Mátyus Máté (2015) Use of European Union funding: tendering and public procurement. Presentation of the project 'extension, development of the wastewater treatment plant in the agglomeration of Révfülöp'. Külkereskedelmi Kar.
PDF
Szakdolgozat Mátyus Máté VÉGLEGES.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (831kB) |
Absztrakt (kivonat)
Dolgozatomban az Európai Unió stratégiáját az Új Magyarország Fejlesztési Terv elemzésével mutatom be. A fő célkitűzések (Konvergencia; Regionális versenyképesség és foglalkoztatás; Európai területi együttműködés) és fejlesztési tervek részletezésével betekintést kapunk az operatív rendszerek kialakításának alapjaiba. Ezt követően a Környezet és Energia Operatív Program célrendszerét, főként a Szennyvízkezelési témában megalkotott megvalósítási terveket emelem ki. A KEOP Szennyvíztisztítási alprogramjának részleteit ismertetvén példaként hozom fel a Révfülöpi Szennyvíztisztító fejlesztésének projektjét. Itt részletezem a közbeszerzési eljárás egymást követő lépéseit, valamint a konkrét szituációban felmerült kisebb akadályokat. A 2007-2013-as programozási időszak lényege a kohézió megteremtése volt, azonban az ezt követő időszaké a megteremtett értékek fenntartását tűzi ki célul. Ebből kifolyólag az esettanulmány vizsgálata után további lehetőségeket vetítek elő a 2014-2020 Környezet és Energiahatékonyság Operatív Program keretei közt a szennyvízelvezetés – és tisztítás témakörében. Szakdolgozatom során kutatásaimat igyekeztem abból a szemszögből vizsgálni, hogy az alábbi kérdésekre választ kapjak: • A szabályozás hogyan segíti az uniós források hatékony és átlátható felhasználását a kohéziós politika tagállami megvalósítása során ? • Milyen lépéseket szükséges megtenni a korrupció elfolytására a közbeszerzési eljárások folyamán ? Mi a megítélésünk ebben a témában az európai unióban ? • Távol állnak az eddig elért eredmények a Környezet és Energia Operatív Program által lefektetett céloktól? A szabályozás önmagában nem segítené a források ésszerű elosztását. Mivel úgy gondolom, a közbeszerzéssel kapcsolatos eljárások manapság nem csak Magyarországon, de az Európai Unióban is napi szintű problémákat vetnek fel, így nem kerülhettem el a forrásokkal való visszaélés, a korrupció melegágyának tekintett politikai és gazdasági összefonódások témáját sem. A Transparency International független szervezet által kiadott jelentés szerint Magyarország korrupció szempontjából a magas kockázattal biró tagállamok közé tartozik. A legnagyobb szerepe a szabályokat megtartató ellenőrzési testületeknek van. Ezeket az ellenőrzési rendszereket az idő múlásával időről- időre meg kell újítani, ennek érdekében jön létre az új Közbeszerzési Törvény, melynek utolsó tárgyalási fázisához értünk az elmúlt hetekben. Az ebben szereplő részek segítik elő a korrupció elfolytását, a politikai és gazdasági összefonódásoknak köszönhető kétes pályázatok megszűrését. Bár még a közbeszerzési eljárások szempontjából nem zárult le a 2007-2013-as programozási időszak, azt kijelenthetjük, hogy Magyarország felzárkózása megindult a nyugati országok színvonalához. Természetesen a gazdasági világválság nagyban módosította az előzetes célkitűzéseket, de végül a projektek megvalósulni látszanak, néhol hazai források felhasználásának segítségével. A 2014-2020-as programozási időszakban sok lehetőség nyílik a meg nem valósult fejlesztések végrehajtására, a már meglévők fenntartására. Reményeim szerint Magyarország nagy problémái is megoldódnak az új időszakban, a foglalkoztatottság és a felzárkóztatás. Ahhoz, hogy ezt