Revóczi Orsolya (2020) A turisztikai motivációváltozás pszichológiai háttere. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
A turisztikai motivációváltozás pszichológiai háttere.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A turisztikai motiváció változása a turizmus számára a legfőbb kihívást jelenti, hiszen a piacnak azonnal kell tudnia reagálnia a kereslet alakulására. Mielőtt jobban utánanéztem volna az elvonulásturizmusnak, nem gondoltam, hogy ennyi magyar forrás található a témában. A magyar nép zárkózottabb, mint például az amerikaiak az érzelemkifejezés terén, de az élményközpontúság már Magyarországon is régen megjelent. Az utazásba menekülés és az élmény keresése abban függenek össze, hogy amikor az egyén realizálja boldogtalanságát, jobb esetben változtatni szeretne. Sok ember sajnos addig sem jut el, hogy ennek lehetősége megfogalmazódjon benne. A leggyakoribb megoldás pedig a környezetváltozás. Azonban van, hogy ez egy új munkahely kipróbálása, esetleg más lakásba költözés, de van, aki egészen Ausztráliáig fut. Új kihívásokat szeretne álltani magának, felfedezni a számára ismeretlent, részt akar venni az életében, nemcsak létezni a mindennapokban, tehát az élmény lehetőségét keresi. Azt gondolom, hogy a mai világban rengeteg tényező van, amit boldogtalanná tudja tenni az embert. Olyan dolgok, amiktől megkérdőjelezzük kik is vagyunk valójában, mi az életünk célja. Régen sokkal egyszerűbb lehetett az élet. Nem számított stresszfaktornak a munkanélküliség vagy éppen a wifi működőképessége. Nem aggódtak annyit az emberek, és egymást sem előítéletekkel kezelték. Ma már minden felgyorsult, felerősödött, nem tudjuk elképzelni az életünket a napi rohanás, stresszelés, mérgelődés nélkül. A szűk kínálat lehetőségei meghatároztak a közlekedés módját, az iskoláztatást stb. Ahogyan a világ fejlődött, fontossá vált az egyén, megjelent az egyediség, vagyis az individualista szemléletmód. Ez az új gondolkodásmód az egyént helyezi előtérbe. Díjazza a különlegességet, megbecsüli a saját döntést és lényegesnek tartja a személyes fejlődést. Szintén kulcsfontosságú a kreativitás, az önálló gondolkodás és az önmegvalósítás, mint életcél. Az egyén magabiztosabb, határozottabb és talpraesettebb. Ez a nézőpont hagyja az egyént kiteljesedni, saját céljait megvalósítani és a boldogságot keresni az életben. A potenciális turista egyedi élménnyel szeretne gazdagodni egy utazás során, valamit tenni, ami boldogítja és kiszakítja a megszokott mindennapokból. A turisztikai kínálatnak pedig ezeket a személyre szabott igényeket kell megpróbálnia kielégíteni. Az Amerikai Egyesült Államok individualista társadalomnak nevezhető, míg Magyarország csak úton van efelé. Azért hozom példának Amerikát, mert ahogy láthattuk rengeteg amerikai film dolgozza fel ezt a témát. Itthon talán nem annyira elterjedt, vagy anyagilag nem tehetik meg az emberek, de az utazás fő motivációja továbbra is a nyaralás. Viszont ez a folyamatos motivációváltozás generálja a trendeket. A turizmus.com egy tavalyi cikkében az én feltevésemet is megerősítő trendeket jósolt az idei évre. A turisták egyre gyakrabban keresik az elhagyatott helyeket, hogy elvonulhassanak. Szintén kiemelkedő a környezettudatos közlekedés és a maradandó élmények keresése. Egy overtourism-re reagáló trend szerint sokan inkább kerülik a tömeget és a zsúfoltságot, és inkább a még felfedezetlen helyeket válasszák úti céljuknak. Az „utazás, amit nyomot hagy” trend azokról a turistákról szól, akik olyan élményeket keresnek, amik átformálják őket. Ide tartozik a helyiek megismerése, segítése és az önkéntes munka is. Ezeken kívül a munkával összekötött nyaralásokat, a kis kedvenccel utazást és a vonatközlekedés népszerűségét említették még. A vallási turizmusnak köszönhetően szintén számtalan zarándokturista indul útnak. Ők nem menekülnek, hanem hitet, békét, lelki megvilágosodást keresnek, azonban ez sem tartozik az alap motivációk közé. A vallási zarándoklatok miatt pedig több turisztikai jelentőségű zarándokút alakult ki. Azt gondolom a szakdolgozatom témáját legmeghatározóbban az El Camino szerepe igazolja. Mind a kutatásom során talált adatok, melyek azt mutatják, hogy az utóbbi időben hogyan emelkedett a szállodák és repülőterek forgalma Santiago de Compostela-ban, valamint a vendégéjszakák folyamatos növekedése. Mind a primer kutatással készített interjú bizonyítja, hogy milyen különböző életkorú és nemzetiségű emberek, mennyi eltérő történettel érkeznek erre a helyszínre. Útközben pedig milyen „csodákat” tapasztalnak meg, ami segít választ találni a kérdéseikre. Végül a szakdolgozatom eredményeképp arra jutottam, hogy az utazás -alapmotivációi mellett- nem feltétlenül azt jelenti, hogy menekülünk valami elől, hanem hogy fejest ugrunk az életbe. Hiszen hogyan lehetne rossz döntés az, hogy elindulunk az ismeretlenbe, kilépünk a komfort zónánkból és teremtünk egy olyan életet magunknak, amit mindig is akartunk. Csak éppen lehet, hogy az otthonunktól távol. Az utazás továbbra is örömöt okoz, megismerjük a világot, az embereket, a kultúrákat. A második fejezet, blogok elemzése résznél rájöttem, hogy nem azért utazunk, hogy elfussunk az élet nehézségei elől, hanem hogy felfedezzük a lehetőségeinket. Hátra hagyunk valamit, ami már nem ad hozzánk, nem pedig elmenekülünk előle. Összességében tehát a „menekülés” nem vette el az utazás eredeti motivációját, hanem új értelmet adott neki.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Turizmus Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | El Camino, menekülés, motiváció, zarándoklat, élet |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Brakszatoriszné Jankó Tímea |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Júl. 02. 13:47 |
Utolsó módosítás: | 2020. Szep. 22. 12:08 |
Actions (login required)
Tétel nézet |