Mi motiválja a gyerekeket a tanulásban? Milyen szerep jut a külső és belső indítékoknak?

Galambos Orsolya (2015) Mi motiválja a gyerekeket a tanulásban? Milyen szerep jut a külső és belső indítékoknak? Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat.pdf] PDF
Szakdolgozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

Szakdolgozatom témájának egy olyan pedagógiai-pszichológiai témát, a tanulási motivációt választottam, amely már igen régóta foglalkoztatja a szakmát. A motiváció nap, mint nap jelen van életünkben, nem csak a tanulás, hanem akár a munkavégzésünk során is. Kőpatakiné szavaival élve „motivál az egész világ”. Dolgozatom első részében rövid leíró, bemutató elméleti kitekintést teszek, melyben tisztázok a motivációval kapcsolatos néhány alapfogalmat. Majd a teljesség igénye nélkül, a tanulási motivációt befolyásoló, s az ahhoz köthető különböző tényezőket térképezem fel. Bővebben foglalkozom a motiváció szerepével az oktatásban, a tanulás és a tanítás szempontjából egyaránt. Kiemelt fontosságúnak tartom a család szerepét a gyermekek szocializációja során, ezért kitérek e tényező befolyásoló hatására is. A mai felgyorsult, állandóan változó világunkban alapvető elvárás mindannyiunkkal szemben a folyamatos fejlődés, ami nem valósítható meg az egész életen át tartó tanulás nélkül, ezért vizsgálom ennek feltételrendszerét is. Szakirodalmi kutatásom közben figyelemmel kísértem a tanulási motivációval kapcsolatos mások által végzett kutatásokat is, így néhányat - melyek témáját és korosztályát tekintve kapcsolódnak az általam végzett primer kutatáshoz - kiemelek közülük. A második részben foglalkozom saját konkrét primer kutatásommal, melybe két eltérő összetételű szakiskolai osztályt vontam be. Célom, hogy feltárjam a két osztály tanulmányi sikeressége mögött milyen motivációs tényezők húzódnak meg, s vizsgálom e tényezők illetve a tanulók különböző tulajdonságainak, jellemzőinek összefüggéseit. Továbbá kíváncsi voltam arra is, hogy a szakirodalmak által felvázolt tények ebben az esetben is igazolódnak-e, vagy sikerül olyan összefüggésre rávilágítani, mellyel eddig nem találkoztunk.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Pedagógiai Intézeti Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Közgazdász tanár

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: motiváció, tanulás, tanítás, külső és belső indíték, life long learning,
Felhasználói azonosító szám (ID): Meleg Gizella
Rekord készítés dátuma: 2015. Máj. 07. 13:02
Utolsó módosítás: 2016. Már. 03. 12:20

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet