A gyógyturizmus alakulása,fejlődése az Észak-Alföldi régióban, kiemelten Hajdúnánáson

Vass Dóra (2020) A gyógyturizmus alakulása,fejlődése az Észak-Alföldi régióban, kiemelten Hajdúnánáson. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of SzakdolgozatVassDóra.pdf] PDF
SzakdolgozatVassDóra.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (998kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatom témája az Észak-Alföldi turisztikai régió gyógyturizmusának alakulása és fejlődése kiemelten szülővárosomban Hajdúnánáson. A dolgozatom első részében a szekunder kutatásomhoz szakmai könyveket és statisztikai adatokat használtam az egészségturizmus bemutatására. Fontosnak tartottam a piacon uralkodó turisztikai trendek bemutatását. Méltán állíthatom, hogy az Észak-Alföldi turisztikai régió követi a trendeket és kínálatát is ezek alapján igyekszik kialakítani. A gazdag termálvízkincset a lehető legjobban használja ki, komplex szolgáltatásokat alakít ki köré. Hajdúnánás városában már lezárult fejlesztések is azt mutatják, hogy képesek helytállni a turisztikai piacon. A gyógyfürdő az elmúlt 5 évben folyamatos vendégszám és vendégéjszaka növekedést mutat. Ehhez szükségesek voltak a gyógyászati és wellness szolgáltatások bővítései. A gyógyhelyminősítéssel egy új fejezet kezdődött a fürdő életében. Mind bevétel növekedés és pályázati források elérése szempontjából. A versenyképesség megtartása érdekében remekül alkalmazkodtak egy átgondolt fejlesztési tervvel. A strandfürdő helyiek számára hordozott előnyei, az olcsó árak és az elérhető távolság. A legfőbb szegmenst alkotó helyi lakosság azonban a működéshez szükséges bevételek egy részét képezik csak, de a fenntarthatósághoz, az önálló, segítség nélküli üzemeléshez szükséges árbevételt nem garantálják. A kérdőívemből kiderült, hogy a helyi lakosság nem él a fürdő adta kitűnő szolgáltatásokkal.             A piaci helyzetkép megismerése után a primer kutatásomhoz a mélyinterjút alkalmaztam. Ezáltal bővebb képet kaptam a városban és a fürdőben tervezett újításokról. Úgy látom, hogy az egységes fejlesztések a fürdőben és a városban párhuzamosan lehetségesek. A város vezetése is arra törekszik egy tudatos stratégiát hozzon létre. A kutatásom fő célja az volt, hogy bemutassam a Hajdúnánási Gyógyfürdőben már végbe menő fejlesztéseket hatását a jelenre és bizonyítsam, hogy ezek a fejlesztések sikeresek voltak. Ezen kívül választ kerestem arra, hogy a helyi lakosok mennyire élnek a gyógyszolgáltatásokkal és ezek igénybevétele milyen hatással van a közérzetükre. Kutatási kérdéseim az alábbiak voltak: 1. A múltbeli fejlesztési tervek megvalósultak-e? Ezen fejlesztéseknek milyen hatásuk van a fürdő jelenlegi helyzetére? 2. A fürdő igénybevételi lehetősége pozitívan befolyásolja e a helyi lakosság közérzetét? 3. A helyi fürdő fel tudja e venni a versenyt a környékbeli fürdőkkel? 4. A fejlesztési tervek elősegítik-e a fürdő versenyképességének javulását a régióban? Az első kutatási kérdésem a múltbeli fejlesztések megvalósulására és eredményeire vonatkozott. A fürdő vezetői és a statisztikai adatok is megerősítették, hogy a gyógyászati szolgáltatások fejlesztése abszolút hatással van a fürdő jelenlegi helyzetére. Az elmúlt 5 évben a vendégforgalom mindig 150 ezer fő felett volt. A legnagyobb áttörést a fürdő életében a gyógyhely minősítés megszerzése jelentette 2018-ban. Ebben az évben a vendégforgalmi számok elérték a 170 ezer főt. Emellett a szálláshelyek bővítése is pozitív hatást idézett elő. Az átlagos tartózkodási idő az országos átlag felett van, valamint a vendégéjszakák száma is nagymértékben nőtt.             Kutatásom során szerettem volna rálátást kapni arra, hogy helyi lakosság közérzetére milyen hatást gyakorol a gyógyfürdő. A kérdőívet kitöltő helyi lakosok válaszaiból azt a következtetést sikerült levonnom, hogy nem használják ki a város és a fürdő adta lehetőségeket. A városkártya használatával kedvezményes belépőjegyet tudnak váltani, emellett az OEP által biztosított ingyenes kezelések is elérhetőek. A kérdőívből és a fürdő vezetők elmondásából is az derült ki, hogy az OEP által támogatott kezelések igénybevétele egyre inkább csökken. Pozitívumnak mondható ugyan, hogy a látogatók közül többen is használják a helyi pénznemet, a Bocskai Koronát, ezzel segítve a pénz városban maradását.             Az Észak-Alföldi turisztikai régióban megtalálható népszerű egészségturisztikai célpontokhoz képest még sok fejlesztést kell végre hajtani a Hajdúnánási Gyógyfürdőben, hogy olyan nemzetközi hírnévre tegyen szert, mint Debrecen vagy akár Hajdúszoboszló. Az adottságok, mint a jó minőségű gyógyvíz, a jó megközelíthetőség és a családias jelleg azt mutatják, hogy a későbbiekben fel tudják venni a versenyt a környékbeli fürdőkkel.             A megfogalmazott fejlesztési tervek mindenképp a jelenkornak megfelelő fürdő komplexum kialakítását eredményezné. Viszont ehhez pályázati források szükségesek, ugyanis a fürdő és az önkormányzat saját forrásból nem tudja ezt finanszírozni. A marketing referenssel készített mélyinterjúmból kiderült, hogy a városban is rengeteg fejlesztés zajlik és várható a közeljövőben is. Hajdúnánás városa is részt vesz a Zöld Város programban, ezáltal támogatva az infrastruktúra fejlődését, javítják a település általános környezeti állapotát és elősegítik a fenntartható fejlődést. A fiatalok számára létrehozott támogatásokkal próbálják a szakképzett munkaerőt helyben tartani. A pozitív városkép kialakításáért az elmúlt években a legtöbb panellakást kívülről felújították, a fürdő előtti utcát és a sportpálya előtti területet korszerűsítették. A város marketing és kommunikációs tevékenységét tekintve a környező településekhez képest is az élvonalba tartozik.             Kutatási kérdéseimet megválaszoltam a mélyinterjúk és a rövid kérdőív alapján. Véleményem szerint minden tényező adott, annak érdekében, hogy a fejlesztési munkálatok megkezdődjenek és ezután Hajdúnánás városa megfelelő hazai és nemzetközi hírnévre tegyen szert.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Hefelle Kiss Ferenc
Külső
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fejlesztés(ek), fejlesztési hitel(ek), gyógyturizmus, wellness, Észak-Alföld
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Brakszatoriszné Jankó Tímea
Rekord készítés dátuma: 2020. Júl. 02. 11:47
Utolsó módosítás: 2020. Szep. 22. 12:14

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet