Use of European Union funding: tendering and public procurement. Presentation of the project 'extension, development of the wastewater treatment plant in the agglomeration of Révfülöp'

Mátyus Máté (2015) Use of European Union funding: tendering and public procurement. Presentation of the project 'extension, development of the wastewater treatment plant in the agglomeration of Révfülöp'. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat Mátyus Máté VÉGLEGES.pdf] PDF
Szakdolgozat Mátyus Máté VÉGLEGES.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (831kB)

Absztrakt (kivonat)

Dolgozatomban az Európai Unió stratégiáját az Új Magyarország Fejlesztési Terv elemzésével mutatom be. A fő célkitűzések (Konvergencia; Regionális versenyképesség és foglalkoztatás; Európai területi együttműködés) és fejlesztési tervek részletezésével betekintést kapunk az operatív rendszerek kialakításának alapjaiba. Ezt követően a Környezet és Energia Operatív Program célrendszerét, főként a Szennyvízkezelési témában megalkotott megvalósítási terveket emelem ki. A KEOP Szennyvíztisztítási alprogramjának részleteit ismertetvén példaként hozom fel a Révfülöpi Szennyvíztisztító fejlesztésének projektjét. Itt részletezem a közbeszerzési eljárás egymást követő lépéseit, valamint a konkrét szituációban felmerült kisebb akadályokat. A 2007-2013-as programozási időszak lényege a kohézió megteremtése volt, azonban az ezt követő időszaké a megteremtett értékek fenntartását tűzi ki célul. Ebből kifolyólag az esettanulmány vizsgálata után további lehetőségeket vetítek elő a 2014-2020 Környezet és Energiahatékonyság Operatív Program keretei közt a szennyvízelvezetés – és tisztítás témakörében. Szakdolgozatom során kutatásaimat igyekeztem abból a szemszögből vizsgálni, hogy az alábbi kérdésekre választ kapjak: • A szabályozás hogyan segíti az uniós források hatékony és átlátható felhasználását a kohéziós politika tagállami megvalósítása során ? • Milyen lépéseket szükséges megtenni a korrupció elfolytására a közbeszerzési eljárások folyamán ? Mi a megítélésünk ebben a témában az európai unióban ? • Távol állnak az eddig elért eredmények a Környezet és Energia Operatív Program által lefektetett céloktól? A szabályozás önmagában nem segítené a források ésszerű elosztását. Mivel úgy gondolom, a közbeszerzéssel kapcsolatos eljárások manapság nem csak Magyarországon, de az Európai Unióban is napi szintű problémákat vetnek fel, így nem kerülhettem el a forrásokkal való visszaélés, a korrupció melegágyának tekintett politikai és gazdasági összefonódások témáját sem. A Transparency International független szervezet által kiadott jelentés szerint Magyarország korrupció szempontjából a magas kockázattal biró tagállamok közé tartozik. A legnagyobb szerepe a szabályokat megtartató ellenőrzési testületeknek van. Ezeket az ellenőrzési rendszereket az idő múlásával időről- időre meg kell újítani, ennek érdekében jön létre az új Közbeszerzési Törvény, melynek utolsó tárgyalási fázisához értünk az elmúlt hetekben. Az ebben szereplő részek segítik elő a korrupció elfolytását, a politikai és gazdasági összefonódásoknak köszönhető kétes pályázatok megszűrését. Bár még a közbeszerzési eljárások szempontjából nem zárult le a 2007-2013-as programozási időszak, azt kijelenthetjük, hogy Magyarország felzárkózása megindult a nyugati országok színvonalához. Természetesen a gazdasági világválság nagyban módosította az előzetes célkitűzéseket, de végül a projektek megvalósulni látszanak, néhol hazai források felhasználásának segítségével. A 2014-2020-as programozási időszakban sok lehetőség nyílik a meg nem valósult fejlesztések végrehajtására, a már meglévők fenntartására. Reményeim szerint Magyarország nagy problémái is megoldódnak az új időszakban, a foglalkoztatottság és a felzárkóztatás. Ahhoz, hogy ezt elmondhassuk, a sok változtatás közül a KEOP-ot kiemelve az alábbi javaslatokat teszem: A megoldás az egész pályázati rendszer olyan átalakítása lehetne, amelyben a hosszú távú fenntarthatóság, a hatékonyság és a társadalmi hasznosság szerepel célként. A pályázati feltételrendszert a gazdasági-társadalmi lehetőségekkel összhangban lenne szükséges kialakítani. Az állami, önkormányzati intézmények 100%-os támogatású projektjeinél a fenntartási költségek tervezését a pályázatírói oldalon megalapozottabbá kellene tenni. Az értékelés során is nagyobb figyelmet lehetne erre fordítani. A fenntartás finanszírozásának rendszerét stabilabb alapokra szükséges helyezni. A környezeti célok megvalósítását esetenként az akadályozza, hogy egyetlen konstrukció vagy egyetlen alap nem tudja finanszírozni az adott cél leghatékonyabb, környezeti szempontból leginkább kívánatos módját. Ilyen lehet pl. a napelemmel működő szivattyú, vagy ilyenek a termikus hulladékhasznosítók. Ha egyazon területen, térségben több környezeti probléma kezelésére is sor kerül pl. egy önkormányzat részéről, akkor igazán hatékony az lenne, ha egy projekt keretében tudná azt megvalósítani. Így a kölcsönhatások inkább segítenék, mint akadályoznák egymást, a tervek, a megvalósítási munkák összehangolhatók. Ennek egy változata, ha adott környezeti cél érdekében több projekt összehangolt támogatása történne meg. A révfülöpi projekt vizsgálata során levontam a következtetést a mai közbeszerzési rendszer működéséről. Az eljárások adminisztratív összetettsége lassítja és ezáltal veszélyezteti a projektek végső megvalósítását. A fejlesztések általában csúszással kezdődnek, azonban a határidők rákényszerítik a kivitelezőket a gyors munkavégzésre. Ez az esetek nagy részében a minőség rovására megy. A révfülöpi eljárás során a tulajdonos bírságot volt köteles fizetni, mert a fejlesztések eredménye nem egyezett 100%-ig a Környezet és Energia Operatív Program alapelveivel és célkitűzéseivel. A szennyvízkezelő rendszer nem üzemel tökéletesen, a Balaton vizét befolyásoló szennyezés ugyan alacsonyabb szinten, de még mindig jelen van. Habár a régió lakosainak 85%-a elégedett a fejlesztésekkel (modernizált infrastruktúra, ingatlan árak emelkedése), ezeket a hiányosságokat javasolt pótolni, esetleg a 2014-2020 programozási időszak forrásaiból. Az eljárások reformját biztosító új közbeszerzési törvény megalkotása az utolsó fázishoz ért. Az új törvény átláthatóbbá, gyorsabbá teszi beszerzési folyamatokat, ezzel a források felhasználása is hatékonyabb lesz. A következő ciklusban mindenképpen törekedni kell az integrált, több forrásból finanszírozott, többszereplős, átjárható, rugalmas pályázati lehetőségek kialakítására.

Magyar cím

Európai uniós források felhasználása: pályázat és közbeszerzés. A Révfülöpi agglomeráció szennyvíztelepének bővítése, fejlesztése c. projekt bemutatása.

Angol cím

Use of European Union Funding: Tendering and Public Procurement. Presentation of the Project 'Extension, Development of the Wastewater Treatment Plant in the Agglomeration of Révfülöp'

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi és Európa-tanulmányok Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Gazdálkodás (angol nyelvű)

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Kruppa Éva
NEM RÉSZLETEZETT
főiskolai tanár

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Közbeszerzés, Kohéziós Alap, EU-támogatás, Révfülöp, Ivóvíz, Vízgazdálkodás
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Rekord készítés dátuma: 2016. Ápr. 05. 15:03
Utolsó módosítás: 2016. Ápr. 05. 15:03

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet