Mester Kata (2020) Barcelona és Budapest turizmusfejlődésének összehasonlítása, a helyi lakosok hozzáállásának elemzése. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Szakdolgozat_Mester Kata.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A dolgozat célja az volt, hogy feltérképezésre kerüljön Barcelona és Budapest helyzete a turizmus tekintetében, a túlturistásodás hatásai és a turizmus fellendülésének pozitív és negatív hatásai, mind a lakosok szempontjából, mind gazdasági értelemben, valamint a fellendülés okainak megvizsgálása is a célkitűzés részét képezte. Primer kutatás egyik alapjául egy online kérdőív szolgált, amelyet közvetlen a dolgozat szerzője készített el, hogy képet kapjon arról, hogy a Budapesten élők hogyan birkóznak meg a mindennapokban a turistatömeggel, zavarónak tartják-e. Ezentúl egy mélyinterjú segítségével pedig választ kaptunk arra, hogy Barcelonában milyen mértékeket ölt a túlzott turizmus és hogy látja ezt egy születése óta ott élő végzős turizmus szakos fiatal. Ahogy az a primer és a szekunder kutatásból is kiderült, mind Budapest, mind pedig Barcelona rendkívül kedvelt desztináció a turisták körében és ennek negatív hatásait érzik a bőrükön a helyiek. A turizmus fellendülése Budapesten később indult be, mint Barcelonában, azonban több pontban is hasonlóság fedezhető fel a két városban. Budapest 1896-os Milleniumi ünnepsége okán rengeteg nagyszabású projekt ment végbe, melynek köszönheti mai formáját a város, számos nevezetesség a rendezvény kapcsán épült meg és megismerte a várost a világ. Barcelonában az 1992-es olimpia miatt készült el rengeteg csodálatos épület és fejlődött az infrastruktúra, melynek hatásai a mai napig érezhetőek, turizmusa ekkor rohamos ütemben kezdett elindulni. Mindkét város a folyamatos fejlesztéseknek és a turizmusmarketingnek köszönhetően a 2000-es években már egyértelműen jelentős volt. Budapest 2010-es rekordévében elérte a körülbelül 6 milliós vendégéjszaka számot kereskedelmi szálláshelyeken. Ugyanebben az évben Barcelona körülbelül 14 millió vendégéjszakával büszkélkedhetett, itt már érezhető volt a spanyol városban élők elégedetlensége, valószínűleg az apátia szakaszában lehetett ekkoriban a városuk az IRRIDEX modell alapján, mára pedig egyértelműen kialakult egyfajta turista ellenesség. A budapestiek ezzel szemben csupán az elmúlt pár évben léptek át az apátia szakaszából az irritáció szintjére a modell besorolásai alapján, derült ki a primer kutatás eredményeiből. Barcelonának befogadóképessége fizikai értelemben sokkal kisebb, hiszen területe ötöd akkora, mint a magyar fővárosé, valamint lakossága közel 5 millió fő, Budapest körülbelül 3 millió lakosához képest. Bár számításba kell venni, hogy Budapest területe hiába sokkal nagyobb, a turisták a belvárosban koncentrálódnak. A legfrissebb 2019-es adatok szerint kereskedelmi szálláshelyeken a vendégforgalom Barcelonában körülbelül 9,5 millió fő volt, míg Budapesten 4,6 millió fő. Barcelonának a legnagyobb problémát a zsúfoltság, az ingatlanvétel/bérlés megnehezedése jelenti, valamint az üzletek kiszorulása és drágulása a belvárosban. Budapesten a helyiek a legzavaróbbnak az árak emelkedését, a zsúfoltságot és a környezetszennyezést tartják, Barcelonával szemben az üzletek kiszorulását kevésbé tapasztalják. Mindkét városban megelégelték a buliturizmust és a velejáróit a helyiek. Megoldást látnának a budapestiek a közterületek alaposabb és sűrűbb takarításában, közvécék kihelyezésében, ha a rendre és biztonságra fokozottabban ügyelnének, illetve ha más kerületekbe/településekre vonzanák be a turistákat, a belváros helyett. A magyar fővárosnak mindenképp ügyelnie kell a turizmussal kapcsolatban hozott döntéseinél, hiszen jelenleg az overtourism által sújtott városok között az ötödik helyen áll. Barcelona példájából tanulva le kell vonni a konklúziókat és elkerülni, hogy a turisták száma olyan szintre jusson Budapesten, mint a katalánoknál. Barcelona több intézkedést is hozott már a túlturistásodás visszaszorításának érdekében, melyeknek hatását néhány éven belül elemezhetjük.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Barcelona, Budapest, attitűd, marketingstratégiák, tartós beállítódás, turizmusfejlesztés, értékelő viszonyulás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Brakszatoriszné Jankó Tímea |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Júl. 06. 13:47 |
Utolsó módosítás: | 2020. Szep. 22. 09:25 |
Actions (login required)
Tétel nézet |