elmondhassuk, a sok változtatás közül a KEOP-ot kiemelve az alábbi javaslatokat teszem: A megoldás az egész pályázati rendszer olyan átalakítása lehetne, amelyben a hosszú távú fenntarthatóság, a hatékonyság és a társadalmi hasznosság szerepel célként. A pályázati feltételrendszert a gazdasági-társadalmi lehetőségekkel összhangban lenne szükséges kialakítani. Az állami, önkormányzati intézmények 100%-os támogatású projektjeinél a fenntartási költségek tervezését a pályázatírói oldalon megalapozottabbá kellene tenni. Az értékelés során is nagyobb figyelmet lehetne erre fordítani. A fenntartás finanszírozásának rendszerét stabilabb alapokra szükséges helyezni. A környezeti célok megvalósítását esetenként az akadályozza, hogy egyetlen konstrukció vagy egyetlen alap nem tudja finanszírozni az adott cél leghatékonyabb, környezeti szempontból leginkább kívánatos módját. Ilyen lehet pl. a napelemmel működő szivattyú, vagy ilyenek a termikus hulladékhasznosítók. Ha egyazon területen, térségben több környezeti probléma kezelésére is sor kerül pl. egy önkormányzat részéről, akkor igazán hatékony az lenne, ha egy projekt keretében tudná azt megvalósítani. Így a kölcsönhatások inkább segítenék, mint akadályoznák egymást, a tervek, a megvalósítási munkák összehangolhatók. Ennek egy változata, ha adott környezeti cél érdekében több projekt összehangolt támogatása történne meg. A révfülöpi projekt vizsgálata során levontam a következtetést a mai közbeszerzési rendszer működéséről. Az eljárások adminisztratív összetettsége lassítja és ezáltal veszélyezteti a projektek végső megvalósítását. A fejlesztések általában csúszással kezdődnek, azonban a határidők rákényszerítik a kivitelezőket a gyors munkavégzésre. Ez az esetek nagy részében a minőség rovására megy. A révfülöpi eljárás során a tulajdonos bírságot volt köteles fizetni, mert a fejlesztések eredménye nem egyezett 100%-ig a Környezet és Energia Operatív Program alapelveivel és célkitűzéseivel. A szennyvízkezelő rendszer nem üzemel tökéletesen, a Balaton vizét befolyásoló szennyezés ugyan alacsonyabb szinten, de még mindig jelen van. Habár a régió lakosainak 85%-a elégedett a fejlesztésekkel (modernizált infrastruktúra, ingatlan árak emelkedése), ezeket a hiányosságokat javasolt pótolni, esetleg a 2014-2020 programozási időszak forrásaiból. Az eljárások reformját biztosító új közbeszerzési törvény megalkotása az utolsó fázishoz ért. Az új törvény átláthatóbbá, gyorsabbá teszi beszerzési folyamatokat, ezzel a források felhasználása is hatékonyabb lesz. A következő ciklusban mindenképpen törekedni kell az integrált, több forrásból finanszírozott, többszereplős, átjárható, rugalmas pályázati lehetőségek kialakítására.
Magyar cím
Európai uniós források felhasználása: pályázat és közbeszerzés. A Révfülöpi agglomeráció szennyvíztelepének bővítése, fejlesztése c. projekt bemutatása.
Angol cím
Use of European Union Funding: Tendering and Public Procurement. Presentation of the Project 'Extension, Development of the Wastewater Treatment Plant in the Agglomeration of Révfülöp'
Intézmény
Budapesti Gazdasági Főiskola
Kar
Tanszék
Nemzetközi és Európa-tanulmányok Intézeti Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Nemzetközi Gazdálkodás (angol nyelvű)
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Közbeszerzés, Kohéziós Alap, EU-támogatás, Révfülöp, Ivóvíz, Vízgazdálkodás |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Turányi Nóra |
Rekord készítés dátuma: | 2016. Ápr. 05. 15:03 |
Utolsó módosítás: | 2016. Ápr. 05. 15:03 |
Actions (login required)
Tétel nézet |