Szekér Tamás (2019) A kulturális intelligencia vizsgálata nemzetköziesedő hazai startupok menedzserei körében. Pénzügyi és Számviteli Kar.
PDF
Szekér Tamás - A kulturális intelligencia vizsgálata nemzetköziesedő hazai startupok menedzserei körében (2019).pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A globalizáció korunk üzleti világára gyakorolt erőteljes hatása nemcsak a gazdasági határok csökkenéséhez – s így a különféle kis- és középvállalkozások növekvő exportteljesítéséhez -, de egyben az egyes nemzetek közötti kulturális különbségek egyre erősebbé és észlelhetőbbé válásához is vezet, újfajta kihívásokat teremtvén ezzel a nemzetköziesedő vállalatok – köztük a startupok – számára is. A kulturális eltérések tudatos felismerése és hatékony kezelése így egyre fontosabbá vált a menedzsment tudományok, valamint a top jövőbeli menedzsment készségek és kompetenciák terén is, mely a 21. század elején életre hívta korunk kulcskompetenciája, a kulturális intelligencia (röviden: CQ) fogalmát. Jelen disszertáció eme új, még viszonylag kevesek által ismert és Magyarországon még kevésbé tanulmányozott koncepció minél részletesebb feltárását hivatott bemutatni, valamint empirikus, kvantitatív és kvalitatív adatok gyűjtését és elemzését célozta meg nemzetköziesedő hazai startupok menedzserei körében. A vizsgálat során 12 interjúalany kulturális intelligenciája került felmérésre Earley és Mosakowski 2004-es kérdőíve segítségével, eredményeik mélyebb szintű megértése pedig mélyinterjúk révén valósult meg. A megkérdezettek legfejlettebb CQ dimenzióját a kognitív (és egyben metakognitív) adta, amit szorosan a motivációs követett, míg a leginkább fejlesztendő komponensként a magatartásit lehetett azonosítani. A korábban szerzett nemzetközi tapasztalatok pozitív módon befolyásolták a menedzserek kulturális intelligenciáját, mely kifejezetten a kognitív (és egyben metakognitív), valamint a motivációs dimenziók kapcsán nyilvánult meg náluk. Ezen túl, a komponensekre más olyan tényezők is hatással voltak, mint az egyének tudatos kulturális felkészülése, a startupjaik külpiacai, az adott szektorspecifikus üzleti szubkultúrák, az interjúalanyok magabiztossága, nyitottsága, motivációja, alkalmazkodóképessége, valamint viselkedési módja és kognitív ismeretei is.
Angol cím
The Assessment of Cultural Intelligence Among Managers of Internationalising Hungarian Startups
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Menedzsment Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Kulturális intelligencia, Startup, Nemzetköziesedés |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Szekér Tamás |
Rekord készítés dátuma: | 2019. Máj. 10. 10:39 |
Utolsó módosítás: | 2019. Máj. 10. 10:39 |
Actions (login required)
Tétel nézet |