Jakab Magdolna (2020) Gyermek- és ifjúkori agresszió, bullying. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.
PDF
Szakdolgozat_Jakab_Magdolna_BGE.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (4MB) |
Absztrakt (kivonat)
Munkám során a gyermek- és ifjúkori agresszió mindennapi jelenlétére, annak lehetséges okaira, megnyilvánulási formáira, lehetséges kezelési módjaira, továbbá a megelőzés lehetőségeire fókuszáltam. A rendelkezésre álló számos szakirodalom mellett vizsgálódásaimat kiterjesztettem primer kutatásokra is. Az elemzések során elsősorban ezek eredményeire koncentráltam. A feltárt eseteket tanulókkal, osztályfőnökökkel, iskolaigazgatókkal, iskolai védőnővel folytatott személyes beszélgetések alapján mutattam be, illetve elemeztem. Minden egyes eset egyedinek tekinthető, azonban számos párhuzam figyelhető meg közöttük többek között abban a tekintetben, hogy milyen tipikus pedagógusi, illetve szülői attitűdök állnak a konfliktusok hátterében. A kérdőíves kutatás eredményeinek értékelésénél 3 középiskola tanulói által adott válaszokat vettem alapul. Az előzetesen felállított hipotézisek alátámasztása, vagy cáfolata is elsősorban a primer kutatások eredményein alapul, nem mellőzve természetesen a feldolgozott szakirodalomban áttanulmányozott ismeretanyagot, adatokat, információkat. A kutatások során feltárt esetek zöménél azt tapasztaltam, hogy a tanulói agresszivitásra - egy-két kivételtől eltekintve – sem az érintett szülők, sem a pedagógusok nem reagálnak helyesen. A köztük lévő együttműködés pedig meglehetősen hiányos. Az aluliskolázott, elhanyagoló szülők, vagy azok, akik gyermekeik iránt túlzottan elfogultak, nem képesek a probléma súlyának értelmezésére, annak hosszú távú kihatásaival sincsenek tisztában. A szeretetet az anyagi jólét biztosításával kompenzáló szülők esetében hosszabb távon szintén óriási kockázatot jelent, hogy gyermekeik nem rendelkeznek megfelelő szabálytudattal, így feltehetően a továbbiakban sem lesznek képesek megfelelően beilleszkedni egy tanulói vagy munkahelyi közösségbe, illetve fennáll annak a veszélye, hogy további közösségeikben is bántalmazóként viselkednek majd. Az általam megismert esetek nagy részében sajnálatos módon a pedagógusok passzív hozzáállása, mulasztása, az áldozatok magára hagyása, a probléma elkendőzése okozott súlyos lelki sérüléseket a bántalmazott tanulók életében. Különösen súlyosnak tartom azokat az eseteket, ahol a pedagógus-szülő baráti kapcsolatok állnak a háttérben, azaz az áldozatok teljesen magukra maradnak, bántalmazóik pedig következmények nélkül követhetik el tetteiket, hiszen tanáraik és szüleik baráti kapcsolatot ápolnak egymással. Egyértelműen beigazolódott, hogy az oktatási intézmények által alkalmazott büntetések (figyelmeztetés, intő) önmagukban semmiféle megoldást nem hoznak a problémákra, tehát kizárólag a büntetések alkalmazása nem alkalmas az agresszív viselkedés visszaszorítására. Láthattunk néhány pozitív példát is azonban, ahol egy-egy osztályközösségen belül rendszeres agressziókezelő programokat vezettek be, illetve megvalósítják az egyéni bánásmód alkalmazását, motiválva ezzel az agresszíven viselkedő tanulókat a jó tanulmányi eredmények elérésére, elősegítve beilleszkedésüket az adott közösségbe, végső soron egyfajta prevenciós tevékenységet is ellátva.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar
Tanszék
Pedagógia Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Közgazdásztanár mesterképzési szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Prevenció, agresszió, bullying, bántalmazás, fenyegetés, mobbing, szublimálás |
SWORD Depositor: | Archive User |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Brakszatoriszné Jankó Tímea |
Rekord készítés dátuma: | 2020. Júl. 02. 11:47 |
Utolsó módosítás: | 2020. Szep. 01. 13:38 |
Actions (login required)
Tétel nézet |