Seres Gábor Attila (2018) A fapados légitársaságok fogyasztói preferenciái. Külkereskedelmi Kar.
PDF
SZAKDOLGOZAT-Seres-Gábor-Attila-I4QQWS vegleges.pdf Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg Download (1MB) |
Absztrakt (kivonat)
A fapados légitársaságok fogyasztói preferenciái Napjainkban a fapados légitársaságok dinamikusan fejlődnek és még rengeteg lehetőség van bennük. Mindemellett azért választottam ezt a témát, mert a jövőben ebben a közegben szeretnék elhelyezkedni és fontos volt, hogy megértsem az emberek szemszögéből is a döntéseik okát. Ezalatt arra gondolok, hogy az embereket több tényező együttese befolyásolja egy adott diszkont légitársaság kiválasztásakor. Ezen fő szempontok segítségével kutattam a magyarázatát az általam feltett hipotéziseknek. Mivel ez a közeg folyamatosan változik és szoros a verseny is közöttük, így állandó változásban üzemelnek. Kutatásaimhoz kvalitatív és kvantitatív eszközöket vettem igénybe. Így sikerült elérnem a témámhoz legközelebb álló válaszolókat. A teljes minta 325 fő, amelyből 297 fő a hasznos minta. Magyar és európai kitöltőket kérdeztem a témában. Ezenkívül két mélyinterjút is készítettem, hogy alátámaszthassam a kutatásomat. Négy fontos szempontot kutattam az elemzésem során. Az első hipotézisem, hogy a fapados légitársaságoknál, a legfontosabb döntési tényező az ár és a különböző igénybe vett szolgáltatások általi végösszeg. Vagyis mindegy, hogy milyen a légitársaság, az olcsóbb nyer. - Gyakran döntenek a légitársaságok között az ár alapján, a rövidtávú utaknál a hagyományos légitársaságokkal szemben, ez nagy előnyük. Sikerük is az alacsony árakban rejlik, mivel ezzel nyerik meg az embereket. Megemlítendő még, hogy a fapados utasok nem költenek másra szívesen a jegyen kívül. A kutatás alapján a jegyárak mellett a hozzáadott szolgáltatásokkal kapott teljes ár is alacsonyabb, szemben a hagyományos légitársaságokkal, amelyeknél benne vannak ezek a szolgáltatások a jegyárban. A második hipotézisemnél megvizsgáltam, hogy a hosszabb utaknál (4-8 óra), inkább a hagyományos légitársaságokat választják az utasok, mivel nagyobb a komfort, illetve az alap szolgáltatáskör. Amelyek ilyen időtávon már befolyásolják az embereket a választásban. - A kutatásaim alapján, a diszkont légitársaságokkal maximum átlagosan 3-4 órát hajlandók repülni az utasok. A hosszabb időtartamú utaknál már szükségük a kényelmesebb szolgáltatásokra, illetve a hagyományos légitársaságok alapszolgáltatásaira (étel, ital, kényelemes tágasabb tér). Az utasoknak fontos, hogy kényelmesen utazzanak, amelyet a diszkontokról a hosszú utakon nem igazán mondhatnak el. Ezenkívül a költségek is emelkednek, mivel ott mindenért külön kell fizetniük. A hagyományos légitársaságok gépei komfortosan vannak felszerelve, amelyek kényelmessé teszik az utazást. A hagyományos légitársaságoknak ezek a hosszú távú járataik a legfontosabbak, mivel a diszkontok nem tudják nyereséges működéssel, ugyanazt a színvonalat biztosítani, mint amit hagyományos ellenfeleik. Továbbá számos előny van még náluk, mivel központi repterekre repülnek, ezáltal folyamatos csatlakozást biztosítanak, ami fontos az utasnak, hogy ne kelljen a távoli repterekről órákat utaznia autóbusszal, hogy átszálljon. A harmadik hipotézisemnél, a kutatások alapján a diszkont légitársaságok potenciális utasai a szabadidős utazók, akik 1-7 napra utaznak el. Vagyis a fapadosok elsősorban a turisták közkedvelt légitársaságai. - Számomra fontos volt ez a rész, mivel én mindig ilyen célokra veszem igénybe a diszkont légitársaságokat és tudni akartam, hogy ezzel mások, hogy állnak. A primer és szekunder kutatások alapján megfigyeltem, hogy a hagyományos légitársaságok utasai között több az üzleti utas, mint a diszkontok körében. A primer kutatásom alapján a válaszolók 92 %-a, a szabadidős útjaihoz veszi igénybe ezeket a légitársaságokat, mivel ezek a legolcsóbbak és naponta több járatot is biztosítanak a népszerű desztinációkra. Személyes tapasztalataim alapján is, amikor diszkontokkal utazok és beszélgetek az utasokkal, 90 %-ban szabadidős kirándulók. Ezenkívül a rövidutak egyre népszerűbbek napjainkban a kutatás alapján, legfőképpen a külföldiek körében. A negyedik hipotézisemnél beakartam bizonyítani, hogy a diszkont légitársaságok a hagyományos légitársaságoktól kisebb mértékben vesznek el utasokat, mivel a diszkont légitársaságok többnyire regionálisak, míg a hagyományos társaságok regionális és transzatlantiak is többnyire. Ezenkívül nagy mennyiségű utast vesz el viszont, a szárazföldi fuvarozóktól (vonat, busz). – Ennek eredménye a következő a kutatások alapján. A diszkontok nagyon csekély mértékben vesznek el utasokat a hagyományos légitársaságoktól. Azaz a fapadosok utasai az újonnan megjelenő utazók légitársasága, mivel ez egyfajta minőségbeli visszalépés a hagyományos légitársaságok utasainak. Ezenkívül az újonnan megjelenő utasokat tudják megnyerni alacsony áraikkal, szemben a hagyományos társaságok magasabb áraival. A szárazföldi közlekedési eszközökről való váltást sem sikerült a kutatásom által alátámasztani. Ennek az utazókörnek nagyon csekély része váltott. Ők pedig azok, akik ténylegesen az érkezési településen élnek vagy odautaznak (például: Budapest-Prága). A kutatásomban résztvevők többsége viszont nem váltott, mert többnyire köztes városokba utaznak, ahová nincs közvetlen diszkont járat. Viszont busz, illetve vonat keresztezi a céltelepülést. Ebből megállapítható, hogy az utazók többsége új útvonalakon veszi igénybe a diszkont légitársaságokat, illetve nagyon hosszú (20 óránál tovább tartó) útvonalakon. A négy hipotézisemből az első hármat sikerült bebizonyítanom. A dolgozatom által megértettem az emberek döntéseinek menetét az egyes részeknél, illetve a legfontosabb befolyásoló tényezőket is megvizsgáltam. További kérdéseket is vizsgáltam a dolgozatomban, illetve a Wizz Air elhelyezkedését hazánkban és az Európai Unióban. Számos eddigi álláspontom megváltozott a kutatás folyamán, illetve az utasok szemszögéből is megfigyelhettem, hogy a légitársaságok cselekedetei, milyen mértékben és milyen irányba befolyásolják az utasközönséget.
Intézmény
Budapesti Gazdasági Egyetem
Kar
Tanszék
Marketing Tanszék
Tudományterület/tudományág
NEM RÉSZLETEZETT
Szak
Mű típusa: | diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT) |
---|---|
Kulcsszavak: | Fapados légitársaság, Diszkont légitársaság, Wizz Air, Fogyasztói döntés, Légitársaság, Befolyásoló marketing, Árérzékenység, Fogyasztói preferenciák, Repülés |
Felhasználói azonosító szám (ID): | Szabó Zoltán |
Rekord készítés dátuma: | 2018. Nov. 29. 13:45 |
Utolsó módosítás: | 2020. Már. 24. 10:41 |
Actions (login required)
Tétel nézet |