A Zalavíz Zrt. fogyasztói elégedettség vizsgálata a szolgáltatás-minőség tükrében

Sándor Ágnes (2014) A Zalavíz Zrt. fogyasztói elégedettség vizsgálata a szolgáltatás-minőség tükrében. Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg.

[thumbnail of 11142_sandor_agnes_2014jan_titkos.pdf] PDF
11142_sandor_agnes_2014jan_titkos.pdf
Hozzáférés joga: Csak az archívum karbantartója nyithatja meg (titkosított dolgozat - engedéllyel)

Download (2MB)

Absztrakt (kivonat)

A fogyasztói elégedettség elérése napjainkban a vállalatok egyik legfontosabb célkitűzése. A termékek és szolgáltatások tömegtermelésének és tömegmarketingjének következtében térben, időben eltávolodtak egymástól. A tömegtermelés beköszöntével, az elosztási csatornák kialakulásával a fogyasztók egyre távolabb kerültek a gyártóktól. A vállalatok látóköréből kiestek a fogyasztók. Ezzel egyidejűleg a vevők igényesebbé váltak, nem elégedtek meg a termékek alapvető megfelelőségével, hanem magasabb minőséget, minél szélesebb körű kiegészítő, valamint kényelmi szolgáltatásokat is igényeltek. A vállalatok felismerték, hogy a vevőkkel való közvetlen kapcsolat megteremtése elengedhetetlen a sikerhez. Tehát mondhatjuk azt is, hogy egy sikeres vállalkozáshoz az elégedett ügyfélen keresztül vezet az út. Dolgozatomban rávilágítottam arra, hogy egy látszólag monopolhelyzetben levő vízi közmű szolgáltató esetében is nagyon fontos a fogyasztói elégedettség kérdése. Az eredményeket fel kell mérni, elemezni és beépíteni a vállalat stratégiájába. A fogyasztókkal éreztetni kell, hogy a vállalat odafigyel rá, és ennek érdekében a szükséges lépéseket meg kell tenni. Az Országgyűlés a víziközmű-szolgáltatásról szóló törvényt azzal a céllal alkotta meg, hogy meghatározza a szolgáltatással kapcsolatos alapvető jogokat és kötelezettségeket, a nemzeti víziközmű-vagyon védelmét,és a fogyasztóvédelem érvényesülését a feltételek biztosítását. A törvényi háttere mellett fontosnak tartottam még bemutatni a víziközmű szolgáltatás sajátosságait, elsősorban a közszolgáltatási jellegre kitérve. A közszolgáltatás „közcélú, illetve közérdekű szolgáltatás, melyet a közösség minden tagja azonos feltételekkel vehet igénybe” (Illés, 2000). Rámutattam a vízi közmű szolgáltatók marketing sajátosságaira a HIPI-elv alapján. Részletesen bemutattam az Észak-zalai Víz és Csatornamű Zárkörűen Működő Részvénytársaságot. A története és működése mellett kitértem arra is hogy, mely eszközökkel, újításokkal próbálja javítani a kapcsolatot a vevőivel növelni a fogyasztói elégedettséget. A fogyasztói elégedettség több definícióját is bemutattam, ezek közül a választott témához leginkább közelebb áll Westbrook-Reilly szerzőpáros (1983) nézőpontja, miszerint „a fogyasztói elégedettség érzelmi válasz a termékkel, a vásárolt szolgáltatással kapcsolatos tapasztalatra”. Az elégedettség és a minőség mérésére nagyon sok módszert használhatunk. A módszereket két nagy csoportba sorolhatjuk vevőorientált és vállalatorientált módszerekre. Az általam vizsgált vállalat a fogyasztói elégedettség felméréseiben a több mérési módszereit keverve, átfedésekkel alkalmaztam. A Zalavíz Zrt. fogyasztói elégedettségi felméréseket 2002 óta végzi. Feldolgoztam 2013. évi lakossági elégedettség kutatási eredményeit, figyelembe véve az előző négy év kutatási tapasztalatait is. A megkérdezettek körét 619 fős minta alkotta. Az elégedettség mérése hat fő téma köré lett csoportosítva: az ivóvíz szolgáltatás biztonsága, vízminőség, szennyvízelvezetés és – tisztítás szolgáltatás biztonsága, díjfizetés módja és számlázás, szolgáltató és fogyasztó kapcsolata, és a környezetvédelem. Munkám során megállapítottam, hogy a Zalavíz Zrt, viszonylag monopol helyzete ellenére komoly hangsúlyt fektet a fogyasztói elégedettségének kialakítására, mérésére. A fogyasztók elégedettségének kialakítása a szervezet stratégiai gondolkodásának szerves részévé vált. Ez jelentős eredmény egy monopolhelyzetben lévő vállalattól. Az elégedettség mérését nem csak az ISO szabványnak való megfelelés céljából végzi, hanem komolyan ad a fogyasztók visszajelzéseire. Az eddig használt kérdéssort jónak tarom, a kérdések számán sem változtatnék, de az eddigi kérdéssor egy új kérdőívvel bővíteném ki. Ezzel a kérdőívvel csak az újonnan csatlakozott települések fogyasztói elégedettségét mérném, mivel érezniük kell ezeknek is a fogyasztóknak azt, hogy fontos a véleményük a vállalat számára. Az általam tapasztalt eredmények, amelyekkel dolgozatom készítése során találkoztam, mind azt támasztják alá, hogy egy szolgáltató vállalatnak folyamatosan oda kell figyelnie a vevőire, fogyasztóira.

Intézmény

Budapesti Gazdasági Főiskola

Kar

Gazdálkodási Kar Zalaegerszeg

Tanszék

Menedzsment és Gazdaságinformatikai Intézeti Osztály

Tudományterület/tudományág

NEM RÉSZLETEZETT

Szak

gazdálkodási és menedzsment

Konzulens(ek)

Konzulens neve
Konzulens típusa
Beosztás, tudományos fokozat, intézmény
Email
Balázsné Lendvai Marietta
Belső
főiskolai docens
NEM RÉSZLETEZETT
Duzsik Kata
Külső
NEM RÉSZLETEZETT
NEM RÉSZLETEZETT

Mű típusa: diplomadolgozat (NEM RÉSZLETEZETT)
Kulcsszavak: elégedettség, Észak-Zalai Víz- és Csatornamű Zrt. - Zalavíz Zrt. (Zalaegerszeg), fogyasztói elégedettség - vásárlói elégedettség, minőség - minőségügy, szolgáltatás, véleménykutatás - kérdőíves vizsgálat, víziközmű, Zalaegerszeg (Zala)
SWORD Depositor: Archive User
Felhasználói azonosító szám (ID): Archive User
Rekord készítés dátuma: 2018. Okt. 29. 15:11
Utolsó módosítás: 2018. Okt. 29. 15:11

Actions (login required)

Tétel nézet Tétel nézet