Old roads, new roads - Evolution and challenges of land transportation and logistics

Károlyi Kyra (2019) Old roads, new roads - Evolution and challenges of land transportation and logistics. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of Old roads new oads Evolution and challenges of land transportationand logistics.edited.pdf] PDF
Old roads new oads Evolution and challenges of land transportationand logistics.edited.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Károlyi Kyra Budapest, 2019 ABSZTRAKT A Régi utak, Új utak - A szárazföldi szállítmányozás és logisztika evolúciója és kihívásai című disszertáció célja, hogy holisztikus képet alkosson a közúti és a vezetékes szállítás történetéről és fejlődéséről, valamint az utóbbi években a modern technológia és a globalizáció jelentette kihívásokról. A fentiekből következik, hogy a disszertáció szükségszerűen történelmi megközelítést fog alkalmazni, vagyis hiányoznak a széles, átfogó hipotézisek, és inkább a terület evolúciójának, mint folyamatának a középpontjában áll. Ennélfogva a hipotézisünk és a disszertáció szempontjából megfogalmazott kutatási kérdések nem fognak sok párhuzamot felvetni. Közöttük megvizsgáljuk a szárazföldi szállítás és a logisztika történetét, fordulópontjait (mint például a befektetőknél és a találmányoknál), valamint a kihívásokat és kilátásokat. Az irodalmi áttekintésnek azonban jelentősége lesz, mivel néhány, de szűk fogalommeghatározásra lesz szükség a kutatás megértéséhez. Ugyanakkor, mint minden tudományos kutatás, ez az értekezés sem mentesíthető egy egyértelműen és jól megfogalmazott metodika létrehozásából a kutatási megközelítés, filozófia, stratégia, tervezési adatok és korlátok meghatározásával. A disszertáció célja a rakományszállítás vizsgálata, mint áruszállítás, nem pedig az emberek szállítása. Ilyen módon az utak és a teherszállítás öt korszakára összpontosít. Először megvizsgálja a perzsa és a római korszak alatt épített korai utakon. Ezután a 19. század előtt épült Új Út Hálózatokkal foglalkozik majd. A harmadik ellenőrzött szakasz az úgynevezett Ipari Civil mérnökség lesz a 18–19. és a 20. század között. Ennek a történelmi elemzésnek az utolsó két fejezete az úthálózat felépítésével és használatával a 20. században, majd a Modern utakon történő vizsgálatával zárul le. A fent említett kutatás során nemcsak az úthálózat technikáival és fejlesztésével fogunk megismerkedni, hanem megpróbáljuk megérteni a logisztika technikáit, valamint a szállítmányozás és annak eszközeinek fejlődését is. Végül, a közúti hálózatok és a logisztikai berendezések ezen fejlődésének vizsgálata alapján, a kutatás megvizsgálja a közúti szállítás jövőbeni kihívásait és lehetséges fejlesztéseit. BEVEZETÉS A szállítás nagyon alapvető evolúciós igény. Az A pontból a B pontba kell elérni a túléléshez. Mindenki ezt teszi. Minden ezt teszi - valójában még a növények is tropizmust csinálnak. A szállítás a változás egyik formája, amelynél törekednünk kell a hatékonyságra és a folyamatos fejlesztésekre. Másfelől a javak szállítása, vagy inkább bármi más rajtunk kívül való elszállítása olyan dolog, amelyet csak a továbbfejlesztett szervezetek képesek megtenni. Gondoljunk például a legtöbb madárra. Különböző típusú anyagokat szállítanak, hogy olykor rendkívül bonyolult fészkeket készítsenek. Azért teszik ezt, mert az élőlények nagyon-nagyon intelligens formáját képviselik ezen a világon. Az emberekhez hasonlóan nagyon hosszú története volt a szállításukban. Azóta, hogy elkezdtük a szerszámok készítését - inkább dolgok készítését - rájöttünk, hogy könnyebb egy már létező darabot elszállítani, mint változó körülmények között folyamatosan újakat létrehozni. És ez a lépés, legalábbis evolúciós szempontból, csak az első lépés a 6 sáv széles autópályák létrehozásához az áruszállítás javára. Ez a disszertáció minden lehetséges mélységben megvizsgálja ezt a rést, mert még ha ez csak egy kis lépés is az evolúció szempontjából - nagy lépések, találmányok, küzdelmek és sikerek sorozata. Tehát ez a kutatás ezeket foglalja magába - hogyan jutunk el egy olyan pontból, amikor rájöttünk, hogy könnyebb valamit elszállítani, mint re kreálni, egy olyan pontig, ahol a globális logisztika az életünk egyik legfontosabb későbbi folyamata. Melyek voltak az utazás fő szakaszai, ki és mi játszott ilyen nagy szerepet az egész megtörténésében, és mik a sarkon a közelgő fejlesztések? Ez a kutatás most egy történelmi leírásra összpontosít, nem pedig egy adott körülmény vagy helyzet elemzésére. Mint ilyen, látnunk kell, hogy maga a cél egyértelműen meghatározni a szállítmányozást folyamatát. Ehhez a disszertáció lineáris lesz és az emberiség történetének különböző korszakait fogja feldolgozni. Nemcsak a közúthálózat, hanem a szabadalmaztatott rendszerek fejlődésére is összpontosítanunk kell, például az Otto motor feltalálására és annak hatására a szállítmányozásra. Ezért a disszertáció a „Korai utak” feltárásával kezdődik. Ez alatt a közúti szállítás első módszereit és hálózatát értjük, amelyet az őskorban hoztak létre, és amelyet a Római és Perzsa birodalmak hosszú távú építkezései koronáztak. A második fejezet az útépítésről és a találmányokról szól a reneszánsz középkori korszakaiban, ahol az államok elkezdték a kereskedelmi szállításból származó jövedelemszerzést. A harmadik elem az úgynevezett Ipari civil mérnökség vizsgálatát foglalja magában, ahol az európai (brit, francia és olasz) mérnökök úttörővé tették az autópálya-építkezés új módszereit, és akik ténylegesen úttörői voltak annak, amit manapság „utaknak” tekintünk. A negyedik fejezetben tovább vizsgáljuk az Ipari civil mérnökség egy másik, a 20. századra forduló szövését, ahol az ipari forradalom az első, nagyobb sebességű motoros járművek használatát eredményezi, így az útépítés fejlődése elkerülhetetlenül előrelépett. Végül át kell tekintenünk a modern utakra, modern járművekkel - hogyan bontakozott ki, milyen kultúrát teremtett, milyen egyéb hatásokat fejt ki jelen pillanatban is. Hogyan minimalizálhatjuk a fent említettek veszélyeit és maximalizálhatjuk a hatékonyságot a modern technológia segítségével? ÖSSZEFOGLALÁS Közúthálózatunk fejlesztése annak fajtái fejlesztésének köszönhető. Vontatás, szállítás, szervezett mozgás egy meghatározott hálózaton keresztül, egyedülálló ezen a bolygón az emberekre tekintve. Ahogy mi „nőttünk”, az utak is növekedtek - ahogy javultunk, a járműveink is javultak. Sötétebb időkben a fejlesztési és karbantartási képességeink ezen rendszereket illetően megálltak. Amikor megtaláltuk az utat, megtaláltuk a módját is ezek építésére és fejlesztésére. Az utóbbi években, amikor globalizáltuk a bolygót, amikor elkezdtük bolygónkat eszköznek tekinteni, amikor ezeket a hálózatokat elkezdtük használni, hogy a világot „sajátunkká alakítsuk”, a Föld szép lassan ellenünk fordult. A globális szárazföldi szállítás, valamint a felhasználás és logisztika az emberi találmányok szempontjából nagy sikert jelent - ugyanakkor ez egyúttal civilizációnk egyik legnagyobb fenyegetését is jelenti: a globális felmelegedést. Ahogy a rómaiak uralkodtak a valaha volt legnagyobb úthálózatok felépítésében, karbantartásában, kezelésében és üzemeltetésében, szintén szükségünk van ugyanolyan szintű multinacionális együttműködésre, hogy megoldjuk ezt a problémát ugyanúgy, ahogy az okoztuk: közlekedéssel. Ha ezt nem sikerül megtenni, az meglátszik majd a fejlődésünkön, terjeszkedésünkön, de ha sikerrel járunk, hosszú távú túlélésünket és egy új, virágzó korszakot hozhatunk létre.

Magyar cím

Régi utak, új utak - A szárzföldi szállítmányozás és logisztika evolúciója és kihívásai

Angol cím

Old roads, new roads - Evolution and challenges of land transportation and logistics

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Nemzetközi Gazdaságtan Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Nemzetközi Gazdálkodás (angol nyelven)

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Logisztika, Szállítmányozás, Utak
Felhasználói azonosító szám (ID): Turányi Nóra
Rekord készítés dátuma: 2019. Dec. 07. 08:50
Utolsó módosítás: 2020. Feb. 25. 11:30

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet