A KÖRNYEZETTUDATOS MICE RENDEZVÉNYEK IRÁNTI VÁLLALATI NYITOTTSÁG KUTATÁSA MÉRETKATEGÓRIA SZERINT

Papp Dávid (2019) A KÖRNYEZETTUDATOS MICE RENDEZVÉNYEK IRÁNTI VÁLLALATI NYITOTTSÁG KUTATÁSA MÉRETKATEGÓRIA SZERINT. Pénzügyi és Számviteli Kar.

[thumbnail of Szakdolgozat_Papp Dávid_HWU89J_VF.pdf] PDF
Szakdolgozat_Papp Dávid_HWU89J_VF.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)
[thumbnail of Titkosítási kérelem.pdf] PDF
Titkosítási kérelem.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (488kB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozat témaválasztásának egyik oka a globális környezeti problémák, mint például a klímaváltozás, növény- és állatfajok kihalása, bolygónk erőforrásainak kimerülése. Érdekes tény, hogy 1985 óta az emberiség ökológiai lábnyoma magasabb, mint a rendelkezésre álló hasznos terület. A téma aktuális és egy azonnali globális együttműködést sürget. A hivatásturizmus, mint idegenforgalmi iparág a Magyar Turisztikai Ügynökség szekunder adatai alapján hazánkban évről évre szignifikánsan nő. A rendezvények, mint az értekezletek, jutalomutak, kongresszusok, kiállítások ökológiai lábnyoma szintén magas. Ez ellen a környezettudatos, úgy nevezett zöld gyakorlatok bevezetésével lehetne tenni. Egy hazai rendezvényszervező cég jelenleg termékportfóliójának bővítését tervezi a zöld rendezvényekkel, mivel felelősnek érzi magát a környezet védelméért. A kutatás segíti ennek a vállalatnak az új irányvonalának feltérképezését. Ez adja a témaválasztás másik okát. A szakdolgozat az elméleti elemzés mellett a menedzseri implikáció fejezetben meghatározza a vállalat új üzleti modelljét, mely segíti őket az irányvonal bevezetésében. Az elméleti feldolgozás során azt lehet tapasztalni, hogy kevés szakirodalom foglalkozik a környezettudatos rendezvények témakörével. A szakdolgozat elsősorban azt vizsgálja, hogy méretkategória mentén milyen mintákat lehet felfedezni a környezettudatos rendezvények iránti nyitottságban, mik a legjelentősebb akadályozó tényezők és milyen eszközök segítségével lehetne megkönnyíteni a zöld rendezvények elfogadását. A kutatási kérdések a szakirodalmi feldolgozás alapján lettek felállítva. Az adatok gyűjtésére félig strukturált interjúkat egyeztettem tíz különböző vállalattal. A kutatás alanyai mikro-, kis-, közép- és nagyvállalatok. Az adatok elemzése kvalitatív módon történt, cél volt a vállalatok gondolkodásának megértése és feltárása. A kutatás eredményeként az látható, hogy az emberek jóléte, az esemény színvonala és a költségvonzat jelennek meg leggyakrabban, mint a nyitottságot akadályozó tényezők. Méretkategória alapján azt lehet megfigyelni, hogy a mikrovállalatok gondolkodását erősen befolyásolja a gazdaságosság, több döntésüket az ügyfél felé való megfelelés alá helyezik. Nem feltétlenül érzik működésük környezetre gyakorolt terhelését, továbbá eszközrendszerük, ideológiájuk sem ösztönzi őket a környezettudatos rendezvények szervezésére. Nyitottságuk minimális. A középvállalatok nyitottsága a zöld rendezvények iránt szintén kis mértékű. Náluk a költségvonzat mellett az emberek jóléte egy olyan tényező, ami gátolja őket a legtöbb gyakorlat bevezetésében. Általában rendelkeznek etikai kódexszel, szervezeti értékekkel, az irodai életben felfedezhetők fenntarthatósági gondolatok, azonban ez a rendezvényekre nem terjed ki. A külföldi anyavállalat erősen meghatározhatja CSR-tevékenységüket. A nagyvállalatok már tudatos CSR és fenntarthatósági politikával rendelkeznek, ez annak is köszönhető, hogy 2017 óta bizonyos vállalatok kötelező jelleggel tesznek fenntarthatósági jelentéseket. A fenntarthatóság köré épülő vállalati kultúrát eszközként használhatják arra, hogy az esemény résztvevőivel megértessék a zöld gyakorlatok szükségességét. Beszállítóikkal szemben többször elvárásként fogalmaznak meg CSR-eszközöket, azonban ez a rendezvényszervező ügynökségekkel szemben nem így van. A fenntarthatóság sokszor csak az ellátási láncban jelenik meg, azonban a vállalati rendezvényeiken nem. Egy-két pozitív példa ennek ellenkezőjéről vall. A Heineken Hungária Zrt. például szervez online sajtótájékoztatókat, a karbon-lábnyom csökkentése céljából. A kutatás alapján az látszik, hogy a rendezvényszervező cég a zöld gyakorlatok katalizátora, neki kell felhívni a megrendelők figyelmét a különböző opciókra. A rendezvényszervező cég felé támasztott bizalom segíthet áthidalni a környezetvédelmi bizalmatlanságot, továbbá a zöld rendezvények szabványa, az ISO 20121 hitelessé teheti a környezettudatos eseményeket. Ahhoz, hogy a rendezvény résztvevői elfogadják az új irányvonalat, kell egy erős vállalati küldetés, filozófia. A szakdolgozat végül megállapítja a vizsgált rendezvényszervező cég új üzleti modelljét, majd meghatározza a kutatás korlátait és a jövőbeli kutatási irányokat.

Magyar cím

A KÖRNYEZETTUDATOS MICE RENDEZVÉNYEK IRÁNTI VÁLLALATI NYITOTTSÁG KUTATÁSA MÉRETKATEGÓRIA SZERINT

Angol cím

Research on the corporate attitude towards the green events based on enterprise category

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Vállalkozásfejlesztés mesterszak

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Környezettudatos MICE rendezvények, Zöld rendezvények, CSR, Fenntartható fejlődés, ISO 20121, Hivatásturizmus
Felhasználói azonosító szám (ID): Papp Dávid
Rekord készítés dátuma: 2019. Máj. 15. 17:22
Utolsó módosítás: 2019. Máj. 15. 17:22

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet