Szabó Fruzsina (2020) A hazai szenior korosztály utazási szokásai, motivációi és az általuk preferált desztináció jellemzői. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
A hazai szenior korosztály utazási szokásai, motivációi és az általuk preferált desztináció jellemzői.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Az ipari forradalom okozta gazdasági és társadalmi változások megteremtették a modern turizmushoz szükséges személyi és tárgyi feltételeket, ezt követően az újabb és újabb technikai újítások egyre nagyobb teret biztosítottak az idegenforgalom fejlődéséhez, mely olyan méreteket öltött, hogy szükségessé vált a hatóságok és különböző szervezetek részvétele és támogatása. Mára az életünk szerves részét képezi az utazás, akár belföldi akár külföldi viszonylatban. Számos tanulmány, folyóirat, internetes portál foglalkozik a turisztikai kereslet és kínálat kapcsolatával. Az idegenforgalom sokszínűsége miatt a minél pontosabb megismerés és kutatás feltétele, hogy a keresleti oldalt valamilyen szempont alapján homogén csoportokra kell bontani és ezeket külön vizsgálni. Az egyik lehetséges módszer erre a korosztályok szerinti csoportok képzése, ahol a generációs különbségekből fakadó eltérő fogyasztói igényeket tudjuk elemezni. A legtöbb ilyen témájú kutatás a fiatalok, főként a turizmusba ’újonnan becsatlakozó’ Z és alfa generációval foglalkozik, ám mostanában egyre inkább előtérbe kerül, hogy az idősebb generációkra is különös figyelmet érdemes fordítani. Ennek okai között szerepel az elöregedő társadalom, mely az egész világot érintő jelenség, ami miatt az idősek társadalmon belüli aránya folyamatosan növekszik, így nagy számú célcsoportot jelentenek. Az egészséges életmód előtérbe helyeződése és a javuló életszínvonal miatt az idősek sokkal egészségesebbek és aktívabbak, mint az Őket megelőző generáció hasonló korú tagjai. Számos friss kutatás és pénzintézet adatai azt mutatják, hogy globálisan az idős korosztály megtakarítása megdöbbentő nagyságú, tehát fizetőképes keresletet biztosíthatnak. Továbbá Ők rendelkeznek a legtöbb szabadidővel, ami segíthet csökkenteni a turizmus jellegéből származó szezonális különbségeket. Ezen felsorolt okok miatt érzem aktuálisnak és fontosnak a szenior turizmus megismerését és támogatását. Szakdolgozatomat az okok kifejtésével és alátámasztásával kezdem, majd kitérek Strauss és Howe (1997) négy fordulós generációs elméletére, mely megmagyarázza a társadalmi, politikai és gazdasági környezet hatását az emberi viselkedésére, a fogyasztói igények és döntés hátterének megismerése érdekében, ezután pontosan meghatározom az általam vizsgált szenior korosztályt, mert ennek jelentése a szakemberek között sem egységes. A másodlagos kutatás részeként kitérek a turisztikai kereslet elemeire és kifejtem fontosságukat, különös tekintettel a motivációra, mert ez az egyetlen, melyre a kínálat valamilyen szinten befolyással lehet. Compton kutatása alapján az utazási motiváció elsősorban belülről fakadó szocio-kognitív tényezőkön alapul, ami az utazás iránti vágyat kelti, az embert az utazás felé ,,tolja”, ezért ,,push” motivációknak is nevezik. Végül a kínálat elemeit veszem számba, melyek adott desztinációra vonzzák a turistákat, tehát a ,,pull” motivációs tényező. Kutatásom során az általam választott generáció utazási szokásait szeretném felmérni, az utazást motiváló belső tényezők fontosságát, valamint a turisztikai termék egyes elemeinek fogyasztói döntésre gyakorolt hatását. A kutatásom elött három feltételezést fogalmaztam meg, melyeket a kutatás eredménye igazolhat vagy megcáfolhat. A hipotézisek a következők: Ø H1. Ez a korosztály különböző okokból, de kevesebbet utazik, mint szeretne. Ø H2. Elsősorban az egészségmegőrzés motiválja utazásaikat. Ø H3. Leginkább a közeli, jó infrastruktúrával rendelkező úti cél fontos számukra. A kutatás módszertana és a kiértékelés pontos leírása után, dolgozatom lezárásaként összegzem a kapott eredményt és megfogalmazom javaslataimat.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | desztináció, motiváció, szenior generáció, turizmus, utazási szokások |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Archive User |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Aug. 13. 10:50 |
Utolsó módosítás: | 2020. Aug. 13. 10:50 |
Actions (login required)
Tétel nézet |