Egyiptom mint kiemelkedő desztináció a magyar kiutazó turizmusban

Tóth Lilla (2020) Egyiptom mint kiemelkedő desztináció a magyar kiutazó turizmusban. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Egyiptom mint kiemelkedő desztináció a magyar kiutazó turizmusban.pdf] PDF
Egyiptom mint kiemelkedő desztináció a magyar kiutazó turizmusban.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Kutatásom célja volt, hogy bemutassam Egyiptomot mint a magyar kiutazó piac egyik legjelentősebb szereplőjét és bizonyítsam, hogy az utazók többnyire a tömegturizmus keretein belül látogatják az országot. Tanulmányom során azt is vizsgáltam, hogy mik az utasok elsődleges motivációs okai Egyiptom mint úti cél felkeresésében és mennyire befolyásolják őket az ország kulturális és természeti kincsei. Az ország további népszerűsítése érdekében felmértem a lehetséges jövőbeni utazóközönség igényeit, továbbá az utazási irodai szakma segítségével javaslatokat gyűjtöttem imázsánák növelésére. Piaci helyzetének megtartása és további erősítése érdekében felmértem jelenlegi pozícióját és lehetséges versenytársait.             Saját kutatásom eredményeiből jól kitűnik, hogy rendkívül népszerű desztinációról van szó, hiszen a megkérdezettek 83%-a járt már az országban és közülük sokan visszatérő utasok, vagy tervezik az ismételt látogatást. Azon válaszadók közül, akiknek még nem sikerült eljutniuk Egyiptomba, szintén sok az érdeklődő, akik túlnyomú többsége anyagi okokra hivatkozott. Nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy a magyar utazóközönség számára kizárólag repülővel megközelíthető desztinációról beszélünk, ezért kedvező ár-érték aránya ellenére, az árérzékeny utazóközönség köreiben nem tud versenyre kelni azon célpontokkal, amelyek közúton, autóval és autóbusszal is megközelíthetők. Óriási előnye azonban ezekkel a desztinációkkal szemben, hogy egész évben látogatható, és a téli szezonban ilyen kedvező áron nincs versenytársa. Emellett turisztikai attrakcióinak sokszínűsége is lehetővé teszi, hogy széles köröket szólítson meg.             A tömegturizmus jelenlétét jól bizonyítja, hogy a felmérésben résztvevők motivációs okainál nagy szerepet játszik az éghajlat és a természeti adottságok. Az interjúm során is kiderült, hogy a látogatók igényei az évek során gyökeresen megváltoztak, mára a passzív pihenés és a minden igényt kielégítő, all inclusive ellátást kínáló luxusszállodák szolgáltatásainak kiélvezése mérvadó a választásnál. Éppen ezért Törökországot tartják a legnagyobb versenytársának, melynek legnagyobb vonzerejét szintén minőségi hotelei és luxusszolgáltatásai adják. Bár a tömegturista egyik tipikus jellemzője, hogy elenyésző érdeklődést mutat az úti cél kulturális értékei iránt, ez azonban Egyiptom egyedülálló látnivalóinak köszönhetően nem érvényesül kizárólagosan, ugyanis még mindig sokan vannak azon az állásponton, hogy Egyiptom vonzerejét a történelmi helyszínek és a kulturális értékek adják. Ugyancsak a világszinten példátlan nevezetességeinek köszönheti azt is, hogy az idegenforgalmára negatívan ható terrorcselekmények és egyéb zavargások után is mindig talpra áll és újra és újra magához vonzza a látogatók tömegét. Mindezek ellenére, a kutatásom során mégis az derült ki, hogy a kereslet a fakultatív kirándulások során rendkívüli mértékben csökkent. Ennek fényében az általam keresett, bevezetőben feltett kérdésre a válasz (azaz, hogy mi a magyar turisták legfőbb indítéka az egyiptomi utazásokat illetően, illetve megállja-e a helyét azon hipotézisem, hogy a tömegturizmus által kínált szolgáltatások a leginkább hangsúlyosak az úti cél kiválasztásában), a következőképpen foglalható össze: bár a megkérdezettek többsége kiemelte, hogy a kulturális értékek ugyanúgy latba esnek, amikor Egyiptomot választja/választotta úti célként, a különböző fakultatív programkínálatok iránti folyamatosan csökkenő kereslet ennek ellentmond. Az általam felvetett hipotézist igazolja továbbá, hogy a tapasztalatok szerint, az utazók prioritási listáján előkelő helyen szerepel az all inclusive ellátás. Meglátásom szerint tehát, a magyar utazóközönség jelentős része azonosítható a tömegturizmus fogyasztóbázisával, azaz a tengerpart megléte és a megfizethető árú teljes kiszolgálás szerepel a kívánságlisták élén, gyakran szinte attól függetlenül, hogy mely országban jut mindezekhez.             Az ország pozitív arculatának jövőbeli fejlesztéséhez az utazási irodai dolgozók és az általam megkérdezett idegenvezető is hasonló javaslatokkal állt elő. A médiában terjesztett reklámok, imázsfilmek nagyban hozzájárulnának Egyiptom népszerűsítéséhez és a vele szemben felállított esetleges negatív előítéletek eloszlatásához, habár többen azon az állásponton voltak, hogy ennek az országnak nincs szüksége különösebb népszerűsítésre, hiszen az utóbbi évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az utazóközönség szemében egy páratlan, egzotikus, biztonságos ország képe alakult ki.             Az Ujhelyi István által összehívott, tömegturizmus árnyoldalairól és lehetőségeiről szóló szakmai konferencián elhangzottakkal egyetértésben véleményem szerint is kiemelten fontos a jövőre nézve, hogy a tömegturizmus csökkentése érdekében új, eddig ismeretlen úti célokat is bevonjanak a turizmusba, melyhez elengedhetetlen az infrastrukturális összeköttetés megteremtése. Szintén fontos, hogy a főszezonon kívüli időszakok propagálásával levegyük a terhet a kiemelt hónapokról. A környezet megóvása érdekében komolyabb lépéseket kell tenni a legnagyobb kihívásokat jelentő problémák csökkentésére, mint a lég- és vízszennyezés, a szemetelés vagy az amortizáció. El kell kerülnünk, hogy a turizmus bárkiből is negatív hatást váltson ki, melynek érdekében a helyi lakosok panaszaira nagyobb figyelmet kell fordítani, hogy ők is megértőbbek legyenek a tömegturizmussal és annak negatív velejáróival. Azonban nem szabad megfeledkeznünk a tömegturizmus számos pozitív hatásáról sem, melynek jövője a jobb kommunikációban és az innovációban rejlik.[1] [1] http://alfoldiregiomagazin.hu/2017/10/tomegturizmus-arnyoldalak-es-lehetosegek/ [olvasva: 2020. május 07.]

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Egyiptom, turisztikai desztináció, turisztikai fogyasztás, turisztikai kereslet, turizmus
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Brakszatoriszné Jankó Tímea
Rekord készítés dátuma: 2020. Júl. 03. 10:36
Utolsó módosítás: 2020. Szep. 22. 10:24

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet