Z+D Nagykereskedelmi és Diszkont Kft. stakeholder-elemzése és a magyarországi élelmiszer kereskedelem bemutatása

Szabó Zoltán István (2014) Z+D Nagykereskedelmi és Diszkont Kft. stakeholder-elemzése és a magyarországi élelmiszer kereskedelem bemutatása. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of 11144_szabo_zoltan_istvan_2014jan_titkos.pdf] PDF
11144_szabo_zoltan_istvan_2014jan_titkos.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A szakdolgozatomban a Z+D Nagykereskedelmi és Diszkont Kft. tevékenységeit, érintettjeit, működési- és versenykörnyezetét vizsgáltam meg, az aktuális életkörülmények figyelembe vételével. A főiskola falai között megszerzett legjobb tudásom, a szakirodalom és az aktuális tényezők feldolgozása, a gyakorlati helyemen eltöltött idő alatt megszerzett tapasztalataim, valamint a cég belső dokumentumait felhasználva készítettem el a dolgozatomat. Az első fejezetben a vállalatot mutattam be, melyben leírtam a cég történetét a kezdetektől napjainkig, ismertettem tevékenységeinek körét, szolgáltatásait, referenciáit és szemléltettem a főbb adatait. A vállalat 1991-ben történő megalapítása óta évről-évre dinamikus fejlődött, terjeszkedett más megyékben és ennek köszönhetően egyre nagyobb piaci részesedést birtokolt, melyet ábrán mutattam be. Alapító tagként vállalt szerepet egy egész országot lefedő áruházlánc létrejöttében 2001-ben, melynek mai napig tagja. 2012. novemberében a cég többségi tulajdona eladásra került, ezzel jelentős változás történt a tulajdonosok körében. A következő részben, lévén élelmiszer kereskedelemmel foglalkozó vállalatról van szó, ismertettem az élelmiszer kis- és nagykereskedelem nemzetközi helyzetét, típusait valamint a legnagyobb vállalatok piaci részesedését. A nemzetközi elemzéshez hasonlóan, a magyarországi kis- és nagykereskedelmet is bemutattam a rendszerváltástól kezdődően. Elemeztem a bolttípusok alakulását, azok méret és szám szerinti változását, továbbá a hazai legnagyobb élelmiszer láncok piaci részesedését. A vállalat mikro- és makroszintű környezetelemzéseit, a versenykörnyezet kiértékelését, valamint a SWOT analízist végeztem el a következő részben. A mikro környezet vizsgálatával kezdtem, melyben a McKinsley-GE-mátrix portfólió-elemzés segítségével analizáltam a Z+D Nagykereskedelmi és Diszkont Kft. verseny- és környezeti helyzetét. Ezekből a számításokból pontos eredményt kapva meg tudtam határozni a cég helyzetét. A versenykörnyezet elemzésénél Porter öt erő modelljét alkalmaztam. Bemutattam néhány jelentős versenytársat, ezután megállapítottam a Z+D Kft. versenyelőnyeit. A makro környezet vizsgálatánál a PEST- elemzést választottam. A gazdasági, politikai, társadalmi és technológiai tényezők főbb elemeit ismertettem, majd a cég szempontjából értékeltem. Ezek segítenek egységes és egyértelmű képet kapni a vállalkozás makroszintű környezetéről. Végül a SWOT analízis segítségével meghatároztam a cég erősségeit, gyengeségeit, lehetőségeit és veszélyeit, majd megfogalmaztam néhány lehetséges jövőbeni lépést a társaság felé. A vállalat érintettjeit vizsgáltam meg ebben a fejezetben, a vállalat életében történő változások figyelembe vételével. A belső stakeholder-ek a tulajdonosok, a menedzserek és az alkalmazottak. A cég menedzserei között szerepelnek a tulajdonosok is, ezáltal nagyobb befolyással rendelkeznek, valamint a konfliktushelyzetet nagyobb valószínűséggel idézhetik elő. A munkavállalók ábrán történő bemutatásából jól kivehető, hogy a vállalkozás forgalmával párhuzamosan emelkedett a számuk, mely 2013-ban meghaladta a 400 főt. A munkavállalók végzettségét tekintve foglalkoztat a cég négy elemit és egyetemet végzett alkalmazottat is. A külső érintettek elemzésénél bemutattam azokat a gazdasági szereplőket és azokat az embereket, akik aktív szerepet töltenek be a cég életében. A vevői és a szállítói számlák alapján megmutattam azok forgalmát. Továbbá ismertettem a stratégiai partnerekkel, a mindennapi tranzakciókat bonyolító bankokkal, a versenytársakkal, a vállalkozásra ható állami intézményekkel, a természeti környezettel, valamint a helyi és önkéntes állampolgári közösségekkel való kapcsolatát a vállalkozásnak. A kifejtéseket követően érintett térképen és hatalom érdek mátrixban ábrázoltam őket. A téma elsajátítása és a gyakorlati idő alatt megszerzett tapasztalatok alapján elmondható, hogy a Z+D Nagykereskedelmi és Diszkont Kft. a kezdetektől fogva olyan dinamikusan fejlődő vállalat, amely a nehézségek ellenére is tudta növelni piaci részesedését. Véleményem szerint még képes a cég a növekedésre és hosszú távon meg tudja tartani piaci pozícióját, amennyiben az új kihívásokat ezután is sikeres döntések sorozatával képes lesz megoldani.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Menedzsment és Gazdaságinformatikai Intézeti Osztály

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Nagyné Halász Zsuzsanna
Belső
adjunktus
NEM RÉSZLETEZETT
Tóthné Gáspár Ildikó
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: élelmiszer-kereskedelem, érdekelt - érintett - stakeholder, gazdasági verseny, helyzetelemzés - állapotfelmérés - feltételrendszer vizsgálata, Keszthely (Zala), piac - piaci környezet, vállalkozás tevékenysége, Z+D Nagykereskedelmi és Diszkont Kft. (Keszthely)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2018. Okt. 29. 15:09
Utolsó módosítás: 2018. Okt. 29. 15:09

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet