A vendéglátás marketing - A magyar vendéglátásban felhasználható új kommunikációs eszközök

Egyed Máté (2018) A vendéglátás marketing - A magyar vendéglátásban felhasználható új kommunikációs eszközök. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of A vendéglátás marketing - A magyar vendéglátásban felhasználható új kommunikációs eszközök.pdf] PDF
A vendéglátás marketing - A magyar vendéglátásban felhasználható új kommunikációs eszközök.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A szekunder kutatásomat a magyar vendéglátás történetnek elemzésével kezdtem. Az derült ki számomra, hogy hazánkban a nagyon nagy múltja és tradíciója van a vendéglátásnak. Pont ennek köszönhetően a magyarok nagyon hagyománytisztelőek és leginkább az ilyesfajta tradicionálisabb helyeket kedvelik, ezért a marketing kommunikációban fontos kommunikálni ezeket a tulajdonságokat. A gazdasági elemzésnél az derült ki számomra, hogy a hazai gazdaság egyik alap köve a vendéglátás és ezzel összefüggésben lévő turizmus. Bár még mindig a hazai bevételek nagyobb felét a hazai turisták adják, a vendéglátásnak, ez a vonal évről évre kisebb lesz. A külföldiek jóval kevesebb vendégéjszakát töltenek el hazánkban, mint mi, de mégis az ebből származó bevételek közel azonosak, tehát a külföldiek vásárló ereje nagyobb, mivel egy főre jutó költésük sokkal több. Marketing és gazdasági szempontból meg találnunk az egyensúlyt, hogy kielégítsük a külföldi igényeket, valamint a magyar hagyománytisztelő réteget ne veszítsük el. Egyik réteg nélkül sem tudunk megfelelően fejlődni épp ezért mindkettő igényeire figyelni kell. Ahhoz hogy még jobban tudjon fejlődni a vendéglátás gazdasága, négy alapvető problémát kell kezelni. A feketegazdaság csökkentése. A munkaerő elvándorlásának visszaszorítása. Az adóterhek csökkentése a béreken és az ÁFA kérdés rendezése. Ezek a gondok mind összefüggésben vannak, és bár a munkaerőhiány főleg csak szezonálisan nehezítette a vendéglátóhelyek működését, mára már odáig fajult, hogy szinte folyamatosan több tízezer betöltetlen állás már szinte ellehetetleníti az éttermek működését az ország sok részén. Ha azt akarjuk hogy a vendéglátás továbbra is sarok köve legyen a gazdaságunknak ezeket a gondokkal kezdeni kell valamit. Az éttermi trendek elemzésénél sok szempont jött. Előtérbe került a „hiperlokális beszerzés” összekapcsolva a szezonalítás fontosságával és fenntartható gazdaságokból való beszerzés. Fontos volt még az élelmiszer hulladék csökkentése is. Az étel trendeknél, a hagyományos ételek készítése, előtérbe került, ami a mi hagyomány tiszteletünk miatt, hazánkra nézve fokozottan igaz. A Street food, a fine dinning és az etnikai konyhák irányvonalai egyre erősebb. Marketing szempontból fontos ezekkel a trendekkel tisztában lenni, hiszen a marketing kommunikációink során ezeket, ha megvannak akkor fel tudjuk használni. A szekunder kutatás során a hagyományos reklámeszközök hatékonyságának vizsgálatával folytattam. A vendéglátást tekintve a hagyományos reklám felületek kevésbé hatékonyak, de legnagyobb baj hogy egy átlagos kis vállalkozás számára túl sokba kerülnek. Ami egy köztes megoldás lehet a vállalkozások számára az a helyi TV-k, újságok és rádiók használata. Ezekkel könnyebben elérhetjük a célcsoportunkat kisebb meddő szórással is. A rádiók esetében azonban érdemes megjegyezni, hogy a vizualitás hiánya miatt, nehezebben maradnak meg az üzenetek a vevők fejében, így kevésbé alkalmas reklámhordozónak, mivel a vendéglátás egyik legerősebb fegyvere a látványi elemek. Akciók és események hirdetésére viszont továbbra is jól használható. A szórólapok, plakátok és különböző megállítók használata nagyon fontos az étterem környékén. A legerősebb hagyományos eszköz a vendéglátásban, a szájreklám (WOM). Ez azonban már belépett egy digitalizálódási folyamatba. A platformja teljesen megváltozott, mint korábban és szépen lassan eWOM-á alakul. Ezért érdemes az új közösségi médiás felületen használni és amennyire lehet az új kommunikációs eszközökkel irányítani. Ilyen például az influencer vagy pedig kompenzációs marketinggel. Az emberek túlságosan reklámkerülőkké váltak ezért ilyen bújtatott, számukra értékes tartalmak segítségével kell eljuttatni az üzenetet. A közösségi médiás felületeket és weboldalak használata a legfontosabb. Ezeken a felületen a contenteket sokkal jobb befogásra találnak. A SEO eszközeivel optimalizálva pedig az emberek sokkal könnyebben megtalálnak minket a digitális térben. A Google rendszereivel pedig pontosabb képet kaphatunk a potenciális célközönségünkről. A primer kutatásban az emberek attitűdjét szeretném megvizsgálni a vendégláttással és legfőképpen a vendéglátóhely kiválasztásával kapcsolatban. Mi az elsődleges felület, amin keresnek/választanak? Hogyan tájékozódnak a jó helyekről? Mik a kiválasztásuknak a fő motivációi? Mik befolyásolják legjobban a kiválasztásukat? A közösségi média mennyire játszik szerepet a választásukban? Hipotézisem szerint manapság az emberek sokkal inkább a digitális térben tájékozódnak arról, hogy hova is menjenek vendéglátásban. Az emberek felé való kommunikációnak a leghatékonyabb módja pedig a digitális felületeken lehetséges. Az pedig hogy másokat kérdezzenek, háttérbe szorul vagy pedig a digitális térben történik. A hipotézisem első része miszerint az emberek inkább a digitális térben tájékozódnak, hibásnak bizonyult, abból a szempontból, hogy a vendéglátásban még mindig az elsődleges tájékozódási pont az ismerősök. Viszont az emberek e mellet keresik a további véleményeket, ennek pedig elsődleges forrása a Facebook hazánkban. A hipotézisem második része, hogy a kommunikáció a digitális térre terelődik át, viszont igazolódik, legalábbis a vásárlói igényeket nézzük. Sokkal jobban fogadják az közösségi médiás felületekről a reklámokat, illetve sokszor ott keresnek információt, ezért fontos hogy felkészült legyen az ilyen felületeink. Bár a régi marketing eszközök továbbra is nagyon fontosak a vendéglátásban, az új megoldások és felületek nélkül már nagyon nehéz bármilyen marketing tevékenységet végeznünk manapság. A legerősebb eszköz továbbra is a szájreklám ebben az iparágban, azonban az új eszközökkel, sokkal jobban tudjuk ezt befolyásolni, mint bármikor korábban.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Kereskedelem és Marketing

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Vendéglátás, Marketingkommunikáció, Marketing eszközök, Online Marketing, Szekunder kutatás, Primer kutatás
Felhasználói azonosító szám (ID): Szabó Zoltán
Rekord készítés dátuma: 2018. Dec. 03. 11:33
Utolsó módosítás: 2020. Máj. 04. 04:26

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet