A logisztikai tevékenység insourcing lehetőségének vizsgálata az Edelmann Hungary Packaging Zrt-nél

Tompos Fanni (2014) A logisztikai tevékenység insourcing lehetőségének vizsgálata az Edelmann Hungary Packaging Zrt-nél. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of 11146_tompos_fanni_2014jan_titkos.pdf] PDF
11146_tompos_fanni_2014jan_titkos.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

Az Edelmann Hungary Packaging Zrt.-nél eltöltött három hónapos szakmai gyakorlat nagyban segített a szakdolgozatom megírásában. A dolgozatom témája a logisztikai tevékenység insourcing lehetőségének vizsgálata az Edelmann Hungary Packaging Zrt.-nél. A dolgozat elkészítéséhez sokrétű információra volt szükségem, így a három hónapos időtartam alatt betekintést kaptam a Társaság főbb funkcionális területeire, úgymint Értékesítési osztály, Beszerzési csoport, Programiroda, Prepress, Termelés, és végül a Pénzügyi osztály. Minden területen sikerült információt gyűjtenem a szakdolgozatom sikeres megírásához. A szakdolgozatom első fejezetében a Társaság tevékenységét mutattam be, előtérbe helyeztem a termelési sajátosságokat, a berendezések, eszközök és folyamatok bemutatását, termékeik megismertetését. Az első fejezetben továbbá szerepet kapott a vállalat szervezeti felépítése, melyből kiderült, hogy a funkcionális szervezeti struktúra a mindennapokban hogyan működik, és hogy minden munkakör szorosan kapcsolódik egymáshoz, feladat és probléma megoldásoknál team-munka figyelhető meg. A dolgozatom elméleti áttekintésénél a hangsúlyt a logisztika a vállalati gazdaságban betöltött szerepére helyeztem, kiemelve a raktározás szerepét, mivel a szakdolgozatom célja, megvizsgálni, hogy vajon érdemes-e a Társaságnak a raktározási tevékenységet beszervezni. A következő fejezetben a figyelem már a logisztikai szolgáltatóé, akinek bemutatásával indul ez a fejezet, továbbá bemutatom, hogy a logisztikai szolgáltató milyen szolgáltatásokat nyújt a Társaságnak. A főbb tevékenységei mellett még kihangsúlyozom azt a folyamatot- shuttle - amely az új telephely megépülésével megszűnne, és nem jelentene már a Társaságnak többletköltséget. Az 5. sz. fejezet címe a Működési jellemzők, amelyben elsőként a logisztikai költségelemek kerülnek meghatározásra. A logisztikai szolgáltató által kiállított logisztikai számla részletes könyvelésének felosztását mutatom be a meghatározott logisztikai költséghelyeken, valamint olyan logisztikai költségelemeket említek, amelyekkel a visszaszervezés során költséget tudna megtakarítani a Társaság. Az alfejezetekben az emberi és eszköz erőforrás igény számbavétele történik, megvizsgálom, hogy a logisztikai szolgáltató a Társaságnak nyújtott szolgáltatásait mekkora létszámmal és milyen eszközállománnyal végzi. A raktározás az 5.3.1.-es fejezetben kerül bemutatásra, ahol a logisztikai szolgáltató által alkalmazott tárolási módok és folyamatok előnyeit és hátrányait részletezem. A fejezet rávilágít a tevékenység hiányosságaira, úgymint a raktár rossz területi elhelyezkedés, és állapota. A további alfejezetben az IT háttér kapott szerepet, ugyanis a raktár és nyomda közötti távolság miatt ennek különösen fontos szerepe van a gördülékeny folyamatok megvalósításában. A szakdolgozat egyik fontos része a 6. számú fejezet, amelyben megfogalmazásra kerültek azok az okok, amelyek a visszaszervezés gondolatát létrehozták. A Társaság 2015 tavaszán zöldmezős beruházás keretén belül egy új telephely megépítését tervezi, amellyel a raktár és üzem egy területen épülne meg. A 7. számú fejezet a visszaszervezéshez szükséges emberi, eszköz erőforrást és költségelemeket vizsgálja meg. A tervezett emberi erőforrás igény meghatározásánál a Társaság a raktározási tevékenységet a logisztikai szolgáltatóval szemben mínusz 3 fővel valósítaná meg. A tervezett eszköz igény meghatározásánál figyelembe kellett vennem, hogy a Társaság ehhez a tevékenységhez szükséges semmilyen eszközzel nem rendelkezik, így a 7.3. számú fejezetben a szükséges eszközöket soroltam fel. A 7.4. számú fejezetben említést tettem arról, hogy az Edelmann Group célja az, hogy minden leányvállalatánál SAP rendszerek segítsék a Társaságok munkáját, így megnövelve a csoport kontrollját a leányvállalatok felett. A költségek összehasonlítása történik a 7.5.-ös alfejezetben. Összegzésre kerülnek a visszaszervezés során felmerülő költségelemek. Elsőként a bérköltségeket becsültem meg, a tervezett létszám igénnyel, majd a szükséges eszközök bruttó értéke alapján éves amortizációs költségelemekkel számoltam, továbbá egyéb költségek is meghatározásra kerültek, amely a raktározási folyamathoz elengedhetetlenek. Az insourcing logisztikai költségeket állítottam szembe az outsourcing költségekkel, amelyekből kiderült, hogy a vállalkozás megtakarítást érne el a visszaszervezéssel. A dolgozatom végén kiderül, hogy a Társaságnak valóban megérné beszervezni a raktározási tevékenységet, a költség megtakarítás mellett, más előnyei is származnának a visszaszervezéssel, úgy, mint lojálisabb munkavállalók, ellenőrzés a tevékenység felett.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Menedzsment és Gazdaságinformatikai Intézeti Osztály

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Nagyné Halász Zsuzsanna
Belső
pénzügy mesteroktató
NEM RÉSZLETEZETT
Vári Andrea
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: Edelmann Hungary Packaging Zrt. (Zalaegerszeg), helyzetelemzés - állapotfelmérés - feltételrendszer vizsgálata, insourcing - beszervezés - visszaszervezés, költségelemzés, logisztika, raktár - raktározás, üzemeltetés, Zalaegerszeg (Zala)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2018. Okt. 29. 15:13
Utolsó módosítás: 2018. Okt. 29. 15:13

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet