos eszköze segítségére, legyen szó jegyvásárlásról, vagy akár szobafoglalásról. Ilyen trendek mellett pedig muszáj a szállodáknak is lépést tartani az igényekkel. Ahol már bevezették a mindennapi használatba ezeket az eszközöket, a visszajelzések teljes mértékben pozitívak. A Mercure Budapest Castle Hillben mérhető növekedés volt a vendégek elégedettségében az elektronikus eszközök használata óta. Mivel a fő gyártók a vendégek igényeit helyezik előtérbe, így nem nagy meglepetés, hogy a legtöbb új vívmány elnyeri az utazók tetszését és ezáltal a hotel is hosszú távon alkalmazza. Nagyban leegyszerűsíti és megkönnyíti a vendégek dolgát, ha az okostelefonjukról kommunikálhatnak a szállodával, vagy éppen hangvezérléssel informálódhatnak különböző dolgokról. Ezek mellett a szállodák a környezetbarát megoldásokat is egyre inkább előtérbe helyezik. Papírmentes szobák, újrahasznosított eszközök, energiatakarékos izzók. Az előbb felsoroltak amellett, hogy természetesen környezetbarátak, rengeteg új vendéget csábítanak a hotelekbe, akik szívügyükként tekintenek a természet és az élővilág megóvására. Ezek az eszközök a szállodának is segítenek megspórolni sok-sok pénzt hosszú távon. Második állításom az volt, hogy a smart eszközök és technológiai újítások megkönnyítik a szálloda mindennapjait. Ezen belül természetesen a személyzet munkavégzésére gondoltam, az ő munkájukra milyen hatással lehetnek az okos eszközök, újfajta szállodai rendszerek. A tapasztalat eddig azt mutatja, hogy a szállodák előszeretettel alkalmaznak minden ilyen eszközt, hiszen ezek segítségével képesek nagy terhet levenni legelfoglaltabb dolgozóik válláról a recepción, vagy például a szobaszervíznél. A fő gondolat az smart eszközök bevezetése mögött az, hogy nagyban meggyorsítsa a személyzet munkavégzését, így ők több időt tudnak tölteni a vendéggel, személyesebbé téve az ott tartózkodást. Ezen kívül az okos rendszerek segítenek több adatot megtudni a vendégről, tehát a hotel képes lehet teljesen az igények szerint alakítani egy programot, vagy testre szabni egy szobát. A szakirodalomban és az interjúk során is szó esett a jövőbeli tervekről, elképzelésekről. Ezek alapján láthatjuk, hogy merre haladnak a fejlődések, milyen új technológiákkal lépnek piacra a gyártók. Az elsődleges céljuk, hogy egyre otthonosabban érezhessék magukat a vendégek, valamint, hogy szállodai munkavégzés sokkal gördülékenyebben menjen. Ezt az Internet of Things által valósítják meg, minden összeköttetés online történi, mely lehetővé teszi a valós idejű adatkommunikációt akár nagy távolságokban is. A felhő alapú rendszerek óriási segítséget jelenthetnek a szállodáknak, hisz szerver leállás, vagy esetleges áramszünet esetén, akár egy laptopról, tabletről, vagy akár okostelefonról is elérhető minden adat. Legtöbb kérdés a munkaerő jövőjével kapcsolatban merül fel, hiszen a robotika és az okos eszközök fejlődése háttérbe szoríthatja a humán munkaerőt. Vannak rá példák, hogy egy egész szállodát már robot személyzettel futtatnak, de az ilyen hotelek száma elenyésző. A nagy szállodaláncok azt vallják, hogy a vendéglátásban nélkülözhetetlen az emberi jelenlét és valószínűleg e példa szerint fog eljárni a hotelek nagy része. Összességében kijelenthető, hogy a smart eszközök és napjaink technológiai újításai pozitív hatással vannak a szállodaipar fejlődésére és növekvésére. Napról-napra, újabbnál-újabb találmányok, vívmányok kerülnek piacra, melyek lehetővé teszik, hogy a szállodák saját elképzeléseik szerint alakítsák ki a smart ökoszisztémáikat. Ezek az eszközök tehát nagy segítséget jelentenek a szállodáknak, nagyban megkönnyítik a mindennapi munkavégzést, lépést tartanak a jelenlegi trendekkel és közben a vendégek számára is kényelmet és biztonságot nyújtanak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Oláh Péter Károly
Belső
Mestertanár, Turizmus Tanszék, KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: digitális technológia, internet, smart hotel, szállodaipar, technológiai fejlesztés, vendéglátás
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Brakszatoriszné Jankó Tímea
Rekord készítés dátuma: 2020. Aug. 13. 10:51
Utolsó módosítás: 2020. Szep. 11. 14:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet