Terényi Eszter Gabriella (2020) A nemi egyenlőtlenség jelensége a zeneiparban és a magyar könnyűzenei oktatásban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
| ![TERENYI-SZAKDOLGOZAT-FINAL.pdf [thumbnail of TERENYI-SZAKDOLGOZAT-FINAL.pdf]](http://dolgozattar.uni-bge.hu/style/images/fileicons/application_pdf.png) | PDF TERENYI-SZAKDOLGOZAT-FINAL.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (891kB) | 
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatomban azt igazolom, hogy a nők megkülönböztetésének igen meghatározó motívumai válhatnak általánossá a társadalomban, ennek lenyomata pedig egyaránt feltűnő a kreatív és kulturális iparágakban – azon belül a zeneiparban – de hatással van a könnyűzenei oktatásra is. A nemi különbségeken alapuló sztereotípiák évszázadok óta meghatározzák a társadalmi viszonyokat, valamint a művészeteket is. A nőkhöz és a férfiakhoz különböző jellemzőket, tulajdonságokat, szerep- és felelősségi köröket rendelnek a társadalomban, ezen az alapon pedig különböző elvárások fogalmazódnak meg és válhatnak általánossá társadalomban. A zeneipar területeit tekintve ebből fakadóan jelentős kihívásokkal találhatják szembe magukat a szakmában tevékenykedő nők, itthon és külföldön egyaránt: a karrier, az alkotás és az önmegvalósítás lehetőségeit tekintve hátrányosabb helyzetben vannak a férfiakhoz képest, valamint a nők jelentősen alacsonyabb arányban vannak jelen létszámukat tekintve. A zenei újságírás szerepét különösképpen fontosnak tartom megemlíteni, hiszen komoly felelőssége van abban, hogy milyen képet kap a szakma és a közönség a nőkről vagy akár egyes műfajokról. Szakdolgozatom megírásához főként külföldi források álltak rendelkezésemre, hiszen Magyarországon kevés az olyan tudományos anyag, amelyből a magyar zeneiparban tevékenykedő nők helyzetét ismerhetnénk meg, a szakmában és az oktatásban szerzett tapasztalataikat vagy karriertörekvéseiket tekintve. Kérdőíves kutatásom eredményéből viszont kiderült, hogy a magyar énekesnők és női zenészek nem csak a zeneiparban ütköznek akadályokba, hanem a könnyűzenei oktatásban is. A zeneipar opcionális új belépőinek egy része, azaz a könnyűzenei képzéseken tanuló nők már diákként is szembesülhetnek a szexizmus jelenségével, ez az élmény pedig meghatározó lehet magánéletüket, szakmai céljaikat és karrierjüket is tekintve is. Kérdőíves kutatásom eredményéből az is kiderült, hogy a könnyűzenei oktatásban tanuló nők jelentős létszámban tapasztaltak erősen kifogásolható helyzeteket – ez azt bizonyítja, hogy a nőket ért szegregáció olyan aktuális probléma, amelyre komoly figyelmet kellene irányítani.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Pedagógia Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
| Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) | 
|---|---|
| Kulcsszavak: | gender, karriercélok, karrierépítés, sztereotípia, vállalkozás | 
| SWORD Depositor: | User Archive | 
| Felhasználói azonosító szám (ID): | Tímea Brakszatoriszné Jankó | 
| Rekord készítés dátuma: | 2020. Aug. 13. 10:40 | 
| Utolsó módosítás: | 2020. Szep. 18. 13:56 | 
Actions (login required)
|  | Tétel nézet | 
 
         
        
