A dohány ipar fejlődése napjanikig, a Philip Morris, mint piacvezető dohánygyártó cég termékeinek megközelítése marketing és jogi szemszögből, a nemzeti dohánytrafikok megjelenése és a feketekereskedelem ok-okozati összefüggése

Vinhoffer Judit (2014) A dohány ipar fejlődése napjanikig, a Philip Morris, mint piacvezető dohánygyártó cég termékeinek megközelítése marketing és jogi szemszögből, a nemzeti dohánytrafikok megjelenése és a feketekereskedelem ok-okozati összefüggése. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of 11190_vinhoffer_judit_2014maj_titkos.pdf] PDF
11190_vinhoffer_judit_2014maj_titkos.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (3MB)

Absztrakt (kivonat)

A dohányzás és a dohányipar társadalmi megítélése az idők során folyamatosan változott. A dohány, mint fogyasztási cikk az 1500-as évekhez vezethető vissza, Kolumbusz Kristófhoz, aki amellett, hogy felfedezte a tengeren túli kontinenst, behozta Európába a dohánylevelet az indiánoktól. Eleinte csak kezdetleges cigarettákat lehetett kapni, majd a technika fejlődésével, egyre többet és gyorsabban gyártották a cigarettát. A Philip Morris a maga 42%-val elfoglalta a dobogó legfelső fokát a dohánypiacon, ugyanis a piacrészesedése neki a legmagasabb. Valószínű, hogy ez köszönhető a prémium márkájának, a Marlborónak. A kezdeti reklám tevékenységek széleskörűek voltak, és talán egy életre a cowboy-hoz kötjük a Marlboro cigarettát, vagy épp a Forma 1-es csapathoz, a Ferrarihoz. A Forma 1 kiváló lehetőséget biztosítottak a Philip Morrisnak, hogy több tíz ezer ember lássa őket jelen, mint a Ferrari szponzora. Óriási feliratok, plakátok, harsogó piros szín jelezte a céget, mint támogatót. Miután 2005 óta tilos feliratot megjeleníteni, a Philip Morris megtalálva a kiutat, a cigaretta vonalkódjával matricázta fel a versenyautókat. Évi 30 milliárd forintnak megfelelő dollárt fizet a Philip Morris a Ferrarinak. A reklámkampányok végét a 2013. júliusában megjelent Nemzeti Dohányboltok jelentették, ugyanis megszűnt a dohánytermékek nyílt kereskedelme, - ami egyben egy direkt marketinges tevékenység végét is jelentette- és csak az a személy árulhat dohányterméket, aki pályázatot nyert a koncessziós szerződés értelmében. A kormány ezzel a lépéssel, szeretné visszaszorítani a dohányzást és megakadályozni, hogy 18 éven aluli fiatal hozzájusson a dohányáruhoz. A Philip Morris területfejlesztési vezetőjével, Dénes Zoltánnal és a konkurens dohánygyártó cég területi vezetőjével készített interjúm során, állíthatom, hogy bár a piac átláthatóbb és egységesebb lett, viszont a forgalom csökkent. Részben a kieső marketing tevékenységek hiánya miatt, részben a gazdasági helyzet miatt, de legfőképpen az árrés drasztikus megemelkedése az oka a profit csökkenésnek. Az eddigi 3%-ról közel 12%-ra emelkedett az árrése egy doboz cigarettánál, és az árak az egekbe emelkedtek. A dohánygyártó cégeknek kevesebb a hasznuk rajta, a magyar polgároknak többet kell fizetni a dohánytermékért, viszont az országnak nagyobb lehetne a bevétele, azonban a feketekereskedelem kibontotta szárnyait, így az országnak több milliárdos a kiesése. Pontos adatokkal nem tudtam szolgálni, de kb. 3%-ról 15%-ra emelkedett a feketegazdaság hazánkban. Amellett, hogy Magyarország célországként is szolgál a feketekereskedelemnek, egy fajta átvivő csatornaként is üzemel Európa nyugati országai felé. A Nemzeti Adó és Vámhivatal a kibocsátott adójegyek mennyiségét veszi alapul a feketegazdaság felméréséhez. 2012-es évhez képest felére csökkent a kiadott cigaretta adójegyek mennyisége, ez nagymértékben köszönhető a feketekereskedelemnek. A szakdolgozatom során végeztem primer kutatást, kérdőíves formában, melynek a Trafiktörvény lett a központi témája. Annak ellenére, hogy a kitöltők kb. 60%-a nem dohányzik, határozott véleménye van mindenkinek a nemzeti dohányboltokról, vagyis a trafiktörvényről. Tehát a szigorú törvények behozatala: adókiesést, ellenőrizhetetlen csatornákat és munkanélküliséget okozott. A cigaretta a valaha bevezetett legsikeresebb és legkeresettebb termék a világon. A dohánycégek a legnagyobb adófizetők egyike. A gazdaság szerves részét képezik, és működésükre szüksége van az államnak.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Közgazdasági és Módszertani Intézeti Osztály

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Szekeres Diána
Belső
főiskolai docens
NEM RÉSZLETEZETT
Dénes Zoltán
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: dohánybolt - trafik, dohány - dohányipar, dohányzás, interjú, jogi szabályozás - jogszabály, marketing, Philip Morris International Inc., véleménykutatás - kérdőíves vizsgálat
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2018. Okt. 29. 15:27
Utolsó módosítás: 2018. Okt. 29. 15:27

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet