A 2017.évi FINA és MASTERS rendezvények hatásának elemzése

Ferenczi Ágnes (2018) A 2017.évi FINA és MASTERS rendezvények hatásának elemzése. Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar.

[thumbnail of Ferenczi Ágnes_ZZMXN6_TV.pdf] PDF
Ferenczi Ágnes_ZZMXN6_TV.pdf
Hozzáférés joga: Csak nyilvántartásba vett egyetemi IP címekről nyitható meg

Download (4MB)

Absztrakt (kivonat)

Amatőr sportolóként és megszállott sport rajongóként, mindenképen a sporttal szoros összeköttetésben lévő témát szerettem volna választani, hogy teljes egészében a magaménak érezhessem a témát és élvezettel áshassam bele magam a kérdéskör mélyére. Szakdolgozatom témaválasztását elsősorban a sport iránti elkötelezettségem befolyásolta, de mivel a felsőoktatásban eltöltött pár év alatt magamba szívott közgazdasági vénáról is tanúbizonyságot szükséges tennem, így már egyenes út vezetett a témához. Másodsorban szerettem volna egy aktuális, vagy a közel múltban történt eseménnyel foglalkozni, aminek a hatásait a jelenben is érzékelhetjük, hogy személyes tapasztalataimat és belecsempészhessem a diplomamunka sorai közé. Véleményem szerint egyszerűbb egy olyan gazdasági jelenségről írni, amit mi magunkon is megtapasztalhatunk és ezáltal hitelesebbé válik a téma feldolgozás is. Ugyanakkor a közel múltban vagy a jelenben történt események hatásainak elemzése meglehetősen nehézkes, mivel az esemény lezajlása óta kevés idő telt el és ennek köszönhetően nem áll rendelkezésre elegendő információ, tanulmány. Ezek alapján törvényszerű volt, hogy sokszor én is úgy éreztem, hogy lépten-nyomon akadályokba ütközök és olykor már teljesen reménytelennek látszott a tematika elemzése, de olyankor szerencsére midig jött egy pont, ami átlendített a nehézségeken, épp úgy, mint a sportolás közbeni holtpontokon kell átesni, kitartóan menni és csinálni tovább. Ebben az esetben az elemzést végző egyén még inkább a gazdasági tanulmányaira szorítkozik és még inkább saját munkát tud prezentálni a konzulens, opponens és vizsgabizottság elé. A kevés elérhető információból szintén adódik, hogy több kutatómunkát igényel, alaposabb utána járást, hogy objektív kép alapján történjen meg maga a hatás tanulmány. A 2017. évi FINA és MASTERS vizes világbajnokság megosztotta a magyar közvéleményt és az állampolgárokat egyaránt. Ezért is tartottam érdekesnek a témát és szerettem volna mélyebben beleásni magamat, hiszen engem is foglalkoztatott, hogy valójában milyen hatással volt hazánk gazdaságára a világesemény megrendezése. A téma nagyon szerteágazó és egy ilyen mega rendezvényhez rengeteg kiadás kapcsolható és ezért nehezen megállapítható, hogy rövid távon milyen hatást gyakorolt Magyarország gazdaságára. Diplomamunkám folyamán bemutatom a beruházásokat és fajtáit, melyek végbe mentek a világbajnokságot megelőzően. Természetesen ezek a fejlesztések a nagyobb volumenű létesítmény invesztíciókra terjedtek ki, amelyek a legmagasabb ráfordításokkal jártak a verseny költségei közül. Ezen beruházások esetében azonban érdemes kiemelni, hogy egyes felújítások már évek óta a város vezetés tervei közt szerepelt, hiszen többségük egy komplex város fejlesztési projekt részei. Ilyenek például a fővárosban felújított uszoda épületek, amelyek statikai állapota az utóbbi években kezdte olykor megközelíteni az életveszélyes állapotot és ezzel némelyik kikerült a magyar sportolóknak edző helyszínként szolgáló létesítmények soraiból. Hiszen ezek az uszodák nem csupán verseny helyszínként szolgának, hanem profi sportolóink verseny felkészüléseinek helyszínéül is szolgál és a közönség számára is látogathatók. A korszerűsítések költségeinek esetében figyelembe kell venni, hogy az ezek a beruházásoknak köszönhető létesítmények milyen innovációkon mentek keresztül, hogy a mai modern kor elvárásainak megfeleljenek és ez a pozitív hozadék a verseny elmúlásával továbbra is elérhető lesz a magyar állampolgárok részére. Részletesen foglalkozom a versenyhelyszínekkel, amelyek azt gondolom egy remek marketing fogás részeként lettek a szervezők által kiválasztva. Ezekről a helyszínekről történt TV közvetítések során még a verseny helyszínre ki nem látogatókat is elkápráztatta Magyarországra oly jellemző impozáns épületeivel vagy éppen a balatoni táj látképével. Ezeknek az épületeknek a felbukkanásával a turisztikai szakemberek további turista forgalom növekedéssel számolnak, hiszen a közvetítések során újabb érdeklődők figyelmét kelthettük fel hazánk iránt a festői környezetben tartott versenyszámok által. A vizes világbajnokságra turisztikai termékként tekintettem, melyet package-ként vagy attrakció láncolatként is elemezhetünk. És ha már analizálásról van szó, akkor definiáltam a rendezvény fogalmát, és annak lehetséges csoportosítási formáit. Létfontosságúnak tartom egy ekkora volumenű rendezvénynél az alapoktól kezdeni a diagnosztizálást, ha egy sikeres eseményt szeretne megszervezni a rendező ország. Így a rendezvény fogalmának tisztázása után egzakt képet kapunk a verseny jellemzőiről és ennek alapján építhető fel, a termék köré a kiegészítő szolgáltatások csoportja. Magyarországon a turisztikai desztináció menedzsment államilag felügyelt és törvénybe foglalt pontos vonalvezetés mentén halad, aminek a végrehajtója a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A területi menedzsment során az elmaradottabb területeket, attrakciókat zárkóztatja fel az ügynökség az ehhez szükséges marketing eszközökkel. Azonban nem csak kevésbé fejlett területek fejlesztésével, hanem attrakció fejlesztéssel is foglalkozik. Itt is tetten érhető az a filozófia, miszerint a kisebb ponttól indulva a nagyobb felé érhető el a kitűzött cél. Hiszen, ha egy kevésbé fejlett vonzerőt erősít, akkor az hatással lehet a környezetére helyi, regionális, megyei, országos vagy akár nemzetközi szinten is. Amint azt már korábban említettem a 2017. évi FINA és MASTERS vizes világbajnokságra turisztikai termékként is tekintek, ezért attrakcióként is definiálható, ami utazási hajlandóságot vált ki a később hazánkba látogatóból. Ennek az érzésnek az erősebb gerjesztésében lehet szerepe a Magyar Turisztikai Ügynökségnek és ezért tulajdonítok jelentős szerepet egy jól kidolgozott marketing stratégiának. Egy turisztikai termékhez hozzátartozik a megfelelő marketing, melynek összetevője pl: egy figyelemfelkeltő, emlékezetes, egyedi logo megfelelő kiválasztása. 2006. óta a Magyar Úszó Szövetség szervezésében megrendezésre került versenyek logójának mindegyikén alapelemként a matyó motívum szolgált. Ezt a több éves múltra visszatekintő hagyományt folytatták a világbajnokság logójának megtervezésekor is, hiszen a szövetség és az egyedi matyó motívum már-már kezd egybeolvadni. Ezért egy rövid kitekintés keretén belül bemutatásra kerül a matyók története, motívumaik jellegzetes formái. A 2017.évi FINA és MASTERS vizes világbajnokságra turisztikai termékként tekintünk, akkor ennek alapján beláthatjuk, hogy a turisztikai bevételeket is befolyásolja, ami több komponensből áll össze. Vitathatatlan, hogy a helyszínre érkező látogatóban kereslet merül fel és ennek kielégítésére szolgáltatásokat (pl: vendéglátás, helyi közlekedés, merchandise tárgyak vásárlása) vesz igénybe, amivel a kereskedelmi bevételek emelkednek. De már önmagában azzal, hogy a helyszínre utazik és szálláshelyet foglal magának, jelentkeznek az első ráfordításai a diszkrecionális jövedelméből, ami hazánk turisztikai bevételeit növeli. Ezért kétségtelen, hogy a turizmus multiplikátor hatással bír a gazdaságra és annak alappilléreként tekinthetünk rá. Egy fejezeten át kiemelt figyelmet szentelek a 2017. évi FINA és MASTERS vizes világbajnokságból származtatható bevételeknek és azok jelentkezési területeinek, hiszen csak a ráfordítások és bevételek különbségeként lehet megállapítani a világesemény gazdaságra gyakorolt hatását. Ahhoz, hogy a vizes világbajnokság ráfordításait és bevételeit egy képzeletbeli mérlegre tegyük, szükséges mindkét alapadat ismerete. Azonban, amint azt a kutatási tervem elején hangsúlyoztam, az aktuális vagy a közelmúltban történt, a gazdaságra hatással bíró eseményekről nehezen elérhetőek tanulmányok, hiszen időbe telik, míg a szakemberek feldolgozzák a statisztikai adatokat és azokat összefésülik. Ennek ellenére a publikum számára a Központi Statisztikai Hivatal által közzé tett adattáblák elemzésén keresztül próbálok akkurátus képet alkotni a világbajnokság gazdaságra mért hatásait illetően. Sikerült a Magyar Turisztika Ügynökség által készített felméréshez is hozzá férnem, amely a helyszínre kilátogató 800 külföldi turista véleményét kérdezi a világbajnokság kapcsán. Harmadik nem reprezentatív felmérést saját magam készítettem a közvetlen környezetemben, ahol 122 ember megkérdezésével próbáltam következtést levonni a világbajnokság sikerességéről. A fenti 3 felmérésben begyűjtött adatok és a hazánkban megdőlt rekordok számainak tükrében végeztem el a hatás tanulmányt, ami alapján deklarálható a globális méretű verseny magyar gazdaságra gyakorolt hatása. Befejezésként áttekintést adok Magyarország és a sport kapcsolatáról, lehetséges jövőképet a hazánkban rövidesen megrendezésre kerülő újabb események fényében és ezek potenciális ráhatásairól Magyarország gazdaságára.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Egyetem

Kar

Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar

Tanszék

Turizmus Tanszék

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

Turizmus-vendéglátás

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Gazdasági elemzés, Sport és turizmus gazdasági összefüggései, Turisztikai hatások
Felhasználói azonosító szám (ID): Meleg Gizella
Rekord készítés dátuma: 2018. Nov. 23. 08:45
Utolsó módosítás: 2019. Jan. 30. 14:16

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet