A fapados légitársaságok fogyasztói preferenciái

Seres Gábor Attila (2018) A fapados légitársaságok fogyasztói preferenciái. Külkereskedelmi Kar.

[thumbnail of SZAKDOLGOZAT-Seres-Gábor-Attila-I4QQWS vegleges.pdf] PDF
SZAKDOLGOZAT-Seres-Gábor-Attila-I4QQWS vegleges.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (1MB)

Absztrakt (kivonat)

A fapados légitársaságok fogyasztói preferenciái Napjainkban a fapados légitársaságok dinamikusan fejlődnek és még rengeteg lehetőség van bennük. Mindemellett azért választottam ezt a témát, mert a jövőben ebben a közegben szeretnék elhelyezkedni és fontos volt, hogy megértsem az emberek szemszögéből is a döntéseik okát. Ezalatt arra gondolok, hogy az embereket több tényező együttese befolyásolja egy adott diszkont légitársaság kiválasztásakor. Ezen fő szempontok segítségével kutattam a magyarázatát az általam feltett hipotéziseknek. Mivel ez a közeg folyamatosan változik és szoros a verseny is közöttük, így állandó változásban üzemelnek. Kutatásaimhoz kvalitatív és kvantitatív eszközöket vettem igénybe. Így sikerült elérnem a témámhoz legközelebb álló válaszolókat. A teljes minta 325 fő, amelyből 297 fő a hasznos minta. Magyar és európai kitöltőket kérdeztem a témában. Ezenkívül két mélyinterjút is készítettem, hogy alátámaszthassam a kutatásomat. Négy fontos szempontot kutattam az elemzésem során. Az első hipotézisem, hogy a fapados légitársaságoknál, a legfontosabb döntési tényező az ár és a különböző igénybe vett szolgáltatások általi végösszeg. Vagyis mindegy, hogy milyen a légitársaság, az olcsóbb nyer. - Gyakran döntenek a légitársaságok között az ár alapján, a rövidtávú utaknál a hagyományos légitársaságokkal szemben, ez nagy előnyük. Sikerük is az alacsony árakban rejlik, mivel ezzel nyerik meg az embereket. Megemlítendő még, hogy a fapados utasok nem költenek másra szívesen a jegyen kívül. A kutatás alapján a jegyárak mellett a hozzáadott szolgáltatásokkal kapott teljes ár is alacsonyabb, szemben a hagyományos légitársaságokkal, amelyeknél benne vannak ezek a szolgáltatások a jegyárban. A második hipotézisemnél megvizsgáltam, hogy a hosszabb utaknál (4-8 óra), inkább a hagyományos légitársaságokat választják az utasok, mivel nagyobb a komfort, illetve az alap szolgáltatáskör. Amelyek ilyen időtávon már befolyásolják az embereket a választásban. - A kutatásaim alapján, a diszkont légitársaságokkal maximum átlagosan 3-4 órát hajlandók repülni az utasok. A hosszabb időtartamú utaknál már szükségük a kényelmesebb szolgáltatásokra, illetve a hagyományos légitársaságok alapszolgáltatásaira (étel, ital, kényelemes tágasabb tér). Az utasoknak fontos, hogy kényelmesen utazzanak, amelyet a diszkontokról a hosszú utakon nem igazán mondhatnak el. Ezenkívül a költségek is emelkednek, mivel ott mindenért külön kell fizetniük. A hagyományos légitársaságok gépei komfortosan vannak felszerelve, amelyek kényelmessé teszik az utazást. A hagyományos légitársaságoknak ezek a hosszú távú járataik a legfontosabbak, mivel a diszkontok nem tudják nyereséges működéssel, ugyanazt a színvonalat biztosítani, mint amit hagyományos ellenfeleik. Továbbá számos előny van még náluk, mivel központi repterekre repülnek, ezáltal folyamatos csatlakozást biztosítanak, ami fontos az utasnak, hogy ne kelljen a távoli repterekről órákat utaznia autóbusszal, hogy átszálljon. A harmadik hipotézisemnél, a kutatások alapján a diszkont légitársaságok potenciális utasai a szabadidős utazók, akik 1-7 napra utaznak el. Vagyis a fapadosok elsősorban a turisták közkedvelt légitársaságai. - Számomra fontos volt ez a rész, mivel én mindig ilyen célokra veszem igénybe a diszkont légitársaságokat és tudni akartam, hogy ezzel mások, hogy állnak. A primer és szekunder kutatások alapján megfigyeltem, hogy a hagyományos légitársaságok utasai között több az üzleti utas, mint a diszkontok körében. A primer kutatásom alapján a válaszolók 92 %-a, a szabadidős útjaihoz veszi igénybe ezeket a légitársaságokat, mivel ezek a legolcsóbbak és naponta több járatot is biztosítanak a népszerű desztinációkra. Személyes tapasztalataim alapján is, amikor diszkontokkal utazok és beszélgetek az utasokkal, 90 %-ban szabadidős kirándulók. Ezenkívül a rövidutak egyre népszerűbbek napjainkban a kutatás alapján, legfőképpen a külföldiek körében. A negyedik hipotézisemnél beakartam bizonyítani, hogy a diszkont légitársaságok a hagyományos légitársaságoktól kisebb mértékben vesznek el utasokat, mivel a diszkont légitársaságok többnyire regionálisak, míg a hagyományos társaságok regionális és transzatlantiak is többnyire. Ezenkívül nagy mennyiségű utast vesz el viszont, a szárazföldi fuvarozóktól (vonat, busz). – Ennek eredménye a következő a kutatások alapján. A diszkontok nagyon csekély mértékben vesznek el utasokat a hagyományos légitársaságoktól. Azaz a fapadosok utasai az újonnan megjelenő utazók légitársasága, mivel ez egyfajta minőségbeli visszalépés a hagyományos légitársaságok utasainak. Ezenkívül az újonnan megjelenő utasokat tudják megnyerni alacsony áraikkal, szemben a hagyományos társaságok magasabb áraival. A szárazföldi közlekedési eszközökről való váltást sem sikerült a kutatásom által alátámasztani. Ennek az utazókörnek nagyon csekély része váltott. Ők pedig azok, akik ténylegesen az érkezési településen élnek vagy odautaznak (például: Budapest-Prága). A kutatásomban résztvevők többsége viszont nem váltott, mert többnyire köztes városokba utaznak, ahová nincs közvetlen diszkont járat. Viszont busz, illetve vonat keresztezi a céltelepülést. Ebből megállapítható, hogy az utazók többsége új útvonalakon veszi igénybe a diszkont légitársaságokat, illetve nagyon hosszú (20 óránál tovább tartó) útvonalakon. A négy hipotézisemből az első hármat sikerült bebizonyítanom. A dolgozatom által megértettem az emberek döntéseinek menetét az egyes részeknél, illetve a legfontosabb befolyásoló tényezőket is megvizsgáltam. További kérdéseket is vizsgáltam a dolgozatomban, illetve a Wizz Air elhelyezkedését hazánkban és az Európai Unióban. Számos eddigi álláspontom megváltozott a kutatás folyamán, illetve az utasok szemszögéből is megfigyelhettem, hogy a légitársaságok cselekedetei, milyen mértékben és milyen irányba befolyásolják az utasközönséget.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Külkereskedelmi Kar

Tanszék

Marketing Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Keresekedelem és Marketing

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Dr. Eszes István
Belső
ny. főiskolai tanár PhD, BGE
Takács László
Külső
ny. műszaki igazgató, Malév

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Fapados légitársaság, Diszkont légitársaság, Wizz Air, Fogyasztói döntés, Légitársaság, Befolyásoló marketing, Árérzékenység, Fogyasztói preferenciák, Repülés
Felhasználói azonosító szám (ID): Szabó Zoltán
Rekord készítés dátuma: 2018. Nov. 29. 13:45
Utolsó módosítás: 2020. Már. 24. 10:41

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet