Mikrovállalati toborzási gyakorlat

Béres Marcell (2018) Mikrovállalati toborzási gyakorlat. Pénzügyi és Számviteli Kar. (Kéziratban)

[thumbnail of Béres Marcell - PHW167.pdf] PDF
Béres Marcell - PHW167.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (2MB)
[thumbnail of béres_nyilatkozat.pdf] PDF
béres_nyilatkozat.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (384kB)

Absztrakt (kivonat)

Mielőtt a szakirányú továbbképzésbe belekezdtem, több családi – ezen belül is mikro- – vállalkozásban dolgoztam. Később saját céget is alapítottam, amely létszámát és árbevételét tekintve szintén a mikrovállalati kategóriába sorolható. Rendelkezem tapasztalattal a KKV-k ezen szegmenséről, és személyes érintettségem is van, hiszen jómagam is küzdök az országot jelenleg is sújtó szakemberhiánnyal. Éppen ezért igyekeztem olyan szakdolgozati témát választani, amely kapcsolódik a mindennapi munkámhoz, illetve akár segítség is lehet, vezérfonalként szolgálhat a későbbi céges döntéseimhez. A képzésen az emberi erőforrás rendszerek megismertetése mellett az oktatók kitértek arra is, hogyan dolgozik egy toborzási specialista - mi az eszközrendszere, melyek a módszerei és motivációi. Egyedi és értékes témának tartom összekapcsolni a mikrovállalkozásokat a munkaerőhiányos, keresleti piacon dolgozó toborzási specialistákkal. Közöttük természetesen van nagy munkaerőközvetítőnél dolgozó és szabadúszó recruiter is, de mindannyiuk véleménye érdekel arról, hogy mit tudnak, gondolnak a mikrovállakozásokról. Lehet –e piac számukra a kis létszámmal működő cégek munkaerőigénye? És ugyanez a kérdés fordítva: mit gondolnak a mikrovállalkozások vezetői a toborzás és kiválasztási folyamatokról? Érdemes lehet –e egy magyar mikrovállalkozásnak külső toborzási szakembert alkalmaznia, amikor létszámbővülés előtt áll? Rentábilis lehet ez az együttműködés mindkét oldalról? Mik a felek elvárásai, és a lehetőségei? Ki mit veszíthet (vagy adhat fel), és ki nyerhet egy effajta közös munkában?   Az irodalmi felvezetés hét különböző részre tagolódik. Elsőként a mikrovállalkozások meghatározását és törvényi besorolását mutattam be. Ezt követte a magyarországi helyzetük; számokkal, tendenciákkal. Utána a toborzásra tértem ki, bemutatva annak fogalmát, célját, a különböző stratégiákat, csatornákat és módszereket – külön kiemelve a leggyakoribb toborzási hibákat. Ezek után a rekrutáció mikrovállalati szintjét tárgyaltam két forrás ismertetésével. A kiválasztás ötödik témaként került kifejtése: annak fogalma, előfeltételei, célja, módszerei és lépései alapján. Egy rövid munkaerőpiaci áttekintést is belevettem a szakirodalmi részbe, mivel erősen munkaerőhiányos piacot élünk meg Magyarországon napjainkban. Utolsó, hetedik alfejezetként a munkaerőközvetítésről, és ezen szegmensben dolgozó nagy cégekről ejtettem szót. Ez az elméleti megalapozás fogja majd kontextusba helyezni a primer kutatást, amelyet a dolgozat második felében fogok kielemezni, és levonni belőle a tanulságokat – igazolni, vagy elvetni az általam felállított hipotéziseket. A kutatási részt a kutatás módszertannal vezettem fel. Fontosnak tartottam bemutatni, hogy milyen szempontok alapján gondolkodtam és találtam ki a kutatási koncepciót. Olyan primer kutatást folytattam le, amely két online kérdőíven alapult. Az egyik kérdéssort mikrovállalati vezetőkkel, a másikat szabadúszó toborzási specialistákkal töltettem ki. Olyan célirányos, de becslésen és tényszámokon is alapuló kérdésekkel operáltam, amelyek kiegészítették egymást: így a két kérdőív alkotott egy egészet.   H1: Feltételezem, hogy a mikrovállalkozások Magyarországon elenyésző arányban használnak külső toborzási specialistát. Az első hipotézisemet viszonylag könnyen igazolni tudom. A kitöltő sokaság válaszai alapján készített diagramból is látszott, hogy a mikrovállalkozások 83,1%-a eddig még soha nem vette igénybe toborzási szakember segítségét. Ebből azt következik, hogy csupán 16,9%-os arányban használnak külső segítséget a mikrok. Arra a kiegészítő kérdésre, hogy nyitottak lennének –e egy HR szakember bevonására, a sokaság 67,6%-a igennel válaszolt, 32,4% viszont ettől is teljesen elzárkózott. H2: Feltételezem, hogy a mikrovállalkozások többsége nincsen tisztában a szabadúszó recruiterek anyagi elvárásaival, munkadíjával. A második hipotézis esetében kiderül, hogy a mikrovállalkozások szinte hajszál pontosan tisztában vannak a szabadúszó toborzók díjazási elvárásaival. Ellenben nem áll szándékukban, vagy nincsen rá lehetőségük, hogy megadják nekik ezt a fizetési szintet. A pontos és egymást fedő értékek miatt a második hipotézisemet elvetem. H3: Feltételezem, hogy a két fél igényei és lehetőségei sok helyen metszik egymást. Ebből kifolyólag érdemes egy mikrovállalkozásnak és a toborzási szakembernek is az együttműködés. A harmadik hipotézist igazolva látom – a kapott adatokat lebontva felfedezhetők hasonlóságok, amelyek által metszéspontokat is ki lehet jelölni. A teljes toborzási-kiválasztási folyamat esetében van a legnagyobb egyezőség. Itt a kereslet és a kínálat majdnem egyensúlyt képez a díjazás terén. Úgy érzem, hipotéziseimet kellőképpen körüljártam, kettőt elfogadtam belőlük, egyet el kellett vetnem. A szakirodalmi rész megalapozásával és a primer kutatás lefolytatásával és kielemézésével végül eljutottam oda, hogy javaslatokat is meg tudtam fogalmazni. Mindez a munka és energia nagyon megérte a számomra, hiszen – ahogyan a bevezetőben is írtam – szándékomban áll a jövőben szabadúszó toborzási specialistaként dolgozni, vállalkozni. Nagyon örülök annak, hogy sokkal jobban képbe kerültem a piaci realitásokkal. Már látom a hibákat és fejlesztendő területeket, de egyben a lehetőségeket is.

Magyar cím

Mikrovállalati toborzási gyakorlat

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Pénzügyi és Számviteli Kar

Tanszék

Menedzsment Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Üzleti és HR menedzser (esti)

Mű típusa: záródolgozat
Kulcsszavak: Emberi Erőforrás, Mikrovállalkozás, Toborzás és kiválasztás, Munkaerő-toborzás, Kiválasztás, Humán erőforrás menedzsment
Felhasználói azonosító szám (ID): Béres Marcell
Rekord készítés dátuma: 2018. Dec. 17. 10:27
Utolsó módosítás: 2018. Dec. 17. 10:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet