Juhnyevics Julia (2019) Tej és tejtermékek fogyasztói szokásainak alakulása 2019-ben. Külkereskedelmi Kar.
PDF
juhnyevics_julia_c4fieg_szakdolgozat.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
Szakdolgozatom témája, egy olyan alapvető élelmiszer fogyasztási szokásának és piacának vizsgálatával foglalkozik, amely az emberiség táplálkozásában legalább 10 000 éve jelen van. A tej és tejtermékek fogyasztása nagyon fontos és egyben problémákkal teli kutatási terület. Az elmúlt években új étrendek alakultak ki, melyeknek fő eleme az állati eredetű élelmiszerek, de leginkább a tejtermékek mellőzése. Ennek köszönhetően alternatívaként, magból készült italok jelentek meg a polcokon, mint tejhelyettesítő termékek. Ahhoz, hogy megértsük, hogy mi befolyásolja a tej és tejtermékek fogyasztási és vásárlási szokásait, ismernünk kell a piacot, annak befolyásoló tényezőit, valamint tudatában kell lennünk annak, hogy milyenek a fogyasztók pszichológiai tényezői, attitűdjei. A globalizáció hatására napjainkban a világ tejtermelési piacán jelentős átalakulás megy végbe. A fenntartható fejlődés nevében, a károsanyag kibocsátás csökkenése érdekében a fejlett országokban folyamatosan fogy a szarvasmarha állomány, azonban az egy tehénre jutó tejhozam nő. 2014-ben, az Oroszország által bevezetett élelmiszer-embargó jelentősen átalakította a nemzetközi tehéntej export és import szerkezetét. Az elmúlt években új étrendek alakultak ki, melyeknek fő eleme az állati eredetű élelmiszerek, de leginkább a tejtermékek mellőzése. Ennek köszönhetően alternatívaként, magból készült italok jelentek meg a piacon, mint tejhelyettesítő termékek. Kutatásomban több elismert nemzetközi szervezet (FAO, Eucolait, stb.) kiadványai és internetes elérhetőségeikből, valamint nemzetközi Statisztikai Hivatalok adatai lapján elemeztem a tej és tejtermékek, ezen belül tehéntej piacának szerkezetét, szegmenseit, termékeit és fogyasztói szerkezetét. Megvizsgáltam a nemzetközi export és importot, valamint tej árának alakulását. Az eredmények alapján elmondható, hogy világszerte a tejtermelés mennyisége folyamatosan nő, azonban a fejlett országokban, mint például Egyesült Államok a folyadék tej fogyasztása csökken. Ennek egyik oka az alternatív tej megjelenése. Oroszországban a folyékony tejfogyasztás stagnál, inkább egyre többen FMCG terméket fogyasztanak, mit például túródesszert és kanalas-, illetve ivójoghurt. Az előrejelzések alapján 10 éven belül a fejlődő országok, mint India, Pakisztán, Brazília és Kína átveszik a vezető pozíciót a nemzetközi tejszektorban Az elméleti felvetést követően a primer kutatásomban elsősorban a tehéntej fogyasztására és annak felhagyásának vizsgálatára szűkítem. A kérdőívet magyar, angol és orosz nyelven készítem el, és az internetnek köszönhetően 250 értékelhető eredmény született. Az elemzés során nagyon érdekes eredmények születtek. A válaszadók többségének a tejről a fehér, egészséges és a kávé jutott eszébe. A kitöltők között jellemzően nők voltak, akik 31-40 év közöttiek, városban lakik, egyetemi vagy főiskolai végzettéggel rendelkezik és egészségesnek találja a tej és tejtermékeket. Kutatásom során arra jutottam, hogy a tejfogyasztók egyre tudatosabbak. Jellemzően a válaszadók között beazonosítható az új LOHAS fogyasztócsoport. A tej elhagyók aránya keletről nyugatra tartva egyre nő. Ez jól tükrözi az elméleti részben említett új fogyasztói magatartás mintáját. Ezt követően a tanulmányom utolsó részében megfogalmaztam javaslatom, miszerint a tejszektor marketing szakembereinek nagyobb figyelmet kell fordítani a tudatos vásárlók igényeire.
Magyar cím
Tej és tejtermékek fogyasztói szokásainak alakulása 2019-ben
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Tejtermékek, Fogyasztói szokások |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Turányi Nóra |
Rekord készítés dátuma: | 2019. Dec. 14. 12:52 |
Utolsó módosítás: | 2020. Feb. 25. 08:55 |
Actions (login required)
Tétel nézet |