Egy középméretű vállalat fájlszerver-átalakításának terve

Matika Patrik Péter (2019) Egy középméretű vállalat fájlszerver-átalakításának terve. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Egy középméretű vállalat fájlszerver-átalakításának terve.pdf] PDF
Egy középméretű vállalat fájlszerver-átalakításának terve.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of img20191212_18083197.pdf] PDF
img20191212_18083197.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (154kB)

Absztrakt (kivonat)

• A folyamat tervezésének szempontjai, alapelvei: Az adatok, felhasználói adatok és fájlok erősen szenzitív adatnak számítanak, az adat-kommunikáció biztonsága kiemelt szempontot képvisel a tervezés során. A párhuzamosság, folytonosság egy ilyen, nagy adathalmazokat megmozgató fájlszerver-rendszer esetében szintén kiemelt szempont. Egy ilyen folyamat kiépítése folyamán, mikor arról kell döntenünk, melyik termékverziót érdemes használni, mindig csak a kérdés felmerülésének időpillanatában létező, egymással kompatibilis termékverziókat vesszük figyelembe, és csak azokkal tervezünk. • Operációs rendszer kiválasztásának okai: A windows nagyon sok, fontos termék támogatását megszünteti a közeljövőben. Ezek közé tartozik a jelenlegi fileszerver operációs rendszer támogatottsága is. A mostani fájlszerver Windows Server 2008R2 támogatást élvez. Ez egy jelenleg működőképes operációs rendszer, de sajnos a support-ja 2020. január 14-án megszűnik. A támogatás megszűnésének pedig nyilvánvalóan következményei is vannak. • Felhő, mint opció: A felhő lényege, hogy mikor egy user Cloud-rendszerek igénybevételével dolgozik, lényegében egy külső szolgáltató eszközeit használja, a saját eszközei segítségével. Ezeket a szolgáltatásokat hálózaton keresztül érheti el, publikus felhő esetében az interneten keresztül, privát felhő esetében a helyi hálózaton vagy az interneten. Az adatok egy részét vagy egészét pedig külső, távoli szervereken tárolják. • A csoportokon belüli jogosultságok megfelelő kiosztása: A vállalaton belüli jogosultságok beállítása jelenleg a SecondLine feladata. Ám mindez nem egy automatikus rendszer alapján működik, mindent egyesével, manuálisan kell hozzáadni. Amennyiben egy felhasználó szeretne hozzáférni egy mappához, megkeresi az IT-t egy virtuális igény, úgynevezett jegy formájában, és ha a felhasználó közvetlen felettese jóváhagyja és megerősíti, hogy a user hozzáférhet és hozzá is kell férnie a mappához olvasási vagy írási joggal, egy SecondLine-os munkatárs hozzáadja a profiljához a megfelelő jogosultságot manuálisan. Ez sok-sok értékes percet vehet el más feladatok elől. • IDM projekt: Az IDM projekt a felhasználó felvétele és virtuális létrehozása folyamán fog szerepet kapni. • Áthelyezési, migrációs lehetőségek: Storage Migration Service: Az új fájlszervereknek nem kell feltétlenül Windows Server 2019 verziójúnak lenniük, de egy ilyen operációs rendszerrel telepített kiszolgálónak kötelezően szükséges lennie a konfigurációban. • Biztonság, A biztonsági csoportok kialakításának fő szempontjai: Célszerű és ajánlott úgy kialakítani őket, hogy nevükből egyértelmű legyen, melyik megosztáson, milyen jogokat biztosít a tagjainak. Ez hozzájárul a kialakítás és az üzemeltetés hatékonyságához és gördülékenységéhez. • Mentés, archiválás, törlés: Bármilyen szervezetről beszélünk, az ott dolgozó emberek, alkalmazottak egyfolytában adatot termelnek. Egy felhasználónak már az előtt, hogy a cég alkalmazottja lett, adatai vannak. Amint alkalmazottá válik, kap egy felhasználó nevet, e-mail címet, jogosultságokat, ez is mind-mind adat. Ezen adatok pedig nem tárolódnak örökre a szervereken, van egy útjuk, amit nevezhetünk életciklusnak is. Létrehozásuk után, eltárolódnak, majd egy ideig a felhasználók hasznosítják őket, megosztott mappákban és e-mail-ekben megosztják egymással. Amikor az adat életciklusa azon részéhez ér, mikor már nem szükséges a mindennapi, üzemszerű használathoz, archiválásra kerül. Szervezeti elvek alapján és törvényi előírások alapján egy ideig archiváltan várakoznak, majd ha ez az időtartam letelt, törlésre kerülnek. • Mentési ütemezések: A vállalaton belül jelenleg a fájlszerverről heti, havi féléves és éves mentés történik. • RPO és RTO: Ez a két fogalom, mutató különösen fontos lehet egy fájlszerver kapcsán. Az RPO a „Recovery Point Objective”, az RTO pedig a „Recovery Time Objective” rövidítése. Ez a rendelkezésre állás két legfontosabb mutatója. • A folyamat monitorozása, teljesítmény elemzése: A fájlszerver teljesítményét befolyásoló tényezők: A fájlszerver teljesítményét befolyásoló tényező a már említett meghajtó típusa, a HDD és SSD közti különbségek. Befolyásoló tényező lehet még, ha egy kazetta megtelik és nem cseréljük le időben.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Gazdaságinformatika Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Gazdaságinformatikus

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: fájlszerver, IDM projekt, archiválás
Felhasználói azonosító szám (ID): Matika Patrik Péter
Rekord készítés dátuma: 2019. Dec. 13. 15:17
Utolsó módosítás: 2019. Dec. 13. 15:17

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet