Budapest legény-búcsú piacának elemzése

Marosi Bálint (2018) Budapest legény-búcsú piacának elemzése. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of MB_SZD.pdf] PDF
MB_SZD.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A feltáró kutatásom a budapesti éjszakai életben 2001 óta jelenlévő, de nagyobb ismertséget és média figyelmet csak most elérő jelenséggel, a brit legény és leánybúcsúkkal foglalkozik. Folytatása a 2017-ben írt Tudományos Diákköri dolgozatomnak, amiben arra a kérdésre kerestem a választ, hogy lesz-e Budapest Európa legénybúcsú fővárosa. A kutatás eredményeképpen tavaly azt állapítottam meg, hogy 3-4 éven belül jelentősen csökkeni fog a legény és leánybúcsúra érkező turisták száma a fővárosban. Ez a megállapítás adja a szakdolgozatom alaphipotézisét, amiből kiindultam az új a szekunder és primer adatok gyűjtése során. A dolgozatban meghatározom a média által ismerté tett jelenség konkrét vevői célcsoportját, annak fogyasztói szokásait/igényeit, bemutatom a beutaztatásukért felelős vállalatok tevékenységét és marketing megoldásait, továbbá elemzem a magyar és brit sajtóban a legénybúcsúkról sugárzott képet, illetve foglalkozom Budapest eddigi válaszával a belső kerületekben fellendült éjszakai forgalom kapcsán. A kutatás célja kellő mennyiségű adatot gyűjteni és feldolgozni ahhoz, hogy a TDK eredményeképpen felállított hipotézist magabiztosan elfogadjam (vagy megcáfoljam). Ezen felül célom olyan javaslatokat tenni, amikkel Budapest belső kerületeiben az éjszakai élet élhetőbb lehet. 2015-től 2017 decemberéig sörbicikli sofőrként dolgoztam, így láthattam a legény és leánybúcsúkat beutaztató cégek működését és első kézből megtapasztalhattam a célcsoport bizonyos, különleges és kellemetlen jellemzőit is. A szakdolgozatom személyes motivációját ez a két éves munka adta. Az IMPACT Leisure a piac első utazási irodája, amely 2000-ben kezdett el beutaztatással foglalkozni, igaz ekkor még nem legény és leánybúcsús társaságokat céloztak meg. Rajtuk keresztül szervezve 2001 óta érkeznek ilyenfajta nyaralásra hozzánk. Ekkor még egyedüli szereplőként dolgoztak a piacon, majd az évek során rengeteg új utazási irodával bővült a szektor. Ennek oka, hogy évről évre egyre több csoport érkezik az Egyesült Királyságból, ami miatt az elmúlt 3 évben nagy média visszhangot is kapott ez a fajta turizmus. Ennek ellenére akadémiai tekintetben a téma kifejezetten új Magyarországon, sőt Budapestre fókuszálva nemzetközileg is. Ez kihívást jelentett a szakmai források keresése során. Hasonlóan kihívás 8/55 volt interjúkat készíteni, mivel rengeteg cég teljes mértékben elzárkózik, sőt bizonyos esetekben a hivatalos, bejegyzett cégnevét nem is vállalja semmilyen felületen, így szekunder adatokat sem tudtam bizonyos vállalatokról gyűjteni. A kutatási eredmények 10 db mélyinterjúból (személyes és telefonos), egy 132 legénybúcsúra érkezett férfival kitöltött papír alapú kérdőívből, illetve nyilvános elérhető szekunder adatokból származnak. Néhány szekunder fejezetben, ahol indokolta a feldolgozott téma, pontosabb indokolta a témában releváns források hiánya, ott hagyatkoztam a mélyinterjúkból nyert információkra is. Ez látható lesz a hivatkozásoknál. A TDK írásakor még tartózkodtam hipotézisek felállításától, mivel a témát közvetlenül nagyon kevés szakirodalom érinti, így kizárólag kutatási kérdések mentén haladtam, amik közül az első adta a kutatás kiindulópontját: „Lesz-e Budapest Európa legénybúcsú fővárosa?”. A szakdolgozatra fordított többletidő, és konzulensem segítsége azonban lehetővé tette, hogy több a témára vonatkoztatható szakirodalmi könyvet illetve szakcikket is találjak. Az alkalmazott szakirodalmi források foglalkoznak városmarketinggel, imázs elmélettel, közösségi média marketinggel, a Google Ads rendszerével, és piackutatással. Ezek segítségével már tudtam magabiztos hipotézist felállítani, ami szintézise egyben a TDK dolgozatomnak. Hipotézisem a következő: Nem lesz hosszútávon Budapest Európa legénybúcsú fővárosa, 2-3 éven belül nagymértékben csökkeni fog a városunkba érkező csoportok száma. Az eredmények elemzése során fogadom, vagy utasítom el a hipotézist, a teljes dolgozatot lezáró összegzést pedig javaslattétellel egészítem ki. A TDK írásában nélkülözhetetlen segítség volt számomra Papp Judit és Harsányi Dávid, akik konzulensként támogattak, illetve a Káldor Miklós Szakkollégium kutatói közössége, akikkel közösen készültünk 2017-ben a karunk Tudományos Diákköri Konferenciájára. Továbbá hatalmas segítséget nyújtott nekem Molnár László és a Dürer Kert vezetősége, akik engedték, hogy egy hónapon keresztül kérdőíveztessem a hozzájuk érkező legénybúcsús társaságokat. Fontos tisztázni még a dolgozat elején, hogy a célcsoportban felülreprezentált a 9/55 legénybúcsú a leánybúcsúval szemben. Ezt tükrözi az elérhető források mennyisége is. Továbbá az interjúk során egyhangúan kifejezték az érintett dolgozók, hogy törzsközönségük a legénybúcsú, nem a leánybúcsú. A kutatási fejezetekben ezért szinte kizárólag a legénybúcsúkar fókuszáltam. A bevezetést a következő két idézettel zárom, amik jól kifejezik a budapesti éjszakai élet jellegét és pontosan leírják a kritikus legénybúcsús csapatok viselkedését: „Az ember életét alapesetben két téren él, a munkájában és otthonában. Véges számú emberrel és helyzettel találkozik, megszokott gondolati mintákat követ. Családja, felesége, gyereke, barátai és munkatársai adottak, ahogy a saját válaszai is a különböző helyzetekre. Az éjszaka azonban egy harmadik teret ad, ahol váratlan, szokatlan, újszerű élményekkel és emberekkel találkozhat. Ilyenkor mindenki nyitottabb, máshogy tudnak érintkezni, más tapasztalatokat gyűjtenek. Ez segíti a kreativitást és kitépi őket a megszokott körből.”(Német Dániel Gábor – 2018- személyes interjú – 11.20.). „Fapados járattal brit bányavárosból éjfélkor ittasan érkező, aztán már a szállás átvételekor viselkedni képtelen turistákról nem csodálom, hogy rossz kép alakul ki a lakosságban. Megkerestek az angol nagykövetségről és azt a kérdést feszegették, hogy miért érkezik ilyen sok lakossági bejelentés, hiszen ez az ő állampolgáraikat minősíti külhonban, illetve szálláshelyek hagynak fel nagyobb angol csoportok elszállásolásával. Ennek a viselkedés a fő oka.” (Tóth Csaba-2017-személyes interjú-09.20.).

Magyar cím

Budapest legény-búcsú piacának elemzése

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Keresekedelem és Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Legénybúcsú, Turizmus, Online marketing, Rendezvényszervezés, Szekunder kutatás, Primer kutatás
Felhasználói azonosító szám (ID): Szabó Zoltán
Rekord készítés dátuma: 2018. Dec. 11. 11:48
Utolsó módosítás: 2020. Ápr. 03. 04:54

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet