A közfoglalkoztatás és a felnőttképzés kapcsolata

Trájer Ildikó (2020) A közfoglalkoztatás és a felnőttképzés kapcsolata. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_TrajerIldiko_W7IJ8N.pdf] PDF
Szakdolgozat_TrajerIldiko_W7IJ8N.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban be szerettem volna mutatni a közfoglalkoztatás és a felnőttképzés kapcsolatát, mindezt a közfoglalkoztatás és a felnőttképzés bemutatásán keresztül, kiegészítve interjús és kérdőíves kutatással is. Az egyértelműen megállapítható, hogy a közfoglalkoztatásról teljes, jól átlátható, egységes képet nem lehet kapni. A közfoglalkoztatás az egyik legjobban kritizáltabb foglalkoztatási formája a munkaerőpiacnak. Természetesen nemcsak negatív, hanem pozitív oldalát is kiemelik a témával foglalkozó szakemberek. Alapvető tapasztalatom az, hogy a szociális támogatásokban részesülők általában a segélyekre építve rendezik be az életüket, akik bekerülnek a közmunkaprogramokba, azok már egy kicsit jobban nyitnak az egyéb lehetőségek felé. A korábban segélyekből élők számára segít visszakerülni egy élhetőbb, építő jellegű életvitelbe a közfoglalkoztatás, melynek alkalmával újból hozzá kell szokniuk a rendszeres élethez, a pontossághoz, a munkavégzéshez, a foglalkoztatással kapcsolatos és társadalmi elvárásokhoz. Egy részüknek a közfoglalkoztatás lehetőséget teremt arra, hogy valóban használható képzésben vehessen részt, erősíthetik kapcsolataikat, megtanulják a napi rutint, illetve egyéb, munka nélkül nehezebben elsajátítható képességekkel is fel tudják magukat vértezni, aminek segítségével újra bekerülhet a munkaerőpiacra, közfoglalkoztatóhoz vagy esetleg azonnal a normál rendszerű munkaerőpiacra. A közfoglalkoztatásnak, mint eszköznek a kialakulását, hátterét, szabályozási és finanszírozási rendszerét, valamint az Út a munkában programról szóló információkat tárgyaltam munkámban. A közmunka programok fontos szolgáltatása a képzésekbe való bekapcsolódás lehetősége, ennek okán tárgyaltam a felnőttképzést, mint egy életen át tartó tanulás lehetőségét. Azt kiemelten fontosnak tartom megjegyezni, hogy a többszörösen hátrányos helyzetben lévő emberek támogatása komplex feladat, melyre mindenképpen érdemes lenne projektszemléletű esetkezelési módszereket kidolgozni. Fontos lenne, hogy ne csak a szociális ellátásokra fókuszáljanak a döntéshozók, hanem összehangoltak legyenek a szolgáltatások, melyek költséghatékonyak kell, hogy legyenek. A közfoglalkoztatottak számára elengedhetetlen egy hatékony mentorrendszer kidolgozása, ami egyéni támogatást tud nyújtani a támogatott részére. Véleményem szerint a közfoglalkoztatásnak van jövője, de mindenképpen kell egy végső cél, ami pedig az kell, hogy legyen, hogy a programra ne legyen szükség, mégpedig azért, mert olyan kompetenciákkal sikerül az embereket ellátni, amivel nem szorulnak ki a munkaerőpiac perifériájára. Tehát a közfoglalkoztatásnak és a hozzá kapcsolódó képzési rendszernek mindenképpen van létjogosultsága, de a forma finomításán még mindig van mit dolgozni. Annak érdekében, hogy a hátrányos helyzetű, munkaerőpiacról kiszoruló emberek számára jövőkép legyen a közfoglalkoztatás, ahhoz a kapcsolódó körülményeket is meg kell teremteni, mégpedig a munkahelyek teremtését, hogy tényleg legyen hová. A másik fontos probléma, hogy a közfoglalkoztatás keretében foglalkoztatottaknak nyújtott pénzügyi források, bérek nem tudják biztosítani a megfelelő megélhetéshez szükséges pénzügyi hátteret, másrészt a közfoglalkoztatottak számára biztosított munkalehetőségek nem épp inspirálóak számukra, nem érzik magukat hasznosnak a társadalom, a környezetük számára, így értékrendjük nagyban sérülhet. Ez mindenképpen átgondolásra ad okot.  A közfoglalkoztatás keretein belül mindenképp fontos nagyobb teret engedni a képzésnek, hiszen egy-egy szakképesítés tágítja az elhelyezkedés lehetőségét. A hátrányos helyzetű emberek számára gyakran meg kell tanítani a tanulást, illetve meg kell tanítani őket dolgozni. A jelenlegi társadalmi rendszerben ez még jelentős kihívásokat jelent. Zárásként meg szeretném állapítani, hogy a közfoglalkoztatásnak és a hozzá kapcsolódó képzési rendszernek megvan a potenciálja, csak tovább kell fejleszteni.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógia Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Közgazdásztanár mesterképzési szak

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Farkas Julianna
Belső
főiskolai tanár, Pedagógia Tanszék, KVIK

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: felnőttképzés, felnőttoktatás, helyi önkormányzat, közfoglalkoztatás, közmunkaprogram
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Brakszatoriszné Jankó Tímea
Rekord készítés dátuma: 2020. Júl. 02. 13:28
Utolsó módosítás: 2020. Szep. 01. 14:15

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